Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dyna -03 Helt strömlös, helt död, inget larm

  1. #1

    Dyna -03 Helt strömlös, helt död, inget larm

    Efter att ha putsat hojen så startade jag den. Körde från garaget till lägenheten för att ta på mig kläderna för en liten sväng. Satte mig på hojen och vred om nyckeln, klick, sedan helt död, inte ens larmet går igång, helt död. Ska felsöka idag tänkte jag, jordfel eller något annat, har trotts allt putsat den o kan ha kommit åt något. Är det någon som har varit med om detta innan eller har förslag på vad det kan vara?

    Efter varit ute och kollat, om jag vrider nyckeln till första läget hör jag hastighetsmätare och mil gå igång samt parkeringslampa lyser knappt, tyder som att det är batteriet som dött, tycker bara det är lite konstigt att larmet inte fungerar. Har tyvärr ingen utrustning för att mäta batteriet idag, får bli imorgon. Vad tror ni?

    Tacksam för svar.

    ItaMar
    Senast redigerat av ItaMar den 2018-06-10 klockan 15:28.

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Börja med att kolla upp ditt batteri så det är friskt.

  3. #3
    Tack för ditt svar :-) Mätte batteriet idag, 13,4 volt visade det. Fortfarande när jag vrider nyckeln till första läget så är det samma ljud från hastighetsmätaren och display mil gå igång samt parkeringslampa lyser väldigt svagt. Är osäker på batteriet iallafall, kan man koppla in bilens batteri via startkablar för att se om man får ström, inte starta, eller är risken att skada något annat om man gör det? Vad jag tycker är lite konstigt att larmet inte fungerar, larmet måste väl ha egen strömkälla en kort tid iallafall eller?

  4. #4
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    1: så kan nog inte batteriet ha 13,4 V, det bör ha ca 12,8 V om det är friskt och laddat och man mäter en "stund" efter det har laddats
    2: vad får du för spänning på batteriet när du vrider nyckeln?
    3: vad får du för spänning på kabelskorna till batteriet när du vrider nyckeln?

  5. #5
    Tack för ditt svar
    1. Mätte igen 12,7 mellan polerna. 12,7 mellan + och chassi, vet inte varför så högt innan.

    2. Vred nyckeln till första jacket visade 12,6, vred till start läge visade 0,4. Då slocknar lyset och hastighetsmätaren också.

    - Mätte en andra gång efter en stund på samma sätt som punkt 1, nu bara 10,5.

    Låter konstigt, jag vet, men jag har upprepat och provat flera gånger. Har mätt andra batterier och mätaren visar rätta värden då.

    Verkar vara batteriet som är kasst? Jordfel? Tycker bara det är konstigt att tjuvlarmet inte startar eftersom jag har lite kraft, behöver kanske mer kraft för att aktiveras?

  6. #6
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Citat Ursprungligen postat av ItaMar Visa inlägg
    Tack för ditt svar
    1. Mätte igen 12,7 mellan polerna. 12,7 mellan + och chassi, vet inte varför så högt innan.

    2. Vred nyckeln till första jacket visade 12,6, vred till start läge visade 0,4. Då slocknar lyset och hastighetsmätaren också.

    - Mätte en andra gång efter en stund på samma sätt som punkt 1, nu bara 10,5.

    Låter konstigt, jag vet, men jag har upprepat och provat flera gånger. Har mätt andra batterier och mätaren visar rätta värden då.

    Verkar vara batteriet som är kasst? Jordfel? Tycker bara det är konstigt att tjuvlarmet inte startar eftersom jag har lite kraft, behöver kanske mer kraft för att aktiveras?
    Om batteriet är laddat och du mäter på batteripolerna under belastning, dvs med lyse, tändning etc så är batteriet kasst, ingen tvekan!

    Men om du har sagt fel eller gjort nåt annat så...

    Köp ett bra batteri typ Yausa eller liknande och rätt modell, inget Biltema-krafs

  7. #7
    Ja så är nog fallet, kasst batteri. Har bara inte varit med om att ett batteri kan dö så snabbt. Suck blir det 4 e batteriet på 8 år. Det batteri som sitter i nu är Harleys original batteri och som alltid har underhållsladdats när cykeln stått stilla. Får väl testa Yausa som du föreslår.
    Är som att tillverkarna lägger 2 års livslängd sen skall man köpa ett nytt. Tack för dina svar :-)

  8. #8
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Harleys org batteri är mkt bra och håller hög kvalitet. Det låter märkligt att du behövt byta flera batterier på så kort tid. Kolla din laddningsström så att alternatorn och voltpacken funkar som de ska. Hur du går tillväga: http://cycleelectricinc.com/Diegnosi...lternators.htm

  9. #9
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Batterier kan dö helt plötsligt

    Vet inte vad HD har för batteri
    Mitt första Yuasa körde jag 7 år med
    mitt andra 6 år
    mitt tredje är jag på nu och det har gått fyra år hittills...

    Har man larm/startspärr på hojen bör man underhållsladda "hela tiden" i alla fall om hojen står mer en vecka typ

  10. #10
    Mitt originalbatteri på min -02:a tröttnade 2015(14 säsonger),då köpte jag batteri på biltema och det har funkat perfekt,är ju inne på 4:e säsongen nu!!
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...HD-2000036432/

    //Robban

  11. #11
    Det var batteriet som var slut. Tack alla för era svar :-) Ska kolla upp laddningsströmen, alternatorn och voltpacken. Tack Jonasbaggen för tipset.
    Nytt batteri blev på Mekonomen, har 3 års garanti på det. Så om det stämmer med mina batteri haveri kommer jag ha ett nytt alltid :-)

  12. #12
    Kan inte vara så att du kopplat ur batteriet? Måste återställa mistluren till larm som låter så in i helvete när man glömmer trycka av skiten?
    Tror do ställer run/offknappen i off, nyckeln i onläge sedan of-on-off-on-off-on 3 ggr alltså, för att återställa larmet..
    Säkert provat detta redan, hojen går säkert redan..men ändå..

  13. #13
    Larmet återställde sig själv när jag kopplade in batteriet, lät som du skriver men 2 klick med nyckeln så var det som vanligt. Hojen går igen :-)

Liknande ämnen

  1. sportster 883 helt död
    Av mathis i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-06-25, 20:49
  2. Strömlös softail 2000
    Av HD hasse i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-06-07, 21:43
  3. Helt dött här i stan?
    Av Mattevrod i forum Region Örebro
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-08-13, 01:33
  4. Helt okontrollerbart larm!!!!
    Av Robban i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 15:06
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 23:15

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •