Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Harley Davidson Softail sugturbo

  1. #1

    Harley Davidson Softail sugturbo

    Någon kanske redan sett min tråd om turbo och oljeförsörjning i forumdelen om racing och trim. Jag tänkte att jag startar en projekttråd i den här forumdelen istället, nu när bygget officiellt är igång Planen är, som titeln säger, en sugturboinstallation på min HD softail

    Innan jag fortsätter: Jag vet att sugturbo inte är optimalt på något sätt. Jag siktar inte på någon maxeffekt, jag är inte ute efter värstingsiffror, jag är snarare mest intresserad av att se om jag kan få det här att funka alls. Om jag i slutändan lyckas få till en fungerande turboharley som åtminstone inte tappat körbarhet eller effekt så är jag nöjd Lyckas jag utöver detta vinna lite effekt så är det bara en bonus, men så mycket vet jag knappt om jag vågar hoppas på Men det är själva utgångsläget. Jag jagar inga extrema siffror, det är inget seriöst trimbygge med extrem hastighet som slutmål, det är mest en kul grej

    Turbon jag köpt är en T04E T3/T4 hybrid. Anledningen till att det blev en sån är dels att jag läst att de lämpar sig för lite mindre motorer, 1.5-2.5 L enligt denna länk: http://www.airtune.se/product_info.p...rett-TB34.html. Och enligt denna matris så befinner sig T04E i det lägre spannet vad avser motorstorlek och effekt: https://www.racetep.com/media/old-pdf/turbomatrix.pdf. Så jag hoppas verkligen att den ska funka.. Men främsta anledningen är att jag hittade just en sådan som dessutom var nyrenoverad och carbontätningskonverterad på ebay för en billig slant. Carbontätning är mer eller mindre ett krav om man ska bygga sugturbo, så det blev en ganska styrande faktor. Finns säkert aggregat som lämpar sig bättre för min 1450cc twin, men jag hoppas att det här ska funka




    Wastegaten är specad till 0.5 bar, och mer än så planerar jag inte att ladda då jag vill kunna köra på vanlig bensin utan att kompsänka. Har sett lite olika siffror men originalkomp bör ligga på ca 9:1, och det borde (om jag förstått saken rätt) gå att ladda litegrann utan att sänka

    Turbokonfigurationen jag planerar att bygga ser ni på den här filmen:
    https://www.youtube.com/watch?v=0gfDWQZkv-I

    Förgasaren sitter alltså först, turbon sitter monterad direkt på insuget och suger luft genom turbon för att sedan trycka in en färdig luft/bränsleblandning rakt I motorn. Fördelarna med detta är inte alltför många, men det finns ett par: Konstruktionen är väldigt enkel, förgasaren behöver inte modifieras/tätas (och kanske inte ens ombestyckas) utan fungerar i standardutförande, man behöver inte krångla med bränslepumpar och bränsletryck utan det räcker med självfallsförsörjning till förgasaren samt att turbon snurrar i undertryck under motorbroms vilket resulterar i att öladdtrycket kommer snabbare när man väl gasar igen. Det är väl typ de fördelar jag lyckats läsa mig till, i övrigt är det antagligen bättre på alla sätt och vis med en "normal" turbokonfiguration. Men jag gillar enkelheten och det lite udda i sugturbokonfigurationen, därför vill jag bygga så ändå

    Här är för övrigt bågen som ska överladdas:



    Idag har jag äntligen fått hem min Turbo!



    Har börjat mäta och måtta lite inför bygget. Ordningen på mina komponenter blir ju (framifrån sett) Luftfilter, förgasare, turbo och till sist insug. Luftfiltret ska alltså monteras på förgasaren, förgasaren på turbons insug och turbons "blåsrör" på insuget. Vissa delar har man tur med, blåsröret och insuget har samma diameter och kan således paras ihop med en silikonslang av lagom dia plus två klämmor:



    Förgasare mot turbo däremot blir lite knivigare, där får jag tillverka någon slags adapter:



    Hur luftfiltret ska passa på förgasaren ska vi inte ens prata om, känns som att det blir något av det mest komplicerade



    Böjen ska bort och spikfiltret ska monteras (på något sätt, lär få tillverka en halvkrånglig adapter) platt mot förgasaren.

    Dock så är jag inte riktigt nöjd med installationen av wastegaten:



    Så som monteringsblecket är bockat så måste det monteras såhär på sniskan, och jag kan inte vinkla avgashus och kompressor mer än såhär i förhållande till varandra för då når den inte hela vägen fram till wastegatens hävarm... Helst vill jag ju ha ca 90 grader mellan avgasernas inlopp och tryckluftens utblås för att bygget ska bli så kompakt som möjligt... Får fundera på en alternativ lösning här tror jag, blir väl till att tillverka ett nytt bleck att montera själva tryckklockan på så att jag får till de vinklar jag vill ha

  2. The Following 4 Users Say Thank You to Bushido For This Useful Post:

    Banditen01 (2018-02-23), Henrik Forslund (2018-03-01), Rameau (2018-02-23), stenbo57 (2018-02-23)

  3. #2
    Ledsen att det stått lite stilla här, väntar fortfarande på väder så att jag kan ta hem hojen. Haft konstant snöstorm här nu ett par veckor...

    Under tiden har jag samlat på mig det mesta jag behöver för att sätta ihop bygget när jag väl får hem hojen, så om vi bara får lite väder snart så bör bygget kunna fortskrida i hyfsat rask takt!

  4. The Following 2 Users Say Thank You to Bushido For This Useful Post:

    Henrik Forslund (2018-03-13), Y62 (2018-03-12)

  5. #3
    Pinsamt liten uppdatering, men bättre än inget... Kanske... hur som, jag har tagit luftfilterböjen och svarvat ner den till en kort rak bit så att den går att montera rakt på förgasaren. Så slapp jag tillverka en adapter från grunden




  6. The Following 2 Users Say Thank You to Bushido For This Useful Post:

    Henrik Forslund (2018-03-13), TCKalle (2018-03-14)

  7. #4
    Skulle det vara möjligt att installera en laddtrycksmätare på ett t-kors på slangen mellan kompressorhuset och wastegatens tryckklocka?? Jag har ju inget plenum/insug att ta tryck till mätaren ifrån, och eftersom det tryck som styr wastegaten är vad som är intressant för mig att veta (då jag ska ladda såpass lite vill jag ju veta att wastegaten öppnar vid rätt tryck) så tänkte jag att man kanske kan mäta rakt på tryckslangen? Eller kan mam störa tryckklockan så att den inte öppnar som den ska då?

  8. #5
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Borra ett hål i insuget efter förgasaren mellan cylindrarna och sätt en slangnippel där, då får du även vacum och laddtryck på rätt sätt.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #6
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Borra ett hål i insuget efter förgasaren mellan cylindrarna och sätt en slangnippel där, då får du även vacum och laddtryck på rätt sätt.
    Tack för svaret! Jag bara tänkte att eftersom jag inte ska ha något plenum utan turbon kommer sitta rakt i insuget så borde det inte göra så mycket om mätaren sitter på den befintliga anslutningen som finns på turbons kompressorhus. Nippeln hamnar en decimeter tidigare, det är ju egentligen enda skillnaden...

    Ledsen att det varit så tyst på sistone. Jag har inte dött, jag lovar Det har bara visat sig lite svårare än det var tänkt, det här med att få tid/tillfälle till att bygga... Är det inte ren tidsbrist som gör att jag inte kan pyssla så är det brist på tillfällen då jag behöver ha hojen till diverse körningar... Och då är det ju en fördel om den inte är halvt isärmonterad och har en turbo halvprovisoriskt påslängd utan att saker och ting är inkopplade... Nu ska jag dock inte ha hojen till något speciellt förrän om knappt två veckor så nu kan jag börja bygga så smått!

    Och lite händer det, sakta men säkert! Idag har jag svarvat avgasflänsarna som ska utgöra grunden för grenrörsbygget:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0054.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	19459Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0055.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	62,4 KB 
Id:	19460

    Det kanske inte låter som ett sådär enormt framsteg, men med tanke på hur mycket som bråkade är det nästan ett under att jag ens kom såhär långt på en kväll... Det har varit Murphys dag idag kan man ju lugnt påstå...

    Nästa steg är att ta av avgasrör och förgasare, skruva dit flänsarna, montera upp turbon provisoriskt, måtta in var rör och annat ska gå, kapa rör och svetsa fast på flänsarna och så vidare så ska man väl få sig ett grenrör byggt vad det lider
    Senast redigerat av Bushido den 2018-04-24 klockan 23:08.

  10. #7
    Idag åkte luftburk, förgasare och avgasrör av, avgasflänsarna monterades och turbon hängdes upp där den ska sitta (högst provisoriskt). Sen kunde jag börja måtta och bygga grenrör






    Rent spontant känns det som att turbon tar lite mer plats än jag hade tänkt mig... Var den verkligen såhär stor när jag köpte den?? Nåja, det ska nog gå. Faktum är att den luftburk jag kör med i dagsläget bygger nästan lika mycket ut på sidan så förhoppningsvis ska det gå att få plats med högerbenet runtom. Sen får man väl se hur mycket isolering som krävs för att man inte ska bränna sönder sig på turbinen...

    Började sedan att bygga en enkel collector som leder in avgaserna separat uppåt in i turbon så att de garanterat flödar dit de ska och inte möter varandra rakt på:




    Det ska ändå lindas med avgasbandage så jag bryr mig inte om svetsarna blir fula så länge de är täta
    Därefter ska jag försöka leda rör från avgasflänsarna och ner till collectorn

    Det blev i lite fel ordning då jag insåg att jag nog bör börja med collectorn och sen utgå från den näör jag drar rören upp till flänsarna så just den här rörbiten ska byggas om, men den fick hänga med som ett illustrativt exempel

  11. #8
    När man, som jag, jobbar enligt "man tager vad man haver"-metoden så är det lätt att de enklaste jobb blir en aning omständiga och tidskrävande... Som ikväll, hela eftermiddagen/kvällen har gått åt till att tillverka den tjocka stålplatta som ska fästa grenröret vid turbons inlopp i turbinhuset... Anledningen: Jag var tvungen att tillverka den i fyra bitar som vardera skulle kapas ut, borras, slipas och svetsas ihop till den färdiga biten som därefter skulle planslipas, bara för att jag saknade en tillräckligt stor bit av tillräckligt tjockt stål... Nåja, skam den som ger sig. Plattan är färdig och nu ska en kona tillverkas som leder collectorn in i plattan så att jag kan montera den på turbon och bygga vidare på grenröret!









  12. #9
    Byggt vidare på collectorn och fäst ihop plattan med rören









    Tyvärr tog svetstråden slut när jag kom såhär långt, ny sådan måste inhandlas innan jag kan fortsätta...

    Är det förresten någon som kan förklara en sak angående oljesmörjningen av turbon för mig?

    Jag har hört att Trask performance (som bygger mycket harleyturbo borta i USA) har för vana att ta olja från oljetryckgivaren och sen leda den tillbaka ner i kamkåpan där den sen åker vidare tillbaka till oljetanken. Jag tänker använda samma lösning, men det är en sak jag inte blir klok på... Om man nu tar olja från tryckgivaren (vilket är direkt efter pumpen om jag förstått saken rätt, innan oljan går vidare till resten av motorn), leder man då inte bort en del av den olja som ska smörja motorn? Hur funkar det rent praktiskt? Finns det risk att resten av motorn får för lite olja och tar skada eller hur funkar det?? Jag bara tänker att rent logiskt så känns det ju som att resten av motorn rimligtvis bör få mindre olja om man leder bort delar av flödet till turbon, och det känns ju mindre bra... Eller är det så att turbon bara ska ha ett tillflöde men att själva inströmningshållet är såpass litet att trycket byggs upp innann turbon och merparten av oljan strömmar den vanliga vägen medan bara en liten del trycks in i turbon, dvs ingen större del av oljan tas från resten av motorn och att det därmed inte är någon fara? Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig reda ut det här då jag helst inte vill skada min motor...

  13. #10
    Underbart!

  14. #11
    Här är min amatörmässiga tanke... Såg i en annan turbotråd att turbon bara behöver lite olja, stämmer det så är det ingen fara. Jag har jobbat en del med bypass-filter och där är principen densamma, ta litegrann är ingen fara. Så gott som alla pumpar har överkapacitet, speciellt i våtsumpsystem.
    Behöver du slang så har jag lite stålomspunnen 1/4", även kopplingar med och utan strypning. Tycker sånt är löjligt kul
    The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
    y62.se
    En udda tanke

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-07-28, 15:35
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-20, 14:01
  3. Harley-Davidson FXST Softail Standard
    Av Kling i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 23:40
  4. Harley Davidson Softail FXST -02
    Av Stone i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 13:25
  5. Harley-Davidson Softail Custom 1690
    Av Bubba i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 16:56

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •