Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Blinkers relä?

  1. #1

    Blinkers relä?

    Har köpt en sporre 91a o undrar om det är ett separat blinkersrelä på dom?Eller är det som på en 02a där det är till mer funktioner.För på dom måste man ha motstånd till led lampor o det blir då 4st o försöka dölja någonstans Tänkte köpa biltemas små runda farsan har på sin strut o då köpte han bara ett relä som är för led.

  2. #2
    "TURN SIGNAL MODULE
    (1991-2003 MODELS)
    All 1991-2003 models are equipped with a turn signal
    module, an electronic microprocessor that controls the turn
    signals and the four-way hazard flasher. The turn signal
    module receives its information from the speedometer and
    turn signal switches."

    Så står det i min servicemanual.
    Står inför samma krångel med min 99'a.

  3. #3
    Det räcker med 2 motstånd på 3 ohm och 50 watt!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av engmannen Visa inlägg
    Det räcker med 2 motstånd på 3 ohm och 50 watt!
    Jag har precis börjat att sätta mig in i detta och undrar hur du kommer fram till dina värden.
    När jag räknar på att gå från 21 W till LED vid 12 V får jag att varje motstånd borde vara på ~ 7 Ohm och > 20 W.
    Menar du att man kan koppla ett motstånd per sida genom att man kan se de två motstånden på samma sida som parallell-kopplade och då kan byta ut dessa två emot ett på 3 Ohm och 50 W genom att summera W enligt 20 + 20 (50 > 40) och Ohm enligt 1/R1 + 1/R2 = 1/R?
    Senast redigerat av Jensa018 den 2017-12-06 klockan 11:23.

  5. #5
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Jensa018 Visa inlägg
    Jag har precis börjat att sätta mig in i detta och undrar hur du kommer fram till dina värden.
    När jag räknar på att gå från 21 W till LED vid 12 V får jag att varje motstånd borde vara på ~ 7 Ohm och > 20 W.
    Menar du att man kan koppla ett motstånd per sida genom att man kan se de två motstånden på samma sida som parallell-kopplade och då kan byta ut dessa två emot ett på 3 Ohm och 50 W genom att summera W enligt 20 + 20 (50 > 40) och Ohm enligt 1/R1 + 1/R2 = 1/R?
    Varför inte köra med dessa http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...5/?artId=42202 ?
    Borde funka.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Varför inte köra med dessa http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...5/?artId=42202 ?
    Borde funka.
    Det framgår inte vilka värden det är på dessa och jag har en kompis som testade med dem och de fungerade inte riktigt.
    Det blinkade i bra hastighet när motorn var av, men när man startade den blinkade de för fort igen.

  7. #7
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Jensa018 Visa inlägg
    Det framgår inte vilka värden det är på dessa och jag har en kompis som testade med dem och de fungerade inte riktigt.
    Det blinkade i bra hastighet när motorn var av, men när man startade den blinkade de för fort igen.
    Jag har en såndär Badlandshistoria på min och den beter sig normalt som den ska, men nån gång då och då så får den spelet och blinkar snabbare än den ska. Min gissning är att det är "kontaktytorna" som spökar och inte motstånd/relä och jag tror at det gäller även för din kompis.
    Jag har mitt inkopplat med "kabeltjuvar" liknande de som följer med biltemas motstånd och jag tror att det är dessa som spökar.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Jag har en såndär Badlandshistoria på min och den beter sig normalt som den ska, men nån gång då och då så får den spelet och blinkar snabbare än den ska. Min gissning är att det är "kontaktytorna" som spökar och inte motstånd/relä och jag tror at det gäller även för din kompis.
    Jag har mitt inkopplat med "kabeltjuvar" liknande de som följer med biltemas motstånd och jag tror att det är dessa som spökar.
    OK.
    Dock är hans problem konsekvent relaterat till om motorn är igång eller ej och i.o.m. det mängden "kräm" från batteriet (12/14 V).
    Det skulle vara om det alltid är dålig kontakt och att det leder till fel motstånd i kretsen, men det kan ju även bara vara så att motstånden har fel värde.
    Han har dock möjligheten att bara byta till ett annat relä, så det är nästa sak i led i hans fall.
    Själv väljer jag bort Badlands-lösningen och siktar på att lösa det med motstånd med kända värden, dels för att lära mig något på kuppen och dels för att det är billigare.
    Och förhoppningsvis blir resultatet detsamma.
    Och som det ser ut nu kommer jag till att börja med att köra på 21 W i fram och LED i bak och vet inte om Badlands fungerar med den konfigurationen.

  9. #9
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Vad jag förstår så skall den kunna hantera alla möjliga kombinationer http://www.adjureinc.com/loeqfiflhmo9.html

Liknande ämnen

  1. Motstånd vs relä ??
    Av Brolin77 i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-03, 11:15
  2. Olagligt att konvertera blinkers till bromsljus och blinkers i ett?
    Av pipps83 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-28, 20:53
  3. eldragning relän mm
    Av Hd1340 i forum Custom & Byggen
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-08-07, 21:49
  4. Relä. Otur eller fel?
    Av Caspher i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-22, 12:34
  5. Relä
    Av hwille i forum Custom & Byggen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 17:06

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •