Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: byte olja i framgaffel

  1. #1
    V.I.B supersport01s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Skaraborg, Skövde
    Inlägg
    12
    Tackad: 0

    byte olja i framgaffel

    Är det ngn här som har koll på vad som händer om man skruvar ur topp-pluggen på gaffeln, får man sig en pärla i pannan då, och hela skiten far i bitar. Det är en FXDX med alla möjliga justerskruvar både uppe på toppen och även nedtill. Skall bara kolla oljemängden och eventuellt byta olja.

    // Sören

  2. #2
    Yo

    FXDX -gaffeln e mycket speciell .. Ta inte isär skiten om du e osäker
    Jag brukar på Electror tappa ur oljan nertill och pumpa m gaffeln så allt kommer ut och använda en
    veterinärspruta och trycka upp uppmätt mängd olja "bakvägen". Bör funka på FXDX åxå
    Harley S-E heavy funkar fint R.T.F.M !!

  3. #3
    Hey,

    Ser ingen problem i å skru av toppen på gaffel-beina, men du må være forsiktig for toppen står under trykk, så det lønner seg å holde i mot når man når de siste rundene med gjenger. Men absolutt ikke noe som er noe vanskelig å gjennomføre.
    Nå har jeg bare gjort dette på nyere dyna`s, f.eks 2006 Streetbob og kan bare referere til den.

  4. #4
    Desvärre har Onatop rätt. FXDX gaffeln är lite annorlunda än övriga modeller....försöker hitta nån manual över dessa..


    FXDX Suspension has received a major upgrade, courtesy of superior items from Showa of Japan. Up front the forks are now of a cartridge design, and are fully adjustable for preload plus compression and rebound damping. The fork legs also come lowered in the triple-clamps by 15mm to quicken the steering slightly.


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5
    V.I.B Contributor LaDailles avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    636
    Tackad: 0

    Tjena alla
    På min FLH -73, en Electra, finns 2 pluggar upptill (på varje ben).
    En som håller fast gaffelkronan i gaffeln och den är i sin tur fastskruvad i pluggen som sitter på gaffeln.
    Vid oljebyte skruvas bara den översta pluggen ur och inte den som sitter i gaffeln. Ingen risk för fjädern i nyllet.
    Å andra sidan sitter inte fjädern så jävla hårt heller. Ingen projektil direkt....
    När översta pluggen skruvats ut finns det nämligen ett liten hål i botten på gängen/hålet (kanske 2mm stort).
    Där ska nya oljan hällas ned. Det går alltså långsamt att fylla. Rymmer runt 3 dl. Jag kör med Tolles olja. En flaska i varje ben...
    Dock bör den gamla oljan tömmas först, hehehe....
    Sedan kan luftningen i gaffelpluggarna korkas igen. Då kommer det inte in fukt och oljan håller ett & annat år längre + mindre risk för rost.
    I alla fall vad jag hört av expertis.
    Men detta görs på egen risk. Precis som att köra hoj på vägen....

    Ha det

  6. #6
    V.I.B Naspers avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Spoke island (Ekerö)
    Inlägg
    68
    Tackad: 0

    Tjena Admin,
    Hittade du någon info om FXDX gaffeln? Jag ska dela min och byta övre gaffelröret...


    Citat Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
    Desvärre har Onatop rätt. FXDX gaffeln är lite annorlunda än övriga modeller....försöker hitta nån manual över dessa..


    FXDX Suspension has received a major upgrade, courtesy of superior items from Showa of Japan. Up front the forks are now of a cartridge design, and are fully adjustable for preload plus compression and rebound damping. The fork legs also come lowered in the triple-clamps by 15mm to quicken the steering slightly.

Liknande ämnen

  1. Olje byte på en EVO
    Av Kansjälv i forum Gör-det-själv-avdelning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-29, 23:13
  2. Framgaffel
    Av oggy69 i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 19:46
  3. Framgaffel
    Av Tundra Trotter i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 10:36
  4. Byte stötdämpare bak.
    Av jobbe i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 00:09
  5. Framgaffel köpes
    Av Jonas i forum Köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 16:08

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •