Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Oljebyte vöäxellåda?

  1. #1

    Oljebyte vöäxellåda?

    Nybliven sportser 2007 ägare, vill kolla och ev. byta olja på växellådan, Hur gör jag? var finns påfyllningshålet, hur ofta ska man byta olja på lådan? tacksam för hjälp

  2. #2
    Enligt Harley-Davidsons rekommendationer ska man byta olja i motorn var 800 mil och i växellådan/primären var 1600 mil. Detta gäller Sportster som har samma olja i växellåda och primär.

    I Big Twin motorer som har separat olja i växellåda och primär rekommenderas 800 mil för motorn, 1600 mil för primären och 3200 mil för växellådan.

    Finns guider på Youtube.

    https://www.youtube.com/watch?v=DaVSpUYiW2k

  3. #3

    Tackar för hjälpen

    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Enligt Harley-Davidsons rekommendationer ska man byta olja i motorn var 800 mil och i växellådan/primären var 1600 mil. Detta gäller Sportster som har samma olja i växellåda och primär.

    I Big Twin motorer som har separat olja i växellåda och primär rekommenderas 800 mil för motorn, 1600 mil för primären och 3200 mil för växellådan.

    Finns guider på Youtube.

    https://www.youtube.com/watch?v=DaVSpUYiW2k
    Tack för hjälpen.

  4. #4
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Enligt Harley-Davidsons rekommendationer ska man byta olja i motorn var 800 mil och i växellådan/primären var 1600 mil. Detta gäller Sportster som har samma olja i växellåda och primär.

    I Big Twin motorer som har separat olja i växellåda och primär rekommenderas 800 mil för motorn, 1600 mil för primären och 3200 mil för växellådan.

    Finns guider på Youtube.

    https://www.youtube.com/watch?v=DaVSpUYiW2k
    Var kommer dessa rekommendationer ifrån?

    I min Sportster-manual (99) står det 800 mil för motorolja och 800 mil för växellåda/trans
    I min FXWG-manual (85-90) står det 800 mil på alla 3, dvs motor, trans, växellåda
    Manual = HD original verkstadshandbok

    det är ju möjligt att dom ändrat på senare år

  5. #5
    Det har ändrats på senare år. Vet ej exakt när. Borta är även kravet på att byta olja varje år. Så länge hojen körs normalt och inte utsätts för stora mängder fukt räcker det att byta på milintervall. Men det är bara vad H-D själva rekommenderar. Känner man att man vill byta oftare är det så klart ingen nackdel.

    Sen så beror det på vad man använder för typ av olja. En helsyntetisk esterförstärkt olja så som Red Line klarar normalt sett betydligt mer än 800 mil innan oljefilmen försämras avsevärt. En mineralolja kanske man bör byta lite oftare.

  6. #6

  7. #7
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Hmm, dom där tabellerna är ifrån Twin Cam och nyare Sportster, så man undrar:
    Är nya motorerna bättre?
    Har oljorna blivit bättre?
    Eller har man bara ändrat sej så att det även gäller Evo, Shovel, etc tillbaka i tiden?

    Mej spelar det ingen roll, jag byter i alla fall mycket tidigare och när det är läge...
    Tycker att Sportsterns trans/växel-olja blir lite mjölkig tidigare än Evons växellådsolja
    En sak är nog säker, man förstör inget om man byter tidigare (utom möjligtvis miljön och sin egen plånbok)

  8. #8
    Ingen aning hur de resonerar. Kanske har växellådorna/primärerna blivit tätare på senare årsmodeller så det läcker in mindre vatten? Jag tycker man ska byta vid minst det intervall som står i servicemanualen till just den hojen man har, inte förlänga för att det står längre intervall till en senare årsmodell.

    Sen så handlar det om sunt förnuft också. Ser oljan dålig ut när man byter kanske man borde byta oftare än vad servicemanualen anger.

  9. #9
    Eh... motor och växellåda delar olja och transen har egen. Eller är jag dum i huvet?

  10. #10
    V.I.B minhojs avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Ort
    Förort
    Inlägg
    270
    Tackad: 53

    Citat Ursprungligen postat av Daneinar01 Visa inlägg
    Eh... motor och växellåda delar olja och transen har egen. Eller är jag dum i huvet?
    Ja de eru :-)

    På Sportster så delar växellåda o trans olja, motor har egen
    på BT har man 3 olika

  11. #11
    Tydligen...

Liknande ämnen

  1. Nykommling, Västerås
    Av Lemmit i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-04-22, 23:23
  2. Streetbob 2014 däck
    Av anuta i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-04-04, 07:35
  3. värmehandtag
    Av bson64 i forum Gör-det-själv-avdelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-04-03, 20:49
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-03-24, 11:35
  5. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-04-18, 19:19

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •