Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fat Bob -09 Hjullager

  1. #1

    Fat Bob -09 Hjullager

    Efter ca 1200 mil var det dags att byta hjullager fram. Ur med de gamla och monterade de nya. Problemet är att när man knackar i det ena lagret så att det ligger i sitt säte och monterar dit det andra, så kommer det inte ner i sitt säte. Det skiljer ca 3 mm mellan det första lagret som ligger i sitt säte och det andra lagret om man mäter hur djupt inne i navet de ligger... Provade att montera och skivan låg mot oket på ena sidan. Knackade försiktigt så att båda lagren flyttade sig så att det sist monterade lagret hamnade i sitt säte och det andra flyttade sig utåt. Passade perfekt! Har såklart distansröret monterad mellan lagren.

    Frågan är nu. Ska inte båda lagren ligga i sina säten? Som det är nu kan hjulet/navet "vandra" ca 3 mm på axeln?

    Innan jag demonterade togs kort och man kan se att det var likadant innan...

  2. #2
    Lagret på broms sidan ska monteras först och tryckas i bottenläget sen monteras mellanhylsan och det andra lagret pressas mot hylsan det ska inte bottna i ytterläget i navet utan bara mot hylsan för innerringen

  3. The Following 2 Users Say Thank You to Pulare For This Useful Post:

    Banditen01 (2017-04-10), harry_hd (2017-04-10)

  4. #3
    Ok, tack för svaret. Förstår ändå inte varför inte båda lagren ska bottna... Känns instabilt, eller tänker jag fel? Min kompis som hjälpte mig (erfaren, men inte på HD) bara skakade på huvudet...

  5. #4
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Har oxå sett detta på senare årsmodeller som har de nyare klenare lagren. Det kan inte vara rätt. Bäst är nog att anpassa längden på hylsan mellan lagren så att den är någon tiondels millimeter för lång så att båda lagren nästan bottnar i navet. Sen får man anpassa de båda distanserna utanför lagren så att bromsskivan hamnar mitt i oket. Livslängden på de nyare klena lagren verkar oxå vara betydligt sämre. Konstruktions miss?

  6. #5
    har för mig jag har sett en märkning på hjulen där det står MADE IN JAPAN ;-)

  7. Följande användare tackar Pulare för detta inlägg:

    Jonasbaggen (2017-04-11)

  8. #6
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Det började gå utför redan när de koniska hjullagren försvann runt -00 då Twincam modellerna kom. Samma sak med de billiga vevaxellagren som kom -03, då de dubbla koniska lagren försvann på vänstersidan av vevaxeln. Men det är snart påsk så nu ska vi vara glada

  9. Följande användare tackar Jonasbaggen för detta inlägg:

    Pulare (2017-04-11)

  10. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Jonasbaggen Visa inlägg
    Livslängden på de nyare klena lagren verkar oxå vara betydligt sämre. Konstruktions miss?
    Lagret på bromssidan var kass på kärringens -10 efter 1200 mil och då tvättar vi aldrig med högtryck eller ofta.
    Fuck cancer

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-18, 23:46
  2. Fat Bob eller Fat Boy
    Av Mats Tufvesson i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-29, 00:35
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-28, 21:37
  4. FAT BOY VS FAT BOB
    Av Boba Fett i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 15:48
  5. Ny Fat BOB
    Av NicklasE i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 11:39

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •