Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dyna motor/hjul alignment

  1. #1

    Dyna motor/hjul alignment

    På många Dyna är det vanligt att hjulet/motorn INTE är i linje med ramen/skärmstagen (mer eller mindre). Detta "glöms" ofta bort eller missas pga av okunskap innan leverans från handlaren. Det syns inte heller så mycket då skärmen täcker.

    Om du har skärmen på mät med tumstock "under" skärmen, från däckets ytterkanter (vä, hö) till skärmstagens innerkanter.
    Hjulet är såklart rakt och korrekt justerad i svingen, kontrollera detta innan!

    Detta är mycket enerverande speciellt om man monterar på en annan eller moddad bakskärm.

    Eftersom sving/motor är ihopkopplat på Dyna så handlar detta om att man justerar motorns övre fäste(under tanken). Motorn flyttas och svingen/hjulet hänger med. Låter knast, men så är det.

    Jag har lagt upp sk8rods guide hur man gör. Alternativt låt din verkstad titta på det vid nästa service!

    Kör man omkring med felaktig "allignment" så påverkas såklart köregenskaperna, däckslitage, vibrationer etc.


    Symptom (innan):
    Bakhjulet "sitter snett" förhållandevis till ramen/skärmstagen. (Bilden visar en riktigt sne Street Bob -06)


    Åtgärd (efter):
    Hjulet sitter rakt. (Samma cykel som ovan efter operationen nedan)

  2. #2
    Hur gör man? (jobbar med översättningen, beklagar taskig svenska)

    Först hitta själva justeringsstaget under tanken. (Du får lossa tanken och lyfta upp den)


    Lyft Harleyn med en mclyft så bakhjulet lyfter marken precis och försök få den rakt och plan i nivå.

    Se till att framhjulet pekar rakt fram.

    Det är här en iPhone kommer in fick jag en app för ett tag sedan som heter "tiltmeter pro" Jag köpte den eftersom en av de kommentarer kom från ett flygplan ingenjör som hade kollat det vid sidan av sitt mätare på jobbet och funnit det vara två decimaler på mm exakt!

    Så bilden visar iPhone upp mot den främre rotorn, och det du kalibrera mätaren. Väl inställd flytta till den bakre remskivan och kontrollera anpassningen, var min första mätning 87grader, här kan du se att jag fick det till 89grader. I grund och botten du dra åt eller lossa dragstången under tanken beroende vilket håll du behöver justera baken. Jag var tvungen att snurra mitt stabilisatorstag totalt fyra hela varv innan jag fick en korrekt mätning på 90grader läsning och för bästa åtgärd kollar jag också kontrolleras huvudramens rygg (sista bilden).









    Det var det, allt är i linje och redo att rulla. En sak dock, eftersom jag var tvungen att justera så mycket, fick jag en massa vibrationer när cykeln var tillbaka på vägen igen. I vilket fall är lösningen att lossa alla isolatornbultar(motorfäste) fram och bak, starta cykel i fem sekunder och spänn sedan med momentnyckel till 25 Nm. Det borde lösa det.

  3. #3
    Bifogar en sprängskiss på motorfäste fram(4) och bak(8) samt allignmentsystemet(19).


  4. #4
    På många Dynor är främre motorfästet spänt i längsled. Palla upp motorn, lossa bultarna till motor och du ser att det blir en stor glipa mellan gummit och motorn. Tillverka plattjärn i rätt tjocklek med två hål. Om det har någon betydelse, ingen aning. Men om jag får välja på ett utsträckt gummi i "noll-läget" eller inte.

  5. #5
    Den här justeringen du beskriver är för bakhjulets vertikallinje. När man gjort detta bör/måste man även kolla hjulens linjering i färdriktningen. Alltså, man måste troligtvis även in och justera främre motorfästet/länkarmen. Jag gjorde hela justeringen på min förra SuperGlide 2007 och hojen blev helt underbar att köra efter det.
    D.F.W.T.B

  6. #6
    Bra skrivet om nåt som ofta e förbisett och mycket viktigt!!
    Samma sak gäller FXR/FLT.

  7. #7
    Behöver nog göra detsamma. Är det insex eller sexkant man lossnar på? När man skall starta o låta den sätta sig?
    När jag monterade i motorn igen efter att S&S kitet blev monterat gick den först fint o vibrerade normalt som en dyna gör..men efter ett fåtal mil började det vibrera kraftigt. Kändes som motorfästet hade lossnat.

  8. #8
    Grattis!

    Det bästa inlägget så här långt!

    //Draken

  9. #9
    Hur gör man,om man inte har någon iphon att mäta med?Var får man tag i appen, ifall man lyckas låna en?Min Streetbob sliter frammdäcket snett,och är jävligt spårkännslig,nästan livsfarlig på heldragna linjer och om vägen är spårlagad,kan det bero på detta?Kör man på linjerna i mitten på vägen börjar den riktigt och åla sig typ wobbla.mvh Street Bandit.

  10. #10
    Det är bara en "lodstock" i IPhonen. Går med vilken som, sålänge den är digital. I ditt fall skulle det kunna vara det som behövs göras. Är du osäker och inte har rätt prylar, be en verkstad fixa det åt dig.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Street Bandit Visa inlägg
    Hur gör man,om man inte har någon iphon att mäta med?Var får man tag i appen, ifall man lyckas låna en?Min Streetbob sliter frammdäcket snett,och är jävligt spårkännslig,nästan livsfarlig på heldragna linjer och om vägen är spårlagad,kan det bero på detta?Kör man på linjerna i mitten på vägen börjar den riktigt och åla sig typ wobbla.mvh Street Bandit.
    Jag använde XClinometer till andriod. Funkade bra. Var noga med att hojen står rakt upprätt...typ med Biltemas custom stöd.

  12. #12
    Har lite problem! Var ska jag släppa motorfästena? Det finns två mycket enkla att lossa, två insex bultar fram och två i bak..? Eller ska jag verkligen släppa dom andra bultarna som är genomgående genom "kudden"?

    Dessutom var drar jag för att flytta motorn? Eller ändrar den sig mer när jag släpper ner hojen på backen?

  13. #13
    Välskrivet inlägg - finns det liknande beskrivningar om softail?

  14. #14
    Gammal tråd, men finns det någon möjlighet att få bilderna att fungera igen?

  15. #15
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    zmbi:
    Jag hittade en gammal wordfil där jag lagt in innehållet i denna tråd.
    Gjorde skärmdumpar direkt i worddokumentet och det kan nog duga.
    Bilderna kommer i samma ordning som de var i tråden.

    Bild 1
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp1.JPG 
Visningar:	131 
Storlek:	58,4 KB 
Id:	19225

    Bild 2:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp2.JPG 
Visningar:	129 
Storlek:	70,3 KB 
Id:	19226

    Bild 3:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp3.JPG 
Visningar:	129 
Storlek:	74,1 KB 
Id:	19227

    Bild 4:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp4.JPG 
Visningar:	130 
Storlek:	73,6 KB 
Id:	19228

  16. The Following 2 Users Say Thank You to Caspher For This Useful Post:

    goc924 (2018-04-05), zmbi (2017-12-05)

  17. #16
    Tackar!

  18. Följande användare tackar zmbi för detta inlägg:

    Caspher (2017-12-05)

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •