Hej!

Osäker om den här frågan passar bäst i Softtail eller Touring-rummet, men de flesta av er verkar ha lång erfarenhet av Harley, så vi kör här.

Jag ska köpa en hoj i vår. Har som minimikrav att den har ABS, och jag har egentligen alltid sett mig som en snubbe som skall glida runt på en Fatboy, och Fatboy S har onekligen fått ha-begäret att koka över. Men så har jag läst en hel del på forum, sett recensioner och läst artiklar och jag har börjat fundera om det är fel hoj för mig.

Jag är 193 cm lång, väger en bra bit över hundra pannor (även om jag har som mål att närma mig hundra-strecket till våren) och även om jag ser hojen som meditation och nöje, så kommer jag relativt obehindrat vilja kunna bränna fram och tillbaka till sommarstugan i Dalarna, en enkelresa på 23 mil. Någonstans har jag väl i förlängningen en gammal dröm om att göra Europa på hoj.

Här någonstans skriker väl de flesta av er att en Softtail är fel chassi. Jag har själv börjat snegla på Road King Classic. Även om jag inte tycker den har riktigt lika fina linjer som en Fatboy, så känns det som att många där ute säger att för långa ryttare och folk som vill åka längre än helgens stads-cruise, så är Road King att föredra...

Så, är det några av er som har erfarenhet av Fatboy vs Road King? Pro's & cons?

Jag ska självklart provköra bägge till våren, kanske hyra de några dagar, för att verkligen bilda mig en uppfattning men är intresserad av hur ni andra ser på saken...