Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bakroms

  1. #1

    Bakroms

    Har problem att få Bakbromsen att fungera. Har bytt ok och vätska. Nu har jag dot 4 i, vet inte vad jag hade innan. Men den gamla vätskan är helt uttömd och den nya är i.

    Förstår inte riktigt hur detta fungerar, därför undrar jag om jag har fel i huvudbromscylindern.


    Därför, om jag fyller på vätska i behållaren på (bild 1) och trycker på pedalen. Ska då bromsvätskan spruta ut vid oket (bild 3)? Som det är just nu så händer nämligen ingenting i behållaren när jag trycker på pedalen. Däremot så åker vätskan i slangen (bild 3) fram och tillbaka.


    Jag skulle ju vilja att vätskan sputade ut vid oket och att det sjönk i behållaren så att man kan fylla på nytt vid behov när man trycker på pedalen.


    Eller det fungerar inte så?


    Bifogad fil 19480Bifogad fil 19479Bifogad fil 19478
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer _20180513_140240.jpg   _20180513_140332.jpg   _20180513_140415.jpg  

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Inget fel på din bromscylinder.
    Det funkar inte att pumpa på pedalen med öppen luftnippel, då blir det som du beskriver, att vätskan åker fram och tillbaka.
    Prova såhär:
    1. Fyll upp vätskebehållaren.
    2. Pumpa sakta några gånger på pedalen och låt luftnippeln vara stängd.
    3. Tryck ner pedalen och håll där.
    4. Öppna luftnippeln och stäng den igen.
    5. Släpp pedalen.
    6. Bromsa igen och håll nere pedalen.
    7. Öppna luftnippeln igen.
    8. Fortsätt på detta sätt tills dess att du känner att det byggs upp tryck i pedalen.
    9. Gör om det hela imorgon.
    Ibland kan det stiga lite småbubblor upp i behållaren och därför kan det bli bättre om man låter det gå nån dag innan man luftar igen.

    Det finns fler sätt och det är lätt att googla på detta, men prova så som jag beskrivit.
    Lycka till!

  3. #3
    Ok, detta skall jag testa, har provat många varianter, men inte denna.

    Nästa fråga då....

    Om man då ska fylla hela systemet, hur gör man då om man inte kan fylla genom själva behållaren (bild 1? Eftersom vätskan inte går igenom huvudbromscylindern?

    Jag fick liksom öppna cylindern och dra ut lite av "pinnen" med packningarna på, så att den ena packningen var utanför cylindern, och när det rann ut vätska vid oket så "sköt" jag in pinnen helt och satte dit O-ringen. Annars vet jag inte hur jag skulle fyllt biten mellan oket och huvudcylindern?

    Kanske genom att öppnat luftnippeln i huvudcylindern och tryckt det bakvägen dvs från oket då?

  4. #4
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Sluta bums med att plocka isär bromscylindern.
    Skruva av locket på behållaren och fyll den med bromsvätska. Gör sedan så som jag beskrev.
    Se till att fylla på den allteftersom du pumpar vätska in i oket.

  5. #5
    Okidoki kapten, skall inte pilla på den mer.

    På locket till bromsvätskebehållaren står det DOT 5. Ska man ignorera det eller? Blir inte riktigt klok på vilket när jag läser i forumet.

  6. #6
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Det är lite rörigt, det där med bromsvätskebenämningarna.
    Dot 4= glykolbaserad.
    Dot 5= siliconbaserad
    Dot 5.1= glykolbaserad (!)

    Tömt och rengjort system går att fylla med önskad vätska.
    Tänk dock på att du aldrig blandar glykol med silikon. Det blir en grötig sörja då. Inte bra alls.

    Jag menade inte att besserwissa ditt pillande, men man behöver liksom inte ta loss kolven när man fyller systemet.
    Youtube är ju bra ibland, där finns det säkert filmer som visar steg för steg, och för all del olika metoder.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Det är lite rörigt, det där med bromsvätskebenämningarna.
    Dot 4= glykolbaserad.
    Dot 5= siliconbaserad
    Dot 5.1= glykolbaserad (!)

    Tömt och rengjort system går att fylla med önskad vätska.
    Tänk dock på att du aldrig blandar glykol med silikon. Det blir en grötig sörja då. Inte bra alls.

    Jag menade inte att besserwissa ditt pillande, men man behöver liksom inte ta loss kolven när man fyller systemet.
    Youtube är ju bra ibland, där finns det säkert filmer som visar steg för steg, och för all del olika metoder.

    Nejnej, jag tog det inte alls som besserwissande. Jag tog det som att du sade till mig som man ska när man inte ska pilla på något som man inte begriper, hehe!

    Så det är lugnt!

    Tackar vänligast för svar!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av genes161 Visa inlägg
    Har problem att få Bakbromsen att fungera. Har bytt ok och vätska. Nu har jag dot 4 i, vet inte vad jag hade innan. Men den gamla vätskan är helt uttömd och den nya är i.
    Har du bara tömt systemet, eller har du även gjort rent/sköljt det?
    Som Caspher säger skall DOT 4 och 5 absolut inte blandas, så har du bara tömt det finns risken att du har kvar tillräckligt med DOT 5 i systemet för att du skall få problem.

  9. #9
    Alltså dom här microbubblorna….. Jag visste om problemet med bubblorna, men denna gången trodde jag verkligen att det var nåt annat.... Väntade minst ett dygn innan jag försökte få bromsen att fungera, men det räckte inte.

    Stack iväg och jobbade fyra dagar, och vips.... när jag kom hem var det tryck i bakbromsen. Alltså måste bubblorna gått ut, hade nämligen slangen kvar vid oket som jag luftade ifrån och behållaren öppen. Skruvade ihop skiten och sen funkar det, nästan...….

    Helt plötsligt när jag körde igår så tog inte bakbromsen, lite obehagligt.... Men efter att bara pumpat på pedalen några gånger så gick det fint igen och lyckades låsa hjulet om jag ville. Så all luft är nog inte riktigt ute än. Men det verkar vara det som är det stora problemet, microbubblor…..

  10. #10
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Har du kollat bromsskivan så att den är plan och inte har slagit sig och är skev? Jag hade problemet att det var väldigt lång "pedalväg" innan bromsen tog, känslan var att det var luft i systemet men det visade sig att skivan var skev och slog isär beläggen med lång pedalväg som följd.

  11. #11
    Bromsskivan ser fin ut.

    Men bromsen tar ibland och ibland inte. Men man känner lisom när den är på väg att inte ta, den blir liksom helt mjuk. Jag fyllde på hela systemet med dot 4 och tyckte att det var helt tomt från den gamla bromsvätskan. Undrar om det kanske var dot 5 innan och har blivit lite kvar.

  12. #12
    Bättre sent än aldrig!
    DOT 5 är dynga! Har bytt packningar,o-ringar i såväl ok som cylindern vid handtaget ok kör dot 3 ( dot 4 funkar med,blandningsbar med det 3 ) köp renoveringssats och byt ut som jag skrev förut annars finns risk att packningar, o-ringar tar skada av bytet av vätska och taskig funktion. Hänt mig då jag provade att spola igenom med ca 1 liter det 4 innan jag stängde nippeln.
    Men kanske funkat för någon annan, djävlas gör det ju ibland.
    I only want to live long enough to be a problem to my kids.

  13. #13
    Dot 4 byt varje år, det är mitt sätt. Enkelt och billigt.
    The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
    y62.se
    En udda tanke

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •