Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vanlig skruv i stället för pinnbult till avgaset?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Vanlig skruv i stället för pinnbult till avgaset?

    Upptäckte att en av pinnbultarna till grenröret hade gått av. Tydligen inte helt ovanligt (ser det ut som när man gogglar).
    Efter en del borrande kunde jag knacka fast en torx-bit och lyckades slutligen vrida ur skruvänden. Eftersom jag hade en vanlig sexkantsskruv som passade till avgasporten, skruvade jag i den, i väntan på att få tag i rätt pinnbult.
    Min fråga är om de funkar att tills vidare köra med den provisoriska skruven.
    Alltså; varför sitter det pinnbultar där och är de av någon speciell legering/härdning? Handlar det bara om att man inte ska hålla på och skruva in och ur skruvar i aluminiumtoppen?
    Finns det något knep för att undvika bult-brott?

  2. #2
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Handlar det bara om att man inte ska hålla på och skruva in och ur skruvar i aluminiumtoppen? Jag tror att det är så, aluminiumet är för mjukt.
    Finns det något knep för att undvika bult-brott? Smörj gängorna med koppar- eller aluminiumpasta, finns på biltema.

  3. #3
    Bra, tack för svaret. Då kör jag vidare i väntan på ny pinnbult. Man vill ju trots allt fråga. Jag kommer ihåg att jag helicoilade och bytte ett antal skruvar på en tidigare hoj, till vanliga maskinskruvar. Sen, när jag kollade i verkstads-handboken stod det att skruvarna inte skulle bytas mot vanliga, eftersom de var härdade för speciella egenskaper.

  4. #4
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Handlar det bara om att man inte ska hålla på och skruva in och ur skruvar i aluminiumtoppen?
    Vi närmare eftertanke så är det nog så att det sitter pinnbultar för att underlätta monteringen av avgassystemet, åtminstone på TC där man måste fippla med flänsarna för att få fast systemet. På Shovel sitter inga pinnbultar om jag minns rätt och deras avgassystem har inte lösa flänsar heller. Så teroin om att aluminiumet är för mjukt är nog bara nys.

  5. #5
    Sedan var det ju det här med att bulten gick av. Det hände alltså inte när jag försökte skruva ur den, utan under färd, så smörja hjälper väl knappast. Möjligen hade den andra muttern börjat skruva ut sig, vilket ju kan ha inverkat. Någonstans har jag läst att ordningen för hur man skruvar ihop grejerna har betydelse för risken att bultarna brister. Är det någon som vet? Är det lika på en vanlig sportster? Kanske finns det någon tråd sedan förut.

    Allting skakar ju, så jag har hittills dessutom bytt en brusten bult till bakre fotpinne och tappat en annan, samt fått efterdra ett antal muttrar och bultar. Måste man låsa fast alla skruvar med loctite eller låstråd på en bulle?
    Senast redigerat av BuellensPilsenerkorv den 2018-05-16 klockan 20:21.

  6. #6
    Jag tycks minnas att grov gäng är bra i mjukt material som aluminium men fin gäng annars. Är det inte UNC i toppen och UNF för muttern?
    The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
    y62.se
    En udda tanke

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Y62 Visa inlägg
    Jag tycks minnas att grov gäng är bra i mjukt material som aluminium men fin gäng annars. Är det inte UNC i toppen och UNF för muttern?
    Jag tror du har helt rätt! Hur gick det?

  8. #8
    Jag brukar ha rätt men det är inte min hoj så jag vet inte...
    The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
    y62.se
    En udda tanke

Liknande ämnen

  1. Bästa stället
    Av Engeri i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-07-09, 22:57
  2. Bästa stället
    Av Engeri i forum Region Kronoberg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-07-09, 22:01
  3. Pinnbult till avgasrör främre som snurrar
    Av Banditen01 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-04-29, 20:43
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-04, 22:53

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •