Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lämna in för service eller göra själv?

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Apr 2016
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1
    Tackad: 0

    Lämna in för service eller göra själv?

    Hej!

    Jag har en 2016 Dyna Street Bob som jag köpte i Maj 2016 och gjorde 160-mila servicen förra året i september och den har nu gått ca 260 mil.
    Var in hos min lokala Hd-handlare för att boka en service och det skulle gå på 2800:-, som jag förstod det så var det bara ett oljebyte samt "en massa diffusa kontrollpunkter" som skulle gås igenom.

    Min fråga är om det är värt pengarna att lämna in den för att få en stämpel i boken? För byta olja och filter fixar jag själv till en bråkdel utav kostnaden..

    Hur är det med andrahandsvärdet på en Harley med eller utan återförsäljar stämplar i boken?

    /Micke

  2. #2
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Stämpel i boken?
    Köpte en -99 tidigt -00 hade gått drygt 300 mil
    fixat allt själv(a) sen dess, nu har den gått över 10.000 mil vi har fortfarande inte nån stämpel...
    min -85 har garanterat inga stämplar

    Mitt svar:
    Om man är bara det minsta kunnig så lönar det inte sej att lämna in hojen. (men köp en riktig servicemanual det har du nytta av i längden)
    jämför laga mat hemma och köp öl/vin på bolaget eller gå på krogen och ta taxi hem...

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Sep 2015
    Ort
    Mandurah, WA Australia
    Inlägg
    28
    Tackad: 5

    Kort svar = Nej! Inte värt ett jota!
    -
    2800:- för en service som består av ett knapp tryck på en dator och i bästa fall et oljebyte - Nae fan vete....! Lär dig hojen, investera i en bra manual och gör jobbet själv
    Bara jävla lurendrejeare när det kommer till "service" - spelar ingen roll om det ärhoj eller bil - samma jävla tjuvar som försöker köra upp folk

    good @ being sucked @

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Bandit Visa inlägg
    Hej!

    Jag har en 2016 Dyna Street Bob som jag köpte i Maj 2016 och gjorde 160-mila servicen förra året i september och den har nu gått ca 260 mil.
    Var in hos min lokala Hd-handlare för att boka en service och det skulle gå på 2800:-, som jag förstod det så var det bara ett oljebyte samt "en massa diffusa kontrollpunkter" som skulle gås igenom.

    Min fråga är om det är värt pengarna att lämna in den för att få en stämpel i boken? För byta olja och filter fixar jag själv till en bråkdel utav kostnaden..

    Hur är det med andrahandsvärdet på en Harley med eller utan återförsäljar stämplar i boken?

    /Micke
    Hej för min del med så ny hoj skulle jag lämnat in hojen på varannan service där är ju lite mer teknik än på 80 talet,har du abs tex är det noga med oljebytet vart 2a år och det är ju inte bara att lufta krävs att vissa ventiler ska öppna resp stänga vid luftning för att få frisk olja i hela abs enheten,

  5. #5
    Har du tänkt att byta inom några år så är det nog värt pengarna,annars pekas det på dom saknade stämplarna i serviceboken..

    //Robban

  6. #6
    Köpte en ny Road King 2001 och lämnade alltid på verkstad för service till dyra pengar för att få stämpeln i serviceboken. Nu på senare år har jag börjat serva själv och kan säga att om jag skulle köpt nytt idag så skulle jag börja serva själv så snart fabriksgarantin gått ut. Köp en Haynes service-reparations manual, kolla på youtube där det finns många bra instruktionsfilmer på hur man gör. Investera i tum verktyg och momentnycklar i stället för att göda verkstäder som inte ens rengör ditt luftfilter vid service. Du får inte vad du betalar för om du lämnar in på verkstad för så kallad originalservice.
    /Jocke

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Sep 2015
    Ort
    Mandurah, WA Australia
    Inlägg
    28
    Tackad: 5

    Citat Ursprungligen postat av King Road Visa inlägg
    Köpte en ny Road King 2001 och lämnade alltid på verkstad för service till dyra pengar för att få stämpeln i serviceboken. Nu på senare år har jag börjat serva själv och kan säga att om jag skulle köpt nytt idag så skulle jag börja serva själv så snart fabriksgarantin gått ut. Köp en Haynes service-reparations manual, kolla på youtube där det finns många bra instruktionsfilmer på hur man gör. Investera i tum verktyg och momentnycklar i stället för att göda verkstäder som inte ens rengör ditt luftfilter vid service. Du får inte vad du betalar för om du lämnar in på verkstad för så kallad originalservice.
    /Jocke
    Ett litet problem bara... - Harley har slutat att sälja "special" verktyg till dealers och återförsäljare - Så med nyare hojar kan det bli lite stökigt att hitta end del verktyg som man behöver - helt klart möjligt att göra sitt eget verktyg, men det ingår i HDs strategi att inte öppna upp för folk att jobba på hojen själv där dom "investerar" i att auktoriserade återförsäljare med vekstad ska göra jobbet åt dig för en häftig penning (och det kommer men monkeys som inte vet skit om hojarna dom "servar" - lite knapp tryck på en dator som säger till dom vad som behöver göras (lite fisk fabrik över hela uppsättningen numera styrt av HD - Vilket är 100% B*S in min bok

    good @ being sucked @

  8. #8
    Dessa "diffusa kontrollpunkter" kan vara bra att gå igenom även om man servar själv. Exempelvis att smörja upp handtag och vajrar. Min gasvajer rostade av för att den inte hade blivit ordentligt smord. Ganska bökig att byta då jag fick ta loss hela tanken för att kunna sätta fast den ordentligt.

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av ghostwolf59 Visa inlägg
    Ett litet problem bara... - Harley har slutat att sälja "special" verktyg till dealers och återförsäljare - Så med nyare hojar kan det bli lite stökigt att hitta end del verktyg som man behöver - helt klart möjligt att göra sitt eget verktyg, men det ingår i HDs strategi att inte öppna upp för folk att jobba på hojen själv där dom "investerar" i att auktoriserade återförsäljare med vekstad ska göra jobbet åt dig för en häftig penning (och det kommer men monkeys som inte vet skit om hojarna dom "servar" - lite knapp tryck på en dator som säger till dom vad som behöver göras (lite fisk fabrik över hela uppsättningen numera styrt av HD - Vilket är 100% B*S in min bok
    Finns flera som gör "special" verktyg,som Jims, S&S med flera, sen är det inte i så värst många fall det behövs mer än standrad verktyg.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  10. Följande användare tackar Lasse.S för detta inlägg:

    TCKalle (2017-11-15)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-06, 15:53
  2. Rätt att välja verkstad själv.
    Av Noyen i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-03, 10:09
  3. Snacka om att gör ALLT själv!
    Av Loke i forum Custom & Byggen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 12:23
  4. Bänka hojen men mer som att köra själv
    Av LaDaille i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 18:09
  5. Service - Görs själv eller av verkstad!
    Av admin i forum Omröstningstrådar
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 19:08

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •