Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Få loss o2-sensor som sitter som f@n.

  1. #1

    Få loss o2-sensor som sitter som f@n.

    Polare ringde, håller på att skifta blås på en Street Bob och den ena o2-sensorn sitter så gudarnas fast i originalkröken..

    Några bra tips mottages gärna? WD-40? Värma?


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  2. #2
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Med tanke på var de sitter lär väl inte värme skada att prova med?

  3. #3
    Han har bara en hårfön hemma säger han... Lär ju knappt bita...


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  4. #4
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Antar att han monterat av allt han fått loss annars är det la bara att starta hojen en stund.

    För övrigt så är det ingen hit att sitta och försöka få loss bult som håller fast en bromsskiva i en aliminumfälg med hårfön. ALLT blir varmt förutom den satans bromsskivan. Har jag hört eh... "någon" berätta.

  5. #5
    Jo, sant... läste nyss nånstans att gängorna kan av värmen "svetsa" fast... drygt


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  6. #6
    Hade precis samma problem på min... Gängorna hade satt sig av värmen.

    Det här behöver du/ni:

    Blocknyckel (Bra kvalité)
    Nya lambdasonder/o2-sensorer (ca 1200kr/2st)
    Gäng reparations kit http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkty...eparationsset/
    Kopparpasta
    Massa muskler


    1, Skruva av avgassystemet
    2, Få loss lambdasonderna. Ta i, skruva fram och tillbaka... de kommer ut så småningom
    4, På med det nya systemet (nya lambdasonderna, använd kopparpasta på gängorna)
    5, Fixa till gängorna på det gamla systemet med reparationskitet

    Lycka till!

  7. #7
    Tackar!

    Verkar vara en hel del som tar bort sensorerna helt och pluggar hålen när man monterar in Power Commander III/V...(som på V-Rod)

    Nån här som har pluggade O2-sensorer på Dyna, Softail, XL eller Touring? 2007->


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  8. #8
    Övervägde att plugga min XL. Men gjorde bedömingen att 1200kr för nya sensorer är mer värt det. Öste på med kopparpasta och de nya lossnar utan problem (har testat 2 ggr sen jag monterade dit de nya)

  9. #9
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Spontant känns det som man borde utnyttja möjligheten med dem och skaffa ett bättre system om man nu ändå röjer där istället för att plugga igen.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Axman Visa inlägg
    Spontant känns det som man borde utnyttja möjligheten med dem och skaffa ett bättre system om man nu ändå röjer där istället för att plugga igen.
    Om jag förstår vad du menar så gäller detta vid byte till annat avgassystem tillsammans med PC III/V.

    ex V&H har ju O2-sensorhål i sina, så dessa kan man plugga eller återmontera sina O2-kontakter i.

    Snackade med en britt som har en Dyna 08, PC III och V&H Short Shots som är pluggade, han svarade bara:
    För att PC III/V mår bättre och inte vill ha O2-sensorerna aktiva.

    Jag hade H-D SE Racetuner och =O2-sensorer aktiva på V&H 2-2. Verkar vara annorlunda med PC III/V


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  11. #11
    V.I.B Axmans avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    201
    Tackad: 0

    Jo, vet inte hur det är med power commander V men vad jag sett av PC III så vill den inte ha sensorerna på grund av att det är en så "dum" produkt. Billig och enkelt att fixa med själv men dum som en blondin. HDs grejer är ju inte allt för intelligente heller tyvärr utan mest dyra. Men i mina ögon så borde ju ett system med insprut och sensorer som känner av att det är rätt värden i avgaserna osv så att den kan självjustera vara det bästa. Dvs de med autotuning-funktion.

    Så kan systemet själv känna av vad som är rätt bränsleblandning osv. Ex kompensera för etanol i bränslet osv. Jag kan inte mycket om de olika programvarorna för det men att plugga sensorerna känns som outnyttjade möjligheter.

    När garantin går ut på min tänkte jag kika på andra alternativ som kan autotuning osv. (om plånboken tillåter dvs, många är ju löjligt dyra)

  12. #12
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Har PC V o V&H med sensorer aktiva. Verkar funka bra enligt dynon.
    Senast redigerat av xbones den 2011-08-18 klockan 19:20.
    There are no problemsonly solutions

  13. #13
    Det där är en grej jag funderat på. Kan motorn ta stryk om man skruvar på ett system utan sensorer på en hoj mappad med ett annat system och med sensorer? Tanken är bara att hojen ska klara besiktning men man vill ju inte behöva totalrenovera motorn bara för att den packat ihop...

  14. #14
    Ingen fara om du kör med Power Commander. Har du annan "dator" (H-D eller V&H) så vet fan....


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •