Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Nu går den bättre. Del 1

  1. #1
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Nu går den bättre. Del 1

    Del 1.

    I vinter och även under våren blev det lite fixat "under huven".
    Det blev en stark och rolig motor.
    Inte för att det var nåt fel på min TC88 som gått fem tusen mil, utan det hela började med att jag provkörde en kompis hoj som är lite vassare än jag är van vid.
    Det var min gode vän Jonas, (Jonasbaggen här på forumet) som lät mej provköra hans hoj under en runda vi gjorde i somras uppe i Sigtunatrakten då jag var där och hälsade på.

    Alltså: Nu skulle det trimmas, för det kändes riktigt kul. Inte för att jag hade ambitioner att matcha hans motor, men lite kan man ju skrämma upp hojen.
    Sagt och gjort. Med goda och nödvändiga råd från Jonas om vad som är rimligt att hitta på satte jag igång.
    Utan honom så hade jag nog inte kommit igång med detta. Man behöver ett ryggstöd om man inte själv har så bra koll, och Jonas.. han har koll på det mesta ;-) Kunnig som få.
    (Tack igen Jonas)
    Eftersom jag inte kan speciellt mycket själv om vad som är lämpligt att göra, vilka grejer som passar till vad osv. var det välkommet med bra synpunkter.
    En bättre formulering: jag har inte en susning om hur man komponerar en motor när det ska trimmas.

    Och efter det blev det inte så lite samarbete med Per Mårtensson - som många här mycket väl vet vem det är.
    Det var han som skaffade grejer och ordnade med att det blev borrat och portat.

    Borrning till 95 cu.in som gjordes hos Moto Speed.
    SE flat top pistons.
    Portning av toppar, också detta hos Moto Speed.
    Byte till större insugsventiler, Kibblewhite 1.9"
    Kammar, Andrews conversion 26N.
    Tändbox, Dyna TC88.
    Cometics topplockspackningar 0.04" för bra kvalitet och högre komp.
    Taylor tändkablar.
    Comp Cams lyftare. (har inget med trimmet att göra)
    HD original kamplatta från -06 och uppåt vilket innebär en kraftigare oljepump, hydrauliska kedjespännare och glidlagrade 1 tums kammar. (har heller inget med trimmet att göra)


    Per har järnkoll. Han lotsade mej rakt igenom beställandet och beslutandet med säker hand.
    Dvs, han föreslog saker och jag nickade.
    En pålitlig och extremt duktig kille.

    Ok.
    Det fanns önskningar från min sida. Jag ville inte ha ett trim som sliter sönder min motor och jag ville inte att det skulle kosta allt för mycket och den ska vara körbar.
    Det slutade på drygt 25 tusen i slutändan. 1000 kr. / hp.

    Lite bilder på "resan" kommer i fler delar eftersom det verkar krångla om man matar in för mycket data på en och samma gång:

  2. #2
    Kommer det mer? :-)

    Bänkningsresultat, bilder, personliga reflektioner av resultatet som t.ex. körbarhet, bränsleförbrukning, tillförlitlighet....ja, allt är intressant. :-)

    FXDCI -05 här med tankar på att göra samma resa.

    -------------------------------
    EDIT:
    Hittade resterande delar nu:

    Del 1-6:
    http://harleyforum.se/showthread.php...en+b%C3%A4ttre

    http://harleyforum.se/showthread.php...en+b%C3%A4ttre

    http://harleyforum.se/showthread.php...en+b%C3%A4ttre

    http://harleyforum.se/showthread.php...en+b%C3%A4ttre

    http://harleyforum.se/showthread.php...en+b%C3%A4ttre

    http://harleyforum.se/showthread.php...en+b%C3%A4ttre
    Senast redigerat av zestril den 2018-11-01 klockan 15:05. Anledning: Länkar hittade....

  3. #3
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Kul att du hittat min story och att du uppskattade innehållet.
    Nu har du ju skrivit i två trådar, men jag väljer att kommentera i den ena för enkelhets skull.

    Såhär skrev du i följande tråd:
    http://harleyforum.se/showthread.php...-(sista-delen)



    Men nu är vi i en annan tråd, och jag ska försöka ge ett sammanfattat svar.

    Bottenvridet ja, det är skillnad må du tro. Glöm att du kan orka hålla dej kvar på hojen!
    Nädå, det var nog en liten överdrift, men det gjorde verkligen skillnad, särskilt vid omkörningar eller om jag har skjuts och packning.
    För att inte tala om starten!
    Trögheten i all massa blir som bortblåst, det bara drar iväg.
    De med mycket trim småler nog lite nu, men vi vill ju jämföra med en originalmotor, inte sant?

    Tyvärr glömde jag att ta med mej utskriften på utfallet på bänkningen, men det blev 92 DIN-hästar och c:a 153 Nm. Motorn drar gott över hela registret, men kommer igång bäst vid c:a 1800 rpm och jobbar på bra ända upp till närmare 5000 rpm.

    Borrning/portning:
    Ja, nu är det tveklöst så att resultatet beror på just borrning, portning, större insugsventil. Kambytet är bara en del i det hela.
    Mitt avgassystem är Big Shot Staggered och det verkar vara en ganska ok väg att gå.


    Ok, nu till denna tråd som vi nu är i:
    Jag har nog inte så mycket bättre bilder tror jag. Valde med omsorg då jag skrev mitt inlägg.
    Personliga reflektioner har jag däremot många. Jag ångrar inte för en sekund att jag gjorde detta. Det blir verkligen en helt annan körupplevelse.
    HD har ju sin karaktär redan som original, men med ett vettigt trim så förstärks detta flera gånger om. Riktigt kul.
    Körbarheten påverkas väldigt lite, om man menar att det skulle vara negativt.
    Original var nog lite lugnare i stadstrafik. Skillnaden är minimal. Jag lägger kanske i en lägre växel ibland, jämfört med tidigare men som sagt, skillnaden är minimal. Alltså inget stök med en stirrig och stressig motor.
    Dessutom är det en tyst motor, och då menar jag valve train rassel och annat som kan bli lite tydligare på hårdtrimmade motorer.

    Tillförlitligheten behöver du inte vara orolig för. Visst, det är lite mer komp och vi har ju HDs lite ömtåliga startclutch, men det har funkat bra hittills. Ska f.ö. byta min mot en bättre:

    http://www.nostalgia.se/startmotor/1...-91-spyke.html

    Liksom bara för att, som man säger.

    Bränsleförbrukningen är ungefär samma som innan trimningen, dvs i mitt fall 0.55.
    Min förgasare har alltid velat ha ganska stora munstycken vid bänkning, så den är nog svår att få ner mer. Bänkade den även som original, då jag satte på avgassystemet och den ville ha stora munstycken.

    Jag såg till att få hydrauliska kamkedjespännare. Det är ju ingen höjdare med de tidiga fjäderbelastade. Hela kamplattan byttes, och det innebar även en bättre oljepump som bonus.
    Min platta är från en 2014 och kammarna är glidlagrade 1" i plattan, men 3/4" i blocket och dess rullager.

    Priserna då:
    Mitt kalas gick på runt 25000:- som jag skrivit i min story.
    Ska speca lite cirkapriser.

    Portning av toppar samt montering av större insugsventiler (Motospeed i Västerås) 5500:-
    Andrews kammar, 3100:-
    Lyftare, 1450:-
    Kamplatta med pump och spännare, 3900:-
    Kolvar SE flat top, 2550:-
    Borrning (Motospeed) 1900:-
    Tändbox Dynatek TC88 2P, 2650:-
    Packningar för topp, vipp, cylinderfot mm, 1300:-
    Lite o-ringar, ett par hundra kr.
    Avgaspackning, 210:-
    Ett par filter och oljebyten: X :-
    Tändstift, X :-
    Montering av kolvar samt inställning av kolvringsgap, 400:- (jag ville ha detta gjort och eftersom man kan montera cylindrarna med kolvarna monterade så såg jag en bekvämlighet i detta)

    Räkna ihop får du göra själv, beroende på vad du anser att du behöver.
    Kamplatta och lyftare är kanske exempel på saker du inte behöver och då blir det ju 5000:- mindre. Min summa på 25000:- beror på att det ska ju fixas med lite annat också när man ändå håller på. Som sagt, räkna och fundera.

    Nu är det ju faktiskt såhär då:
    Jag är en glad amatör inom detta, och jag har haft god hjälp med råd och förmedling av borrning, portning och framförallt hur det ska väljas grejer.
    Min gode vän Jonasbaggen har som vanligt varit ett fantastiskt bollplank, och den alltid ödmjuke Per Mårtensson såg till att fixa med borrning, portning och inköp av övrigt material. Kunskap och hjälpsamhet i dessa två killar som jag inte gärna varit utan.

    Du är såklart välkommen med fler funderingar och kan jag, så svarar jag.
    Mitt sista tips då, om du tvekar inför kostnaderna, så är det bättre att avvara annat onödigt som man ju gärna lägger sina slantar på och istället investera i riktig glädje.
    Senast redigerat av Caspher den 2018-11-03 klockan 10:52. Anledning: Stavfel

Liknande ämnen

  1. Regga om för passagerare, vad gäller??
    Av Sportster81 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-05-04, 06:59
  2. Besikningsfråga
    Av Källtorparn i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-03-22, 08:06
  3. Bättre drag
    Av harly2006 i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 09:46
  4. Bättre sent än aldrig?
    Av Conny J35F i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 11:19
  5. Bättre gasrespons?
    Av untamed i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 15:21

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •