Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Motorn dör en halv sekund vid gaspådrag från tomgångsvarv

  1. #1

    Motorn dör en halv sekund vid gaspådrag från tomgångsvarv

    Hej, jag har en nyinköpt Dyna -06 med EFI, som har ett litet problem och jag tänkte att någon på detta forum kunde ge mig ett tips om vad felet kan bero på. (Hojen har endast gått 300 mil och stått oanvänd under långa perioder.)

    Vid gaspådrag från tomgångsvarv, dör motorn ibland en halv sekund, hostar till med en smäll i insuget och kommer sedan igång igen. Detta sker mestadels i gatuhörn, vid trafikljus etc. Väl uppe i varv och fart, så går hojen bra.

    Mycket har jag grubblat och googlat men inte kommit fram till så väldigt mycket.


    Följande åtgärder har jag dock utfört:

    1/ Bytt tändstift

    2/ Bytt batteri

    3/ Tillsatt medel i bensinen (STP Ultra)

    4/ Testat för insugsläckage med startgas

    5/ Testat att köra med uppskruvat tanklock

    6/ Bytt trasig packning under luftrenarplattan

    7/ Rengjort luftfiltret

    8/ Kontrollmätt volttalen vid batteriet, både vid gång och vid avstängd motor. (14,31 V, respektive 12,75 V)


    Inga felkoder har registrerats. Hojen är helt oskruvad och har både originalljuddämpare samt originalluftfilter. Förre ägaren har uppgivit att han varit med om en olycka och att mc:n reparerats på Probike för 72.000.

    Finns det någon här som har en idé om vad som kan orsaka detta fel? Kan det vara en givare som skickar tokiga värden till ECM:en? Jag har funderat på att skaffa en s. k. "Breakout Box" för att kontrollera volttalen från givarna. Har någon erfarenhet av att använda en sådan?


    Ha alla en fin mc-sommar och tack på förhand till Dig som svarar!
    Senast redigerat av Oak Mountain Rider den 2016-06-12 klockan 00:26.

  2. #2
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    OMR: Låter som att din hoj går magert på låga varv med nysningar genom luftfiltret. Kontakta Evensson Maskinservice så hjälper han dig med en bänkkörning och riktig mappning av hojen. Du når Per Evensson på mob 070-779 47 74

  3. Följande användare tackar Jonasbaggen för detta inlägg:

    Oak Mountain Rider (2016-06-11)

  4. #3
    Tack för tipset!

  5. #4
    Men om allt är original och oskruvat ska den väl inte göra sådär, nånting är fel eller trasigt och då är det kanske bra att hitta och åtgärda det felet innan man lägger pengar på mappning i bänk?

    Kanske man kan fråga ProBike vad den stora reparationen omfattade, om det var ett motorras kan det ju ha blivit fel när dom skruvade ihop det hela.

  6. Följande användare tackar KingCobra_HD för detta inlägg:

    Oak Mountain Rider (2016-06-12)

  7. #5
    Tack för det svaret, låter klokt.

    Jag har frågat den förre ägaren vad som åtgärdades efter olyckan och han har svarat att det enbart blev skador på framgaffeln och tanken och att reparationen därför utfördes på dessa delar. Från detta kan man kanske spinna vidare och misstänka att det finns skador på tankens inre delar och att bränsletrycket därför inte är som det ska.
    Senast redigerat av Oak Mountain Rider den 2016-06-12 klockan 17:55.

  8. #6
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Du skiver att hojen går bra på högre varv. Då har du säkerligen bränsletrycket i ordning. De flest Harleys är uselt inställda orginal med en snål miljövänlig standardmapp för att göra de amerikanska myndigheterna och miljövännerna glada. Tror knappast att ett byte av framgaffel eller tanken gör att den nyser på låga varv. Ett bra luftfilter och bra slipons eller ett bra avgassystem samt en riktig mappning gör underverk på en orginalmotor.

  9. #7
    Men inte går dom sådär dåligt i originalutförande om inget är trasigt?

  10. Följande användare tackar KingCobra_HD för detta inlägg:

    Oak Mountain Rider (2017-01-07)

  11. #8
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Alla orginal hojar går givetvis inte dåligt, men de går långt ifrån optimalt. Vad jag menar är att en duktig bänkkille, Evensson eller Båging på våra breddgrader kan med sin kunskap ganska enkelt se vad som är problemet. OMR (trådskaparen) har nog gjort vad han kan genom föredömligt förarbete.

  12. Följande användare tackar Jonasbaggen för detta inlägg:

    Oak Mountain Rider (2017-01-07)

  13. #9
    Det håller jag med om, är väl inte så lätt att felsöka insprutningshojar om man inte får några felkoder.

  14. Följande användare tackar KingCobra_HD för detta inlägg:

    Oak Mountain Rider (2017-01-07)

  15. #10
    Jag vill här sent omsider återkomma till denna tråd, med att först tacka medverkande för deras tips, råd och tankar.

    Sedan så tror jag mig ha hittat felet, som nog inte hängde så mycket på hojen som på min egen körning. Efter att ha talat med min son, som är duktig på bilar, och med honom bollat fram och tillbaka varför min HD har uppfört sig som den gjort, så har jag nämligen kommit fram till att jag, (som aldrig kört hoj med insprutning förr), har använt mig av alltför ryckiga gasrörelser. Efter att ha börjat köra mjukare och med färre gasrörelser per tidsintervall, vill jag påstå att fenomenet, som tidigare har varit så störande, har försvunnit.

    Alltså, så länge jag kör mjukt och ej rycker med gasen i små snabba rörelser, vilket jag alltså har haft ovanan av att göra sedan förgasartiden, så går hojen bra på låga varv och varken “tvekningar” eller motorstopp uppstår vid gaspådrag från tomgång.

    Kontentan jag måste dra utav detta är att det ibland kan vara bra att ändra sig som människa istället för att söka felet i sin motorcykel.

    Det vore intressant att höra andras erfarenheter och tankar kring detta.
    Senast redigerat av Oak Mountain Rider den 2017-01-07 klockan 21:11.

  16. #11
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Sporthojar med insprutning körs ofta med vad du kallar ryckiga gasningar. Att det är en Harley med sprut ska ju inte ge några skumma symptom.
    Nä. Gör nåt åt din motor så den går som den ska.
    Lämna det till folk som kan hitta felet och åtgärda.
    Evensson eller Båging är bra exempel.

  17. Följande användare tackar Caspher för detta inlägg:

    Oak Mountain Rider (2017-07-06)

  18. #12
    Tack för svar. Ja, du kan ju ha helt rätt.

  19. #13
    Problemet är löst och hojen går bra. Det var ett inbyggt fel. Efter att ha bytt till 25-gradersspridare försvann felet. Båging var till stor hjälp. Ett stort tack till honom och alla i tråden.

Liknande ämnen

  1. blandat från en dyna 98 (evo motorn)
    Av David Strazzgård i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-31, 19:24
  2. Motorlampa tänds vid tomgång
    Av Richardr1 i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-24, 20:57
  3. Dör vid tomgång?
    Av Canario i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 21:17
  4. Dyna Wide glide 2010 "stallar vid lägre gaspådrag"
    Av oilelf i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 11:00
  5. Fel bestyckning? Den hackar som f..n vid gaspådrag
    Av LaDaille i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 00:24

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •