Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Våtsumpning Twin Cam

  1. #1

    Våtsumpning Twin Cam

    Hej,

    Jag har en Road King 2001 som jag haft sedan den var ny.
    Motorn har blivit uppdaterad med Feuling oljepump på verkstad i samband med byte av kamsläpor.
    Hösten 2016 monterade jag Feuling ventillyftare och tänkte att nu är det så bra det kan bli med oljetryck och smörjning.
    I samband med service hösten 2017 upptäckte jag att på insidan på botten av luftfiltret fanns ett oljeskum. Kan det vara så att motorn våtsumpar efter byte till Feuling grejer?
    Till saken hör att motorn är otrimmad (magneti marelli insprutning).
    Är det någon på forumet som har erfarenhet av Twin Cam våtsumpning ?

    King Road

  2. #2
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Feuling grejerna skall minska risken för våtsump då de har större kapacitet på returen. Oljeskummet får väl anses vara normalt. Hade problem med oljedropp (lite mer än bara oljeskum i botten på luftrenaren) från luftrenaren även efter jag bytt till en SE-pump med större kapacitet. Bytte även till nya "paraplyventiler" under ventilkåpan utan någon förbättring. Hade tidigare en äldre modell av SE-luft (-02) med slang och rör anslutning till ventbultarna i toppen. Bytte till en nyare variant av SE-luft där "backingplaten" är bultad direkt i toppen och då försvann problemet med oljedroppet. kommer förmodligen lika mycket oljedimma som tidigare via ventilationen men nu fungerar det som det är tänkt, dvs all oledimma följer med insugningsluften och förbränns vilket jag är nöjd med.

  3. Följande användare tackar TCKalle för detta inlägg:

    King Road (2017-12-13)

  4. #3
    TCKalle
    Paraplyventilerna byttes också i samband med byte till Feuling lyftare när allt ändå var lätt åtkomligt. Det verkar ju himla konstigt om det skulle vara så att motorn skulle börja våtsumpa efter att Feuling grejer monterats, ingen vidare affärsmodell för Feuling om man säger så. Läste också på Feulings hemsida att pumpen har större kapacitet på retursidan än på trycksidan just för att undvika våtsumpning så det talar ju också emot att det skulle vara ett allvarligare problem. Tack för tipset med den nyare varianten av SE-luft.

Liknande ämnen

  1. Twin Cam
    Av Crea i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-06-18, 22:17
  2. Twin cam b motor block. vänster sökes
    Av Nisse i forum Köpes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 16:43
  3. HD toppar twin cam
    Av matsa i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 15:07
  4. Oljetryck Twin Cam
    Av Sorken i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 10:55
  5. Twin cam 88
    Av JimmyChopper i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 18:22

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •