Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Baknav

  1. #1

    Baknav

    Hej
    Är det ngn som är kunnig på vad som passar mellan olika Sportstermodeller?
    Har en 2002:a och undrar om en bakekerfälg till en 2011 passar min 02:a rakt av

    Med vänlig hälsning
    Märta

  2. #2
    Ja om du sätter dit reduceringar från 25mm till 3/4" i lagren.

    http://vulcanworks.net/store/Wheel-B...mm-to-3-4.html

  3. #3
    Tack
    Jag såg sedan att jag har 3/4" axel och att det på nyare är 1" axel så med lite bussningar så löser jag det

    Ha det

  4. #4
    Du kan även byta till 3/4" lager

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av KingCobra_HD Visa inlägg
    Du kan även byta till 3/4" lager
    25mm lagren är endast 15mm breda och 3/4" lagren är 21mm i så fall sticker 3/4" lagret utanför navet

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    25mm lagren är endast 15mm breda och 3/4" lagren är 21mm i så fall sticker 3/4" lagret utanför navet
    Japp, det hade jag missat.. väldigt krångligt med hjullagren på sportster.. 2008 var dom 1" och lika breda som dom äldre 3/4", och från 2009 är dom 25 mm och 15 mm breda.

    Så det behövs bussning med 25mm utvändigt och 3/4" invändigt.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av KingCobra_HD Visa inlägg
    Japp, det hade jag missat.. väldigt krångligt med hjullagren på sportster.. 2008 var dom 1" och lika breda som dom äldre 3/4", och från 2009 är dom 25 mm och 15 mm breda.

    Så det behövs bussning med 25mm utvändigt och 3/4" invändigt.
    Inte helt sant det heller...

    Bak var det 3/4" 2000-2004, sedan blev det 1" (och 21mm breda, samma som 3/4" lagerna) mellan 2005-2007 och sedan 25mm (och 15mm bredd) från 2008 och framåt.

    Före 2000 var det "riktiga" tum-lager, alltså där både ytter och innerdiametern var tum, från 2000 var ytterdiametern metrisk men innerdiametern i tum..
    Så den enda riktigt snurriga perioden är 2005-2007, alltså gummiupphängda motorn med förgasare, där framaxeln fortfarande var 3/4" medans bakaxel var 1". Före det gällde 3/4" fram och bak, efter det gäller 25mm fram och bak.

    Lite läsning att förkovra sig i: http://sportsterpedia.com/doku.php/techtalk:evo:wheels01

  8. #8
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Är de nyare Sportsterbaknaven grundare i lagerlägena så att det inte finns plats för de breda kraftigare lagren?
    Hjälpte en kompis med en 2011 Wideglide att byta ut de kassa klena lagren till de betydligt bättre breda lagren.
    Det var bara att sticka av sleeven och pressa i riktiga lager då det var lagerlägen lika som på de äldre naven.

  9. #9
    Ja dom är grundare! Enligt somliga ska det fungera att köra de äldre lagerna ändå om man vill, men man får ett visst utstick och behöver svarva nya distanser.

    Själv har jag inte upplevt något negativt med de smala lagerna, sedan jag bytte originalskrotet mot SKF dvs..

    Schematisk bild på nyare nav med 21mm lager:


  10. Följande användare tackar Martin för detta inlägg:

    Jonasbaggen (2017-10-17)

  11. #10
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Sakligt beskrivet, Martin. Förstår att SKF:s smala lager är mkt bättre än OEM lagren.
    Använder själv SKF:s breda lager som är lite smalare än org lagern. 20,4 eller 20,6mm om jag inte minns fel.

  12. #11
    Tack för tipset Pulare
    Svarvade ett par i rostfritt enligt bilden

    Med vänlig hälsning
    Märta

  13. Följande användare tackar Märta för detta inlägg:

    Pulare (2017-12-31)

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •