Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Öppna navet?! är det möjligt?!

  1. #1

    Öppna navet?! är det möjligt?!

    Köpte ett nytt hjul och när jag skulle sätta över bromsskivan gick en av bultskallarna av...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9669.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	61,3 KB 
Id:	18837

    Sen tänkte jag att jag skulle prova att få ut den med hjälp av en sk grispitt, (skruvutdragare) i ordning för att förbereda för grispitten skulle jag borra ett litet centrumhål där den kunde fästa i, då nöp borren i bulten och skruvade ut den till hålrummet i navet.. hur tusan får jag ut den?!? nu ligger den alltså i skramlar i hålrummet...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9676.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	104,4 KB 
Id:	18838

  2. #2
    Ta bort ett av lagren och distansen mellan lagren så borde den trilla ut.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Ta bort ett av lagren och distansen mellan lagren så borde den trilla ut.
    Jag har redan provat detta och det funkar inte är sammansvetsat.
    Ända sättet jag ser är att man skulle ta isär den yttre delen av navet från den inre. Är en skarv där men vet inte hur dom fäst de i varandra... suck

  4. #4
    Är det en vanlig elzinkad bult så prova med en smal magnet penna och försök fiska upp den till hålet för att hitta ingången på gängan igen och sen backslipar du ett borr och kör vänstervarv för att gänga ut den. Mycket pill men verkar vara enda chansen om du inte kan hitta hur du ska dela navet.

  5. #5
    Ja, vilket mörker!
    Jag tror att de blir mycket svårt att fiska upp den enligt Pulares förslag.

    Men jag skulle nog borra ett nytt hål några tiondelar större än gängans ytterdiameter mitt emellan skruvhålen och skaka ur bulten den vägen. Hållfasthetsmässigt är det inga problem och sedan döljer ju skivan hålet.

    Annars får du placera skruvstumpen längst ner och spritsa in lite silicon och hoppas att du kan limma fast den i ett läge? Men det skulle jag inte göra förrän i sista hand.

    För övrigt gillar jag inte den där konstruktionen alls. Jag anser att drev och skiva skall skruvas fast med genomgående skruv med mutter på baksidan, har sett för många drev/skivor som lossnat. För att göra saken värre är det ganska korta insex som man inte kan dra till rätt moment, så ordentligt med loctite är ett måste. Ännu värre är det med försänkta insex!

  6. #6
    Igår kväll la jag upp däcket på diskbänken, ja jag bor i lägenhet så får ta det ytor man har tillgängliga
    Genom att lysa in i ett av de andra hålen och med hjälp av ett grillspätt i trä lyckades jag ställa skruven upp rakt under hålet. Efter några försök fick jag fast grispitten! halleluja! tog säkert 2h men nu är den ute

    Inatt svarade tillverkaren Paughco, "The ring round the hub dose thread off counter-clock wise. you can use a rubber dead-blow to loosen the ring" blev inte så mycket klokare av det.. men nu är den ute i vart fall

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9683.JPG 
Visningar:	77 
Storlek:	86,5 KB 
Id:	18839

  7. #7
    kanon, det trodde jag nästan var omöjligt! Paugcho skriver att hela ringen går att gänga bort så det hade ju gått bra om du vetat det.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    kanon, det trodde jag nästan var omöjligt! Paugcho skriver att hela ringen går att gänga bort så det hade ju gått bra om du vetat det.
    Ja hade jag vetat det hade man kanske försökt sig på det, men vet inte hur man gängar av något med en hammare eller hur menar de??

  9. #9
    De menar att man skall ta en studsfri plasthammare och slå moturs så gängar det upp sig. Det är ett Sportsterbakhjul? I så fall är skivan på vänster sida och det verkar stämma.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    De menar att man skall ta en studsfri plasthammare och slå moturs så gängar det upp sig. Det är ett Sportsterbakhjul? I så fall är skivan på vänster sida och det verkar stämma.
    okej, ska man slå på en bult eller vad ska man slå på? nej till en Softail

  11. #11
    Jag vet inte. De skriver ringen runt navet men jag vet inte riktigt vad de menar. Det ser ju ut som den delen där skruvarna sitter är gängad men om det är en softtail borde det hela kunna skruva upp sig när man bromsar? Syns det bättre i verkligheten?

Liknande ämnen

  1. Tråd för öppna runs, fester & träffar
    Av Hagis i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-10-11, 12:56
  2. S&S super B problem ? (Tratt + öppna avgas)
    Av Appel82 i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-09-04, 23:23
  3. Möjligt att totalt modifiera en sportster 89 ? ex bredare däck
    Av André Patron i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-04-25, 16:21
  4. Öppna upp ett original avgassystem till Dyna Fat bob 08'a!
    Av Fritte i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 19:01
  5. Öppna pipor i utlandet?
    Av 53/74 i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 01:13

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •