Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Serva med Red Lines oljor

  1. #1

    Serva med Red Lines oljor

    Ska serva min Fat Bob själv nästa gång. Det är ett tag kvar till nästa service men jag håller på att göra lite research och tänkte höra vad ni har för åsikter om mina val. Red Lines oljor ska tydligen vara bra.

    Tänkte mig antingen Red Line 20W50 eller Red Line 20W60HD i motorn.

    http://www.redlineoil.se/motorolja/s...torolja-for-mc

    V-Twin Transmission Oil till växellådan. Ska vara ungefär samma olja som Heavy Weight ShockProof.

    http://www.redlineoil.se/vaxelladsol...ansmission-oil

    V-Twin Primary till kopplingen. Ska vara ungefär samma olja som MTL.

    http://www.redlineoil.se/vaxelladsol...imary-case-oil

    Vad tror ni om detta och vilken av motoroljorna hade ni valt om man har hojen i ett varmt garage och mest kör på sommaren?

  2. #2
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    685
    Tackad: 29

    Jag skull avstå från 20W60HD då den verkar vara framtagen för motorer med större spel som Pannor och Knölar. Välj 20W50 som är den viskositet som rekommenderas.
    Själv använder jag Biltemas 20W50 i motorn och HD's oljor avsedda för växellåda och koppling.

  3. The Following 2 Users Say Thank You to TCKalle For This Useful Post:

    Banditen01 (2016-06-02), Erik Lundberg (2016-06-02)

  4. #3
    Jag kör redline 20w50
    Bajadera.se har ett färdigt servicekit för bigtwin med bra rabatt på.

  5. #4
    Tack ja det var faktiskt ett helt okej pris

    http://webbshop.bajadera.se/index.ph...product_id=379

    Min hoj har precis gått 1600 mil och är nyligen servad med annan olja i motor och koppling. Växellådsoljan byttes däremot senast vid 160 mil och ska egentligen inte bytas förrän vid 3200 mil. Det räcker med en flaska så det skulle man kanske kunna kosta på den redan nu. Så får det bli Red Lines 20W50 i motorn nästa gång det är dags för service vid 2400 mil. Harley-Davidson har tagit bort rekommendationen om att man ska serva varje år så det räcker med andra ord med var 800 mil och då tycker jag man kan kosta på sig bra olja.

  6. #5
    Byta motoroljan kan man väl va schysst o byta varje år, för underhållets skull. Blir himla kletigt när den står sen 7- 8 månader. Jaja alla gör som man själv vill.

  7. #6
    Jag var förbi Probike förra året och skulle köpa olja till årsservice. De sade då att Harley-Davidson har ändrat sin rekommendation och att det är helt onödigt att byta varje år, inte minst om hojen står inne i ett varmt och torrt garage. Var och en gör som den vill men moderna oljor är gjorda för att klara tusentals mil så att byta var 800e mil som instruktionsboken föreskriver bör vara med mycket god marginal innan den börjar bli dålig.

    Har man däremot hojen ståendes utomhus, kör mycket i regn och med många start/stopp så kan det vara en bra idé att byta oftare.

  8. #7
    Nu har jag bytt olja i växellåda och koppling. Tycker växlingarna går smidigare nu än innan. I vart fall så låter det mindre när man växlar. Kanske beror på att Red Line oljan är ganska så tjock.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1786.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	97,9 KB 
Id:	18261Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1788.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	90,8 KB 
Id:	18262

  9. #8
    Jag har funderat på valet av motorolja. Saken är den att jag med nuvarande oljan hör ett svagt tickande ljud från topparna, speciellt när det är varmt ute. Detta är fullt normalt och absolut ingenting konstigt, inte heller något som är specifikt just för en H-D. Men det vore trevligt att dämpa det så mycket som möjligt utan att det medför negativa konsekvenser. På Red Lines hemsida står det följande om Red Line 20W60HD:

    "Recommended for V-twins that need more viscosity due to operation in extremely hot climates."

    "Popular for Evos and Twin Cam engines with big bore kits, stroker kits or issues with valvetrain noise."

    "Specifically blended for air-cooled V-Twin engines with traditionally wide clearances like Knuckleheads, Shovelheads, and Panheads engines."

    Med andra ord ska det gå bra att använda den även i en Twin Cam om man kör när det är varmt eller upplever tickande ljud från topparna. För att vara på den säkra sidan så mejlade jag Red Line och förklarade hur jag förvarar och använder hojen. De tyckte att jag mycket väl kan köra på 20W60HD i stället för 20W50 då jag har hojen i ett varmgarage och inte kör på vintern. Så det får bli till att testa den. Mejlade även till bajadera.se och de sade att de kunde justera i sitt Service Kit så jag får den tjockare oljan till samma pris.

Liknande ämnen

  1. bike lines smala bak stöt dämpare?.
    Av Toecutter i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-23, 15:50
  2. Serva Hd i Västerås
    Av nitrox69 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 12:53
  3. oljor
    Av peppes i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 21:05
  4. Byta oljor
    Av Ducktail i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 12:50
  5. Var serva när H-D handlarn gått i konkurs?
    Av erkagn i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 22:55

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •