Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Justera gas och returvajer

  1. #1

    Justera gas och returvajer

    Köpte mig en gammal Sportster 91 som stått några år. Jag tog bort förgasaren och gjorde rent denna samt bytte packningar. När jag monterat tillbaka allt så vill inte gashandtaget gå tillbaka (jag släppte vajrar och allt för att ta bort förgasarenk). Jag har nu även bytt till nya vajrar men har samma problem. Om båda varjarna är maximalt slackade så går gasen tillbaka.

    Om jag däremot spänner gasvajern för att vajerhållaren ska gå emot stoppklacken vid full gas så går gashandtaget mycket tyngre och man får själv vrida tillbaka detta. Min teori är att returvajern är för kort, för utan denna så löper allt väldigt lätt.

    Någon som varit med om detta? Hur löser man det? Antar att besiktningen inte gillar semestergas

    Tacksam för svar!

  2. #2
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Gissar på att det är gashandtaget som är problemet. Prova att losa överfallen och se om det går lättare då. Hade liknande problem på min och det löste sig när gashandtaget monterades i hop "rätt".

  3. #3
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Somliga gör lite fel här och om du nu inte vet precis hur du ska göra så kan du ta del av det jag nu kommer att säga.

    1. Se till att returvajern är helt slackad innan du börjar sträcka dragvajern.
    2. Justera dragvajern så att den klarar att gasa fullt.
    3. Justera nu returvajern tills du får ett lagom spel på gashandtaget.
    4. Kolla att allt funkar även med fullt styrutslag åt båda håll.

    En typisk grej som gör att det går trögt är att man drar åt sträckaren på returvajern lite för hårt efter att dragvajern justerats.
    Då jobbar vajrarna mot varandra och det kärvar.

    En annan grej är att man inte har en aning om själva funktionen med dubbla vajrar, utan man justerar på känn lite hursomhelst.
    Det kan ju bli bland annat just att vajrarna kämpar mot varandra.

    Principen är:
    Ta ett två meter långt snöre och dra det under stortån när du står upp.
    Håll i ändarna med tummar och pekfingrar.
    Dra växelvis fram och tillbaka med endast lätt motstånd så att snöret känns nästan sladdrigt.
    Ta nu tag i snöret med hela handen, dra allt du kan och dra fram och tillbaka med hårt sträckt snöre.
    Det gör ont i tån. Det går kärvt..

    Kanske inte en beskrivning i världsklass men det var det jag kom på just nu

  4. The Following 2 Users Say Thank You to Caspher For This Useful Post:

    Henrik Forslund (2017-05-09), husse (2017-05-07)

  5. #4
    Tack för svar!
    Jag gjorde precis som ni skrev. Även om jag har returvajern på slakast möjliga justering och därefter spänner gasvajern så att spjället öppnar fullt så går inte gashandtaget tillbaka. Det är som att returvajern skulle behöva vara 1cm längre. Hur som helst så fick jag låta bli att ha den lilla fjädern på returvajern i hylsan där den ska vara. Därefter ha gasvajern såpass slapp att det inte riktigt går att gasa fullt inför besiktningen (dom lär ju inte varva ur den)
    Jag kan spänna gasvajern så pass att det går att gasa fullt men då går inte handtaget tillbaka om man vrider fullt. Däremot om man gasar säg 60% så går den tillbaka som vanligt.
    Kan tillägga att jag smörjr vajrar och kontrollerat så att gashandtaget går lätt även när det är fastsatt som det ska

  6. #5
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Trumvirvel..... spänningen stiger - propparna går...
    Appelvikare, hur gick det sen?

  7. #6
    Det gick fantastiskt bra, blanka papper! Bara lappen kvar nu 😊

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-07-06, 22:26
  2. Hostar och skjuter i luftburk på jämn gas
    Av Tojsan i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-09, 20:05
  3. Aphängstyre med gas-och returvajer
    Av neeve i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-27, 13:42
  4. rapp gas?
    Av Wiix i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 22:49
  5. Längder på gas-, kopplingswire
    Av The Dude i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-30, 23:39

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •