Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: FXD 2002 strul med hastighetsmätare.

  1. #1

    FXD 2002 strul med hastighetsmätare.

    Hej!

    Har precis skaffat en Superglide 2002, men den visar 20km/h för lite på hastighetsmätaren. Jag har gjort rent sensorn från metalspån men det gav ingen förbättring.
    Min misstanke är att det sitter fel hastighetsmätare på den, men jag är rätt grön på HD så jag vet inte. Hojen har gått omkull tidigare och jag tror den som gjorde i ordning hojen har satt på fel mätare kanske.
    Mätaren som sitter på nu är 67167-99A, kollar jag Ronnie's partfinder så står det att det ska vara 67177-99A, spelar det någon roll tro?

    Vart beställer ni delar ifrån?

    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Kolla på Bikestations hemsida. Kai har en hel del grejor.
    http://www.bikestation.se/Shop/Produ...252E%252E%252E
    Senast redigerat av Jonasbaggen den 2018-09-27 klockan 08:55.

  3. #3
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Det är möjligtvis inte så att mätaren har hamnat i mph-läge?

    Det har hänt på frugans Sportster som jag tror har samma mätare

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Kolla på Bikestations hemsida. Kai har en hel del grejor.
    http://www.bikestation.se/Shop/Produ...252E%252E%252E
    Tack för tipset!

    Citat Ursprungligen postat av minhoj Visa inlägg
    Det är möjligtvis inte så att mätaren har hamnat i mph-läge?

    Det har hänt på frugans Sportster som jag tror har samma mätare
    Hur fungerar det? Blir det knas i ecm eller hur kan den hamna i mph-läge?

  5. #5
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Citat Ursprungligen postat av Scoob Visa inlägg

    Hur fungerar det? Blir det knas i ecm eller hur kan den hamna i mph-läge?
    Om jag minns rätt och om det även vilket jag tror gäller din mätare, så:
    Det finns en knapp på mätaren som switchar mellan trippmätare och vägmätare men som oxå nollställer trippmätaren
    Om jag nu minns rätt....så om du håller inne den knappen typ längre, typ 5s eller nåt så ställer du om mellan mph o km/h
    Frugan är bortrest så jag kan inte fråga hur hon brukar göra med knappen men det bör stå i din servicemanual, googla annars!

    har du nån knapp? vad händer?
    köp inget nytt om du inte behöver!!

    antingen är den fel inställd från början eller så har den hamnat i det lägen pga nåt mystisk störning i elektroniken...
    Det hände i alla fall frugan när vi var ute och åkte en gång och hon tyckte att mätaren visade fel och vi jämförde våra hastigheter på nån viss sträcka. Med lätt överslagsberäkning fattade jag direkt att den visade mph istället.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av minhoj Visa inlägg
    Om jag minns rätt och om det även vilket jag tror gäller din mätare, så:
    Det finns en knapp på mätaren som switchar mellan trippmätare och vägmätare men som oxå nollställer trippmätaren
    Om jag nu minns rätt....så om du håller inne den knappen typ längre, typ 5s eller nåt så ställer du om mellan mph o km/h
    Frugan är bortrest så jag kan inte fråga hur hon brukar göra med knappen men det bör stå i din servicemanual, googla annars!

    har du nån knapp? vad händer?
    köp inget nytt om du inte behöver!!

    antingen är den fel inställd från början eller så har den hamnat i det lägen pga nåt mystisk störning i elektroniken...
    Det hände i alla fall frugan när vi var ute och åkte en gång och hon tyckte att mätaren visade fel och vi jämförde våra hastigheter på nån viss sträcka. Med lätt överslagsberäkning fattade jag direkt att den visade mph istället.
    Ja det finns ju en knapp för att växla mellan tripp och väg samt nollställa. Men det händer inget när man håller inne.
    Googlade lite på det och som jag förstår det (utifrån vad folk säger på andra forum, så inte helt tillförlitlig information) så går det bara att växla mellan mph och km/h på mätare med både mph och km/h tryckt på tavlan. Läste nått om att t.ex en hoj från USA bara har mph men en hoj från UK går att växla mellan mph och km/h.
    Så eftersom min tavla är km/h så tänker jag att den bara är inställd på km/h kanske, men som sagt jag hittar ingen vettig information.

    Sen är det nästan konstant 20km/h fel genom alla hastigheter så det bör inte vara att den ligger i mph då 60mph är typ 100km/h men jag har 80 på mätaren vid 100km/h.
    Så det är nog knas med sensorn eller mätaren.

  7. #7
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Kolla igenom kontaktstyckena mellan givaren och mätaren innan du byter ut något.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Kolla igenom kontaktstyckena mellan givaren och mätaren innan du byter ut något.
    Ja det får bli så nu i vinter. Jag har bara följt kablarna utifrån vad jag kan se av kabeln hittills, den smiter ju in i ramen och jag tycker mig se en kontakt där inne som bör kollas närmare på.
    Jag ska försöka återkomma när jag löst felet så ni får veta vad det är som strular med den.

Liknande ämnen

  1. Hastighetsmätare med eget liv
    Av Patrik Patte Frid i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-08-05, 13:57
  2. ring runt hastighetsmätare fxd 2003 med flera
    Av Carlson i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-14, 21:52
  3. Hastighetsmätare med magnet givare
    Av Bratpakk i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 08:09
  4. Hastighetsmätare med inbyggd varvräknare?
    Av sas550 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 23:53
  5. Hastighetsmätare FXD Superglide
    Av culting i forum Köpes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 01:17

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •