Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Översedd 4-växlad låda utan läckage Shovelhead

  1. #1

    Översedd 4-växlad låda utan läckage Shovelhead

    Electra Glide FLH 1977 original, 4-växlad rickracklåda:

    I somras hade mitt kickdrev tagit slut och det skorrade illa från lådan när jag var uppe hos Adas i Sundsvall, så jag plockade bort drevet och åkte hem till Linköping. När jag ändå ville byta kedja+drev och ändra utväxlingen samt modifiera spacern innanför packboxen med en o-ring så beslöt jag att demontera och se över hela lådan.

    Lådan var i bra skick och hade säkert gått bra några decennier till men jag fick hjälp att mäta och hena upp utgående lagerbana vid 4ans drev så jag kunde montera överdimensionsrullar, det var väl egentligen det enda på insidan förutom nya kickdrev.

    Denna låda är det bästa som konstruerats men grundkonstruktionen är från 1936 och den producerades till 1984 med små ändringar. 1936 ansåg man att ett litet läckage var ok och man fick fylla på lite olja vid behov. Det tycker vi inte nu. Så jag hade länge varit sugen på att modifiera till spacer med O-ring innanför packboxen på utgående axel. Så nu har jag det. https://www.youtube.com/watch?v=Xsp238XVLgM

    För många år sedan bytte jag utväxling. Original har en gammal Electra 22 kugg fram och 51 bak. Det är bra om max hastighet på motorväg är 55mph ( så var det förr i USA) man är två feta amerikaner, kanske med sidovagn och full packning eller om man skall dra en harv eller kultivator. Så jag hade bytt till 23 (original på FX) och 47 bak. Det blev inte helt bra. Hojen kändes orkeslös och man får växla ner vid uppförsbackar på motorvägen. Den orkar dåligt i 110-120 och går som bäst i 140 vilket är för fort för en gammal 70-talselectra. Så nu köpte jag 22 fram men behöll 47 bak (fast nytt!) vilket ändrar utväxlingen nästan 8% jämfört med original, den fetare utväxlingen var nästan 12% skillnad mot original. Och naturligtvis ny O-ringskedja.

    Hur blev det här då?

    Den går perfekt och ligger på lite drygt 3000 varv i 110. Inte en droppe har släppt från lådan så jag är mycket mycket nöjd.

  2. The Following 4 Users Say Thank You to stroker49 For This Useful Post:

    alex.johansson (2016-11-01), hasse diesel (2016-11-02), Hocke (2016-11-01), Rameau (2016-11-01)

  3. #2
    Riktigt kul att du delar med dig av sånt här! Svarvade du spacern själv?
    Senast redigerat av alex.johansson den 2016-11-01 klockan 10:47.

  4. #3
    Nej, spacern är så hård så man måste ha ett hårdmetallskär (duger inte med snabbstål) och ett så smalt skär hittar man inte överallt. Inte ens bearbetningsfirmor har normalt sådant, det är för ovanligt. Man kan slipa spåret men jag har inga sådana möjligheter.

    Björn Olofsson som finns på FB i Hörda, Kronoberg säljer sådana. Men jag köpte min från Ray i Kanada, för jag hade varit i kontakt med honom tidigare. Betalade 54 USD via Paypal. Man måste noga tala om vad man skall ha, årsmodell mått etc. Hans e-mailadress är saddlebagrail@yahoo.ca

    Det funkade bra att montera det hela och jag tryckte först spacern genom packboxen och installerade båda samtidigt med hjälp av en press.

  5. #4
    Tack för infon!

    Skickat från min F5121 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Gavel till 4 växlad låda utan kick!
    Av engmannen i forum Köpes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-27, 16:56
  2. Packbox 4-växlad låda
    Av stroker49 i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 09:31
  3. Drevsats 6 växlad
    Av Pynke i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 13:53
  4. Drev 4-växlad ricckracklåda
    Av stroker49 i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 23:22
  5. Högt växlad?
    Av erkagn i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 00:31

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •