Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Att tänka på vid nyköp?

  1. #1

    Att tänka på vid nyköp?

    Om jag köper en sprillans Fatboy av en handlare (funderar på Probike Syd i Stockholm, om ingen rekommenderar annorlunda)...

    - Vilka är de vanligaste problemen man kan råka ut för med en ny hoj, som skulle innebära merkostnader och/eller att hojen fastnar på verkstad första säsongen?
    - Är det stor skillnad på garanti, serviceavtal m.m. mellan olika handlare och har någon så förmånliga avtal att det är värt att resa en bit för att handla av dem (bor i Stockholmstrakten).
    - Köper jag en ny hoj så gör jag det för att få ett så problemfritt ägande i början som möjligt. Några tilläggsförsäkringar och/eller serviceavtal jag borde teckna separat?
    - Andra viktiga saker att tänka på? T.ex. bästa mc-försäkringen för en HD osv?

    Tacksam för tips!

  2. #2
    HD är som du vet världens bästa MC. Du kan lika gärna köpa en bättre begagnad som är välservad och spara en hel del pengar. Men om du vill köpa nytt så gör det. Problemen börjar när du ändrar och mekar och någon som inte är duktig gör det. Sätt dit lite dåliga piratdelar också så kan du nog få problem.

    I vilket fall så är chansen för problem minimala. Det är klart du skall handla av någon du har förtroende för. Köper du av en handlare så har du tre års reklamationsrätt vid fel på vara även om hojen är från 1903. Ring runt och kolla försäkringar, det kan löna sig. Jag har LF på båda mina hojar men jag gillar dem och har bil och allt annat där också. De gillar också mig, kostar dem sällan en kopek.

  3. #3

    Att tänka på vid nyköp?

    Man brukar få fördelaktig försäkring vid köp på firma men den behöver inte vara ny för det. Vid ny hoj tillkommer luft o buller o tuner ca 10-25000 beroende på vad du vill ha.
    Har du råd så köp en S modell direkt, då slipper luft samt trimma den längre fram . Det blir ungefär samma pris. S modellerna är riktigt prisvärda.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #4
    Ja, det är nog Fatboy S som står högst på önskelistan. Rätt galet projekt, men jag har ju ändå sålt biljäveln så det här får vara ett substitut...

    Tack för tips!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    HD är som du vet världens bästa MC. Du kan lika gärna köpa en bättre begagnad som är välservad och spara en hel del pengar. Men om du vill köpa nytt så gör det. Problemen börjar när du ändrar och mekar och någon som inte är duktig gör det. Sätt dit lite dåliga piratdelar också så kan du nog få problem.

    I vilket fall så är chansen för problem minimala. Det är klart du skall handla av någon du har förtroende för. Köper du av en handlare så har du tre års reklamationsrätt vid fel på vara även om hojen är från 1903. Ring runt och kolla försäkringar, det kan löna sig. Jag har LF på båda mina hojar men jag gillar dem och har bil och allt annat där också. De gillar också mig, kostar dem sällan en kopek.
    Ja, tanken har slagit mig, men jag har ett krav på hojen och det är att den ska ha ABS. Där trillar många äldre hojar bort. Men det verkar ju sjukt bra att man har så lång reklamationsrätt även på begade hojjar köpta av handlare, det visste jag inte...

  5. #5
    Enligt konsumentköplagen har du tre års reklamationsrätt på ALLT du köper av en firma. Du måste bara bevisa att felet var ursprungligt, men de första sex månaderna är det liksom givet om inte säljaren kan göra annat troligt. Det gäller även begagnade hästar!

  6. #6
    Något som kan vara bra att ha i åtanke är att H-D precis har släppt en helt ny motor vid namn Milwaukee-Eight. Den finns ännu så länge bara i Touringmodellerna men det är sannolikt bara en tidsfråga tills den kommer till övriga modeller. Kanske kommer den redan nästa höst till Softail? Jag tycker personligen att Milwaukee-Eight är en intressant motor och skulle jag stått inför att köpa en ny H-D men inte haft så bråttom hade jag nog väntat och sett vad som händer. I vart fall kan det vara bra att läsa på lite om den och se om det över huvud taget är något som intresserar en. Kanske inte är en så stor grej men sist H-D släppte en ny Big Twin var 1999 då Twin Cam kom så det sker inte så ofta. Men det är absolut inget fel på Twin Cam heller.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2232_zpshhontz9x.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	99,3 KB 
Id:	18537

Liknande ämnen

  1. Höjd på ruta? Vad tänka på vid köp
    Av Alohavbg i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-16, 00:43
  2. tänka på vid köp av Electra glide ultra
    Av Tjoken i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-09-18, 19:26
  3. Forty-Eight, att bänka eller inte bänka?
    Av Mad Max i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 20:46
  4. Något man bör tänka på vid avställning
    Av my1harley i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 09:30
  5. Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 10:06

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •