Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Gaffelolja

  1. #1

    Gaffelolja

    Hur ofta byter ni olja i era framgafflar? Enligt servicemanualen ska man renovera var 8000e mil och då byts givetvis oljan samtidigt. Tjänar man något på att byta oftare?

    Har en Fat Bob från 2013. Blir det avsevärd skillnad i styvhet på dämpningen om man använder en olja med annan viskositet?

    Har sett att Red Line säljer olja som ska vara lämplig för H-D gafflar. Den är som jag har förstått det tjockare än den som är standard från fabrik. Tror ni man kan få gaffeln lite styvare med denna olja? Inte för att jag har några problem i dagsläget men det vore kul att veta.

    https://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=29&pcid=18

    Anta att den gröna kurvan nedan är så som man vill ha det. Då borde den orangea kurvan bli resultatet av en för tunn olja och den blå resultatet av en för tjock.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11_motorcycle_suspension_theory_3b6bab44f5b2d4b9bff7fcf767bf5ab7d5f0a702.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	19,6 KB 
Id:	18792

  2. #2
    På min gamla originalelectra så ser oljan fin ut efter flera år. Men det är bra att byta ändå ibland, men kanske inte varje år är nödvändigt. På min tollegaffel på choppern så ser oljan skitig ut efter ett år, så där byter jag ofta. Skillnaden är att packboxarna på en Electra är skyddade av plåtkåpor och smuts har svarare att ta sig in i gaffeln.

    Gaffeloljans viskositet har stor betydelse för dämpningen. Läs på ett roadracingforum så kan du lära dig allt om hur man justerar och varierar sin gaffel. För oss är det inte lika noga, våra gafflar är ju perfekta från början och enda problemet är att de brukar vara lite för korta!

  3. Följande användare tackar stroker49 för detta inlägg:

    Joa (2017-02-03)

  4. #3
    Ja frestar man på grejorna ordentligt kan gaffeln bottna. Har hänt mig någon enstaka gång. Men inte så ofta så det är väl egentligen inte något större problem. Men det vore ändå kul att veta hur stor skillnad det skulle bli med en tjockare olja. Antar att den inte skulle bottna lika lätt?

  5. #4
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Ja frestar man på grejorna ordentligt kan gaffeln bottna. Har hänt mig någon enstaka gång. Men inte så ofta så det är väl egentligen inte något större problem. Men det vore ändå kul att veta hur stor skillnad det skulle bli med en tjockare olja. Antar att den inte skulle bottna lika lätt?
    Prova med ett snäpp tjockar och se om du gillar det.

  6. Följande användare tackar stroker49 för detta inlägg:

    Erik Lundberg (2017-04-12)

  7. #5
    V.I.B Elexems avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    211
    Tackad: 0
    Jag byter tätningar på min eftermarknads gaffel, tror det är dessa som bikeline säljer. Hur mycket olja ska det vara i gaffeln? Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20-0288.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	11,1 KB 
Id:	18891Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20-0288.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	11,1 KB 
Id:	18891
    "Amicus certus in re incerta cernitur" - I nöden prövas vännen.

Liknande ämnen

  1. Byta Gaffelolja ?
    Av Tompa i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 12:40
  2. Gaffelolja
    Av TCKalle i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 15:03

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •