Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 71

Ämne: Ryckig gång, brytarlöst

  1. #21
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av racechopper Visa inlägg
    Nej vad jobbigt när felet kommer och går .Gissar ändå på El relaterat.
    Tändspolen som håller på att säga upp sig?

  2. #22
    Skruvade av förgasarn och gjorde rent den, startade hojen och satt på knä bredvid.. Gick taskigt som fan och då upptäckte jag att den slog gnistor vid anslutningen till volt- paket?! Tog i kabeln det gnistrade om och den va visst lös men hur fan tar man sig in för o byta den?

    Skickat från min F5121 via Tapatalk

  3. #23
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    kabeln till voltpack kontakten du håller i har gått av.
    Kontakten i motorn trycks ut inifrån block vid montering. Skruven(insex) på sidan är meningen ska hålla gummikontakten kvar på plats. Inte vara så intryckt som på bild. Så misstänker du får riva ner trannssidan för att komma åt kontakten som de ser ut nu.
    Ps du har ingen laddning till batteriet så kan vara läge att koppla underhålls laddare
    Senast redigerat av racechopper den 2016-08-31 klockan 15:22.

  4. #24
    Konstaterade detta och har börjat riva går det löda på en ny kontakt på statorn eller måste jag byta stator?

    Skickat från min F5121 via Tapatalk

  5. #25
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Statorn kan nog vara ok, bara kontakten som åkt innåt. Får du fram kontakten så kan du nog löda på voltpack kabel. Men risk voltpack gått varm vid glappkontakt. Även noga att jorda voltpacken sen om du måste byta

  6. #26
    Är det inte nån som gjort en fulkoppling, sitter det stift som kommer ut ur blocket i hålet? Det verkar som att nån köpt fel voltpack och klippt kablarna. det ska sitta en gummiplugg på kabeln från voltpcken, som passar i hålet. en honkontakt med två hål i.

  7. #27
    Du öppnade båda locken?

  8. #28
    Vilken tur du har, den där kontakten är ändå skit. Jag bytte stator för många år sedan och klippte av kablarna direkt, lödde på förlängning, använde kontakten som sitter i blocket som gummigenomföring genom att demontera stiften och sedan har jag kabelskor utanför motorn nära voltpacken. Då slipper man den där glappa skitkontakten.
    Det är säkert inget fel på statorn, så det är bara att fixa, men det tar ju någon timma att komma in dit. Tar du bort statorn så glöm inte att låsa skruvarna med originallåsblecket eller medium låsvätska.
    Senast redigerat av stroker49 den 2016-08-31 klockan 18:53.

  9. #29
    Undrar om det kan ha påverkat hur den gick.. Eller sköter det bara laddningen? Hade jävligt dåligt med ström när den stannade men jag kicka bara igång den

    Skickat från min F5121 via Tapatalk

  10. #30
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Om kabeln fladdrat lös kan den kortslutit så hojen dör eller gått illa

  11. #31
    Kan ju hoppas på det iaf

    Skickat från min F5121 via Tapatalk
    Senast redigerat av alex.johansson den 2016-09-01 klockan 09:00.

  12. #32
    Fick lödat skiten igår, det ser inte ut, men jag slapp iaf plocka ner primären.. Får se om det funkar annars blir det tidig parkering. Kommer köpa ett 32amp kit till vintern och byta rubbet oavsett om lödningen funka eller ej. Va mest för att rädda det sista av säsongen jag provar att löda.

    Skickat från min F5121 via Tapatalk

  13. #33
    Den här är bra om du vill kolla: Dr.Hess' How To Diagnose Your Charging System
    Buy about a $10-20 digital multi-meter. I do not recommend the auto-ranging style for these tests. You also don't need a $500 model. The super cheap ($2 or "free with the coupon") ones may or may not work, and it is more important to have one that does work, so spend about $20. Fully charge the battery (overnight on a 1 Amp charger).


    Scale on DC Volts, around 20V max voltage scale. Nominal readings are given in brackets. Check voltage across battery terminals (12.8). Turn bike on. Check voltage (less than previous, ~12.0+, depending on headlight, accessories). Start bike and let idle. Check voltage (could be 12.0 to 15). Rev to about 2500. Check voltage (should be more than observed with bike on but motor not running, and more than with bike off. Ideally between 13 and 15.) Turn high beam on. Should be about the same, give or take a little. If the voltage is over 15 or 15.5-ish with a headlight on, I'd consider replacing the regulator and/or checking all grounds (battery to frame, regulator to frame in particular). If the battery voltage with the headlight on, bike not running is less than around 11.5-ish, I’d replace the battery. If it’s 10, it’s past it’s prime.

    Scale on AC Volts, generally a lower setting (might be 20V, or 100V). Check across the battery when the bike is running. If you get any significant reading, like 10V or 15V AC, the diodes in the regulator are shot. This is a pretty rare failure point, but it has happened to me. Another sign of this is a strange behaving tachometer.


    If you pass the above tests, your system is most likely fine, including the regulator and stator. If you don't pass, then:

    Bike off. Meter set on Ohms, medium-ish scale, like 20K or 200K Ohms max scale, depending on your meter. Pull stator plug. Ground the meter black lead to a good chassis ground, like a bolt or even the battery negative. With the red lead, touch a different part of the bike, like the engine case at an unpainted part or another bolt. Meter should read low ohms, like 0. If it doesn’t, you didn’t ground the black lead. With the red lead, touch each contact on the motor side (stator) of the plug (the part stuck in the case). Depending on if your case has a male or female plug, if you can't see the metal part/pin of the plug, you can put a paper clip in the hole and touch the paperclip with your meter red. Meter reading should be infinity on all pins. If it isn't, your stator is shorted to the case, replace.

    The following is for single phase systems. I don't have a multi-phase and haven't had to diagnose anyone else’s, so I haven't dug into those systems.

    Set meter to lowest ohm scale, like 200 Ohms, typically. (Note: Not 200K ohms). Check resistance between the two stator plug pins. Should be fairly low. My Book says 0.2-0.4 ohms. The spec is in your shop manual. If it is infinity, stator is blown open - Replace. If it is 0, stator is shorted to itself – Replace. I hesitate to suggest the shorted to itself test, as the novice electrician with a cheap meter is likely to screw this up. Cheap meters may not be able to determine that low of a resistance, and the zero may not be correct on them. What you can do, if you want to put any faith in this (shorted to itself) test is to first touch your two meter leads together and note the reading. It could be 0, or 0.4 or even 1 or 2 ohms. Then when you test across the two stator pins, you should have whatever you just measured plus 0.2 to 0.4 ohms. So, a reading of 2 ohms with the leads shorted and 2.4 ohms with the leads on the stator is within the book’s spec. It is very rare for the stator to short to itself, so I wouldn’t worry about that one too much. Much more common for them to blow open or short to the case.


    Set meter to AC Volts, 100V scale. Attach each meter lead to a stator pin. You may need to rig up some type of temporary plug. It is important that nothing can short to ground or to each other accidentally, or you will blow the stator if it wasn't blown before. An old plug off of your last regulator is a good way to do it, but, get creative and be careful. I can do it holding the leads on the pins once the bike is running, but I don't like to. Start bike. Voltage should vary with engine speed. Specs are in your shop manual, but 35V at a couple thousand RPM is probably about right. My book says 19-26 V / 1K RPM.

    If you passed that stator test and failed the first test, your regulator is shot. If you failed any part of the stator test, replace both regulator and stator. Cheaping out on parts is a good way to have to go back and do it again. I prefer to use Genuine H.D. parts here (regulator and stator) because I don't want to have to keep doing it.




    Last edited by Dr.Hess; 05-22-2013 at 02:55 PM.

  14. #34
    Tackar! Ska mäta så fort jag kommer på vem jag lånade ut min multimeter till:/

    Skickat från min F5121 via Tapatalk

  15. #35
    Jag köpte en på Jula för 120 kr

  16. #36
    Hade en riktigt bra som jag ärvde av en elektriker för några år sen.. Lånade ut den till en polare som hade problem med bilen i vintras (kan ha vart vintern - 14 ev - 13) men det hade han inget minne av när jag påpekade detta senast.. Får väl bli en tripp till jula.

  17. #37
    Citat Ursprungligen postat av alex.johansson Visa inlägg
    Hade en riktigt bra som jag ärvde av en elektriker för några år sen.. Lånade ut den till en polare som hade problem med bilen i vintras (kan ha vart vintern - 14 ev - 13) men det hade han inget minne av när jag påpekade detta senast.. Får väl bli en tripp till jula.
    En del kompisar har den där minnesdefekten, men de får inte låna fler saker.....

  18. #38
    Jotack, det kan man skriva under på, kanske värd en extra tråd på forat fanimig..

    Skickat direkt från WCn
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

  19. #39
    Jahopp då va säsongen över för min del. Lödde kontaktern och mätte allt enligt hasses länk.. Allt verkar funka men det är tydligen inte det som va felet.. Samma problem som innan. Missar, tvekar och dör.. Kan gå att hålla liv i om man "pumpar" på gasen.. Nästa minut kan den gå kanon. Ny soppakran, nya bränsleledningar/filter, provat med olika tanklock, haft isär och blåst förgasarn.. Blir att jaga efteny förgasare och hålla tummarn på att det är nått knas med den, kommer nog även uppdatera tändningen bara för att veta att den är ok. Tips på förgaseri mottages tacksamt. Köper gärna begagnat om någon har en super e så liggande.

    Skickat från min F5121 via Tapatalk

  20. #40
    Det blir dyrt och kanske aldrig bra om du bara byter delar och grejar utan att felsöka. Det kan ju vara tändspolen, tändkablar, tändhattar eller många saker. Kanske en verkstad kan hjälpa till?

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Fråga:Gå mot brytarlöst typ Mallorey eller Magnet Joe Hunt/Morris
    Av MrNightTrain i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-09-26, 15:52
  2. Brytarlöst....Shovlhead...
    Av Cheva409 i forum Shovelhead
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-08-14, 12:02
  3. Ryckig gång
    Av krille.svedala i forum Shovelhead
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-07-13, 23:08
  4. Ryckig Sportster
    Av owenil i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 15:48
  5. Ryckig gång..
    Av brore i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 15:41

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •