Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Twin cam 01 el 05

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2014
    Ort
    Stockholm, Sweden, Sweden
    Inlägg
    1
    Tackad: 0

    Cool Twin cam 01 el 05

    hej jag har funderingar på att köpa en springer 01 eller 05, finns det några vanliga problem med twin cam motorerna på dessa?

  2. #2
    Jag tror en twin cam 01 är bättre än en twin cam 05. Sen föredrar jag förgasare över insprutning. Svaga punkten är väl kamkedjespännarna.

  3. #3
    V.I.B Billy Bollockss avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Tackad: 0
    Å jag tycker 05 är bättre, dels nyare, dels att insprutning passar mig bättre. Ingen choke med hög tomgång, som måste passas och att den är lättare att bänka och ställa in. Samma probs med kamkedjespännarna, det sägs att man bör byta/uppgradera runt 5000 mil. Screamin' Eagle har ett kit med bättre oljepump som botar.

  4. #4
    Choke med hög tomgång? Skulle säga att det är ett större problem med insprutning i så fall med hög tomgång vid kallstart. Sen tar det 4 timmar att ställa in en insprutnings hoj i bänk. Och 1-2 timmar på en förgasare.

  5. #5
    V.I.B Billy Bollockss avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Tackad: 0
    Insprutning är överlägset, punkt.

  6. #6
    Så kan det vara. Men den är inte lättare att ställa in. Jag tycker det passar på hd att ha förgasare. Mindre el som kan strula. Ingen soppapump osv. Köp den som verkar finast. Gått minst. Känns bäst. Båda fungerar bra.

  7. #7
    V.I.B Billy Bollockss avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Tackad: 0
    Håller med dig Carlson, absolut inget fel med förgasare.

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Kisa
    Inlägg
    47
    Tackad: 2
    Jag har en tc med förgasare och är nöjd. Däremot vet jag flera som har problem med tomgången på insprutare, och då tar man inte fram skruvmejseln som man har i bakfickan.

  9. #9
    Inne på min nionde säsong med min Softail 02:a och den bara går o går,aldrig varit nåt strul förutom att jag bytt tändspolen en gång,händer väl förr eller senare på alla hojar!

    //Robban

  10. #10
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Svarten Visa inlägg
    Jag har en tc med förgasare och är nöjd. Däremot vet jag flera som har problem med tomgången på insprutare, och då tar man inte fram skruvmejseln som man har i bakfickan.
    Vore kul att hör hur "problemen" yttrar sig? Har själv en -02 med förgasare och är väl i o f s nöjd men tror ändå att insprutning är att föredra, i synnerhet om man lägger någon krona på SEST, Thundermax eller liknande. Det verkar vara så att det är lättare att få till en riktigt låg tomång med förgasare men är det verkligen något att sträva efter?
    Senast redigerat av TCKalle den 2016-06-08 klockan 09:39. Anledning: stavfel

  11. #11
    Jag har åkt 6 säsonger med min tc -01 utan problem.


    Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. twin cam går på en cylinder
    Av backyardbusiness i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-06-15, 09:27
  2. Twin cam 98 tändning ???
    Av Nisse i forum Custom & Byggen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 13:12
  3. HD toppar twin cam
    Av matsa i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 15:07
  4. Oljetryck Twin Cam
    Av Sorken i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 10:55
  5. Twin cam 88
    Av JimmyChopper i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 18:22

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •