Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Verktyg för att lossa främre beltdrev Sportster?

  1. #1

    Verktyg för att lossa främre beltdrev Sportster?

    Någon som har detta som kan tänkas låna ut det? HD's nummer är 46282-1, finns väl ett par från andra tillverkare också. Mycket pengar att lägga på ett verktyg som ska användas en gång... Min neutrallägesgivare är kass och behöver bytas, tack HD för den finurliga placeringen!

    Hur som, har någon ett verktyg att låna ut så hör av er, jag betalar givetvis för fraktkostnaden och även en slant för lånet om det är önskvärt.

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Någon som har detta som kan tänkas låna ut det? HD's nummer är 46282-1, finns väl ett par från andra tillverkare också. Mycket pengar att lägga på ett verktyg som ska användas en gång... Min neutrallägesgivare är kass och behöver bytas, tack HD för den finurliga placeringen!

    Hur som, har någon ett verktyg att låna ut så hör av er, jag betalar givetvis för fraktkostnaden och även en slant för lånet om det är önskvärt.
    Har du kollat piratverktyg på e-bay, det brukar finnas en del till rimliga priser?

  3. #3
    Jo jag har letat men inte hittat något under en sisådär $60, plus frakt då och säkert moms också.

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Du behöver inte det verktyget alls, använder du en luftdriven mutterdragare låssar muttern utan mothåll.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #5
    Jag lyssnar! I friläge, och utan belt? Har läst om folk som ryckt av belten med en mutterknackare nämligen...

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Då har dom nog varit riktigt klantiga.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #7
    Tja, jag vet inte, men utifrån vad jag har läst så kan dom sitta ganska olika hårt? Vissa är dränkta i röd loctite osv? Jag vill helst bara få av beltdrevet och byta neutrallägesgivaren utan massa andra bryderier...

    Men Lasse, du får gärna berätta hur du går tillväga!

  8. #8
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Nja det är inte mycket att berätta om, har man en riktigt mutterknackare håller du bältdrevet med handen i princip. jag hade dock gjort det med remmen på och växel i så kan du hålla mutterknackaren med båda händerna.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  9. #9
    Liten uppdatering här. Då jag inte hade lust att köpa verktyget och inte heller kände mig särskilt övertygad om att låta beltremmen agera låsning för drevet så gjorde jag ett verktyg. Mallade av kuggformen på en pappbit, ritsade den på en bit plattjärn som jag borrade, sågade och filade till och sedan bultade fast. Fungerade galant, muttern satt utav hela helvetet dock men skam den som ger sig! Värmde på rejält och ställde mig uppe på ett 80cm långt dragskaft och guppade lite och då gav den till slut med sig. Gott om röd loctite var det i alla fall!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3345.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	35,8 KB 
Id:	18698

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det var bra gjort, enkelt verktyg som fyller sin funktion. grejen med en riktigt tryckluftsdriven mutterdragare är dock att du kan hålla drevet med handen, det är ingen borrmaskin som vill snurra runt drevet utan den knackar loss mutter så det är inget om helst problem för remmen fast långt i från alla har ju sådant verktyg så din variant är nog enklare för dom flesta.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #11
    Jo hade jag haft en riktig mutterknackare hade jag kanske vågat mig på ett försök, men sen ska muttern ju dras dit igen med rätt moment och då måste man väl ändå låsa drevet? Hur som helst, nöden är uppfinningarnas moder som de säger, verktyget fungerade bra och kostade mig inget mer än lite tid!

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Tackad: 0
    Snygg lösning.
    Jag står i färd med att montera bort främre beltdrevet likväl, ska byta till ett offset drev. Har du kvar måtten på ditt verktyg och lust att dela med dig av ritningen så slipper jag "uppfinna hjulet igen".

    Tack på förhand.

  13. #13
    Har dessvärre inga mått att tillgå, utan mallade som sagt av drevet på en pappbit som jag sedan överförde till en plåtbit.

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Tackad: 0
    Tack för uppdateringen.
    Får vällan göra samma sak jag med helt enkelt.
    Alternativt köpa en kompressor och en vettig mutterknack

  15. #15
    Vi kör mycket med 220volt mutterknack på jobbet och jag är rätt impomerad av dom faktiskt..

    Skickat från min F5121 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Strulande främre beltdrev från FXB Sturgis
    Av NevYn i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-07-01, 00:08
  2. Hjälp att lossa elkablar för indragning av el i styre
    Av Bigtwin i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-17, 15:45
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-31, 21:52
  4. Sportster 91-03 Kåpa främre belthjul
    Av jbwiking i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-14, 09:39
  5. Främre betl hjul till sportster 883
    Av musclegear i forum Köpes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-23, 22:51

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •