Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Anodisering av aluminiumdelar

  1. #1

    Anodisering av aluminiumdelar

    Tjenare. Tänkte ta upp ett ämne från en annan tråd. Min hoj olackade gaffelben och gaffelkronor. Jag vill att dessa ska vara svarta. Ett alternativ är att köpa svarta komponenter och sätta på. Ett annat alternativ är att lackera de befintliga. Ett tredje alternativ, det jag vill fråga om här, är att anodisera delarna med svart.

    Har någon av er gjort detta? På ovan nämnda delar eller möjligen andra delar?

    Om inte; vilket är ert bästa förslag på att få dessa delar svarta? Köpa nytt eller lacka?

    Tacksam för svar.
    /Fredrik

  2. #2
    Hur är gaffelbenen tillverkade? Om de är pressgjutna så anodiserar man inte (innehåller kisel). Annars kan de ju bli bra. Enklast och billigast är ju lack men det ger inte samma utseende. Att sätta på lösa grejjer utanpå kanske andra tycker är snyggt!

  3. #3
    Nej, jag vet inte ang gaffelbenen. Kronorna är aluminium, det vet jag. Jag är nog inte en av dem som tycker att det är tjusigt att sätta grejer utanpå.

    Men du menar att man inte kan få matchning på det svarta om man lackerar?

    Din rekommendation är alltså att köpa nya delar och sätta dit?

    /Fredrik

  4. #4
    Nä, lacka är nog det bästa. Att köpa nya svarta delar blir inte bättre men väldigt dyrt!

  5. #5
    Jaha, menade att det inte blir samma utseende som anodisering. Nej men det är jag med på. Ok, tack för svar!

  6. #6
    Anodisering får ju ett annat utseende än lackat. Det blir ju lite "genomskinligt". När man anodiserar så bygger man upp ett oxidskikt i en galvanisk process. Det blir då en grå färg. Sedan färgar man in oxidskiktet med önskad kulör, vanligast är svart, gul, röd och grön. Sedan tätar man skiktet genom att doppa artikeln i hetvatten. Vill man inte ha någon infärgning så tätar man utan att färga in oxidskiktet.

    Jag tror inte att gaffelben och gaffelkronor kan vara pressgjutna (ventilkåpor och annat är dock pressgjutna) så det kan gå bra att anodisera, fråga en ytbehandlare. Men jag tror det skulle bli ganska känsligt och benäget att få märken och repor som blir fula. Speciellt underbenen har ju ett hårt liv.

  7. #7
    Jag kommer att testa med mattsvart Plasti Dip. Börjar smått och ser hur det blir. Verkar vara perfekt för gaffelben eftersom det skyddar och går att dra bort och lägga på nytt.

  8. #8
    Ser bra ut! Jag kör inte med avfettning på min hoj så det blir inga bekymmer. Testar med Plasti Dip för att se om jag gillar det. Isåfall blir det nog en mer permanent lösning typ pulverlack.

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Båstad
    Inlägg
    2
    Tackad: 0
    Har oxå funderat på Plasti Dip. Hur blev det? håller det?

Liknande ämnen

  1. Eloxering / Anodisering
    Av Rollie i forum Lack, Plåt, Metall och Läder
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 09:23

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •