Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Frikopplingsdrev

  1. #1

    Frikopplingsdrev

    Hej !
    Det har klickat och vinit en del ibland, inte alltid, vid start så HD meken fick lyssna och sa att frikopplingsdrevet är på väg att ge upp och kan rasa när som helt så jag har bokat verkstadstid men min fråga är nu : är frikopplingsdrevet samma som pinjongdrevet eller är det olika saker ? det är en TC B 88 från 2003 som har gått 10000 mil, inget trim förutom luft o buller.
    ... och så en annan fråga : hur vet man om kamkjedjesträckarna är på väg att rasa utan att ta av kåpan och titta ? går det att höra någt missljud t.ex. ?
    Tacksam för svar från alla motorkunniga på detta eminenta forum.
    Mvh.

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Säkerligen starterclutchen (sitter inne i startmotorn) som är problemet. Gällande kamkedjesträckarna så ska du få dessa kontrollerade snarast om det inte finns dokumenterat att de är bytta. Registerkåpan måste då demonteras för att kunna se/komma åt sträckorna. Om det går så långt att plastklackarna är nednötta och ger missljud kan det bli mkt kostsamt.
    Senast redigerat av Jonasbaggen den 2018-06-21 klockan 17:10. Anledning: Stavfel

  3. #3
    Tack för svar. Ska kolla upp !

  4. #4
    Så var det ... det var starterclutchen som gett upp, ny sån och nytt batteri gjorde susen ... kamkedjesträckarna var utslitna och är bytta ... fick rådet av en "gammal HD åkare" att kör inte en meter till innan dessa är bytta ... kan kosta skjortan annars ( här talar vi flertalet tiotusentals kronor ).
    Jag kan verkligen rekomendera alla andra som har tidiga TC ´s som rullat på att kolla upp kamkedjesträckarna, en mycket vital del i motorn som tyvärr är en svag länk i HD´s motorer ... är väl antagligen billigare att tillverka än att ha drevdrivning av kammarna är kedjedrift ....

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •