Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Luftningsproblem bakbroms

  1. #1

    Luftningsproblem bakbroms

    Hej!

    Ny här på forumet och är ute efter lite expertis. Har OEM fotbroms, precis bytt belägg och ny vätska (5.1) vet ej om det var dot 4 innan.
    När jag skall lufta så går fotbromsen i botten och endast tillbaka ca 5mm vilket inte räcker. Tog bort huvudcylindern och slipade med våtslip (bara lite) och satte ihop. Men samma resultat. Tog ner det igen, och provade att trycka in vätskan via oket, gick bra. Körde tills det inte kom fler bubblor. Tänkte prova lufta som vanligt sen. Men samma sak igen med huvudcylindern. Den vill inte gå tillbaka.

    Någon tips på detta?

    Tack på förhand!



  2. #2
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Välkommen hit! Köp en org packningssats och hona loppet om det är gammalt samt kärvar. Kolla att övriga delar och att ev länkaget löper lätt.
    Senast redigerat av Jonasbaggen den 2017-03-20 klockan 20:52.

  3. #3
    Man tackar så mycket!
    Tack för tips! Blev lite fel de heter OMP (förlåt)! Skall kolla om packningssats går att få tag i. Skall ta den till jobbet och hona.

    Ps. Kan det vara så att det är så mycket luft (luftbubbla) någonstans som gör att kolven i huvud cyl ej går tillbaka?


    Skickat från min D6503 via Tapatalk

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av olofoster Visa inlägg
    Hej!

    Ny här på forumet och är ute efter lite expertis. Har OEM fotbroms, precis bytt belägg och ny vätska (5.1) vet ej om det var dot 4 innan.
    När jag skall lufta så går fotbromsen i botten och endast tillbaka ca 5mm vilket inte räcker. Tog bort huvudcylindern och slipade med våtslip (bara lite) och satte ihop. Men samma resultat. Tog ner det igen, och provade att trycka in vätskan via oket, gick bra. Körde tills det inte kom fler bubblor. Tänkte prova lufta som vanligt sen. Men samma sak igen med huvudcylindern. Den vill inte gå tillbaka.

    Någon tips på detta?

    Tack på förhand!




    Skickat från min D6503 via Tapatalk

  5. #5
    Nya packningar skaffat samt honat cyl.
    Bytte till atf dot 4. Allt löper väldigt fint innan jag häller på vätska. Då vill kolven inte gå tillbaka lika lätt. Men fyllde på vätska via oket och fick bromsverkan med pedalen halvvägs ner. Vet ej hur jag skall göra nu.. Kolven vill inte tillbaka till bakre läget så att jag kan lufta ytterligare..

    Skickat från min D6503 via Tapatalk

  6. #6
    Har det fungerat förut? Vad är gjort däremellan?

    Har du gjort något med oket, bytt belägg?

    Går kolvarna in och ut där som de skall?

  7. #7
    De tog dåligt när jag köpte den (lite halvkass bromsverkan) med pedalen i botten. Bytte belägg och vätska. De var då problemet började. Har nu bytt packningar i kolven i huvud cyl. Måste bort med bakhjulet för att få bort oket, men får väl göra det nu igen (beltbroms). Misstänker precis som du säger att kolv i ok går trögt, eller kan fjädern framför kolven i huvud cylinder bli kass på 10 år?

    Skickat från min D6503 via Tapatalk

  8. #8
    Locket måste väl ha nån luftning annars släpper inte trycket. ?

    - - - Uppdaterad - - -

    Det är ju väldigt vanligt med rost inuti cylindrarna, pga att bromsvätskan gärna tar upp vatten från omgivande luft.

  9. #9
    Sitter ett litet lufthål i locket, blir till att riva oket när man samlat lite tålamod till...

    Skickat från min D6503 via Tapatalk

  10. #10
    Hej det finns ett speciellt fett för o ringarna till kolven som ska användas när man byter ringarna.Bara ett tips

  11. #11
    Ena kolven i oket hade fastnat lite, smörjde upp samt smörjde in kolven i huvud cyl med riktigt fett och satte dit en fjäder till så nu blev det bra, gamla var lite slapp tyckte jag. Så nu när man fick ordning på det så började banjo-kopplingen läcka. Men tack för alla tips.!

    Skickat från min D6503 via Tapatalk

  12. Följande användare tackar olofoster för detta inlägg:

    hasse diesel (2017-05-30)

Liknande ämnen

  1. Bakbroms
    Av paddington i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-12, 18:21
  2. bakbroms ok till sportster
    Av Vaktis i forum Köpes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-19, 16:44

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •