Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ojämnt AFR mellan cylindrarna

  1. #1

    Ojämnt AFR mellan cylindrarna/dålig gasrespons vid lågvarv och varm motor

    Hej, jag har en Dyna 2006 som gått 1400 mil. Den har S&S luftrenare, SEII ljuddämpare och PCV/Autotune.

    Jag köpte motorcykeln för två år sedan och den hade då endast gått lite över 200 mil. Motorn hade från början dålig gasrespons strax över tomgång och kunde dö vid rödljusen samt i gatuhörnen. För att få den att gå bättre monterade jag luft och buller samt PCV/Autotune. Men det hjälpte inte.

    Förra sommaren monterade Probike 25-gradersspridare (Tack, Båging!) och de ska även ha kalibrerat ECM:en. Detta hjälpte till ganska stor del, men helt bra blev det inte och jag undrar över följande:

    A/ Varför svarar hojen fortfarande dåligt på gasen vid lågvarv och varm motor? (Denna defekt är mildrad med maximalt inställd "accelerationspump" i PCV:n, men kvarstår till viss del.)

    B/ Varför ger cylindrarna ojämna AFR? (Utan utjämnande bränslejustering från PCV:n, har motorn vid tomgång ca: 14 AFR där fram och 15,5 AFR där bak. Denna obalans följer med en bit upp i
    de lägre varvtalen, för att sedan försvinna vid högre varvtal.)

    C/ Har A och B ett samband?

    Möjliga orsaker:

    1/ Reversion? (Nej, jag har tryckt upp en våt trasa i utblåset och det påverkar inte AFR-talen.)
    2/ Fel på den bakre spridaren? (Kanske, men detta känns ganska osannolikt eftersom spridarna är helt nya.)
    3/ Bakre cylindern tjuvsuger. (Nej, jag har testat med startgas 2-3 ggr och carb-cleaner en gång. Motorn har varit varm.)
    4/ Fel på en ventil, topplockspackningen, kolvringarna..? (Nej, jag har tagit kompressionsprov nyligen och jag hade då 170 PSI på båda cylindrarna vid varm motor.
    5/ Bränsletrycket? (Nej, trycket ligger rätt. Möjligtvis kan man se en antydan till svajning på mätaren när man gasar till, men det är knappt märkbart tycker jag och jag har utgått från att detta
    är normalt.)
    6/ ECM:ens kalibrering? (Kanske, eftersom de tidiga 2006-dynorna hade körbarhetsproblem och att dessa avhjälptes med 25-gradersspridare och ECM-kalibrering, samt att ECM:en på något vis
    ännu ej är rätt kalibrerad.)
    7/ Trasiga givare? (Nej, tror inte det. Har bytt både TPS och IAT.)
    8/ Fel på IAC-ventilens funktion, beroende på smuts? (Nej, har gjort ren den med carb-cleaner.)
    9/ PCV:n ställer till med körbarhetsproblemet. (Kanske, men svårt att tro eftersom problemet, i värre omfattning, även existerade innan PCV:n monterades.)
    10/ Avgaser från främre cylindern trycks/sugs in i förbindelseröret för att sedan fortsätta upp i den bakre cylinderns avgasrör och därefter kontaminera den bakre O2-givarens avläsning, samt
    även tränga in i den bakre cylinderns förbränningskammare. En slags reversion, alltså, men som inte kan bekräftas av trastricket, eftersom kontamineringen härstammar från den främre
    cylinderns avgaser. (Är detta orsaken, så skulle antagligen ett 2 into 1-system avhjälpa problemet.)
    11/ Avlagringar på insugsventilen av att hojen stått still långa perioder. (Nej, har "Seafoamat" med hemmagjord Seafoam som jag låtit sugas in via en oanvänd vakuum-anslutning på
    insuget. Kanske gick den något lite bättre av detta, men problemet var kvar.)

    Alla tips och tankar emotses förväntansfullt.

    Tack på förhand och kör säkert!

    Oak Mountain Rider
    Senast redigerat av Oak Mountain Rider den 2018-09-17 klockan 22:03.

  2. #2
    Hittat felet. Exportversionen av Dyna 2006 saknade O2-givare och hade gängade pluggar istället. I sladdändarna från EMC:en hade man satt gummihuvor över kontakterna. När jag upptäckte det, tog jag bort huvorna och satte dit Dynojets 1 ohms motstånd. Problemet med dålig gasrespons försvann omedelbart.

    Varför Harley inte hade motstånd på sin internationella version, som skulle fått ECM:en att tro att allt var frid och fröjd med ett AFR på 14,7 (vid tomgång och cruising - closed loop), är för mig en gåta. Kanske hade man en internationell ECM-programmering, där man försökt deleta bort O2-givarfunktionen. I så fall lyckades man inte så bra med det och alla som har en Dyna 2006 som saknar O2-givare och som upplever att hojen känns seg på lågvarv när kallstartprogrammet ebbat ut, bör kolla vad som sitter i sladdarna som skulle gått till O2-givarna.

    Har du en Dyna 2006 som vägrar att gå riktigt bra, hur du än håller på och grejar kan dessa två åtgärder hjälpa:

    1/ Kolla om du har 8-gradersspridare. (Är Dynan tidig, så har du antagligen det.) Byt till 25-gradersspridare och be om en omkalibrering av ECM:en
    2/ Är det fortfarande ett körbarhetsproblem, kolla om du har pluggar istället för O2-givare och om du har motstånd i sladdarna som skulle lett tiil de O2-givarna. Om inte, sätt dit 1 ohms motstånd.
    Senast redigerat av Oak Mountain Rider den 2018-09-17 klockan 22:37.

  3. The Following 2 Users Say Thank You to Oak Mountain Rider For This Useful Post:

    Jensa018 (2018-09-17), zmbi (2018-09-18)

Liknande ämnen

  1. Behövs staget mellan cylindrarna, Sportster 04?
    Av KingCobra_HD i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-23, 20:48
  2. Kolvspel i Cylindrarna?
    Av Vtwin88 i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-18, 14:49
  3. Skillnader mellan roddarna ???
    Av ViLa i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 18:47
  4. Skillnad mellan 96 och 103?
    Av Erik Lundberg i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 14:31
  5. Oljefilm mellan motor och låda
    Av Lokis i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-26, 15:59

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •