Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Växelproblem

  1. #1

    Växelproblem

    Har någon nån aning vad som kan vara fel i växellådan när det är ett jäkla glapp på staget, verkar inte fjädra tillbaka som den ska. Kan det vara nåt som lossnat eller pajat?
    Går växla om man först trycker ner å sen upp.

  2. #2
    Är alla leder inoljade ordenligt ?

  3. #3
    Behövs nog fyllas olja, men det var så stort spel på staget så tänkte nåt kanske pajat i lådan.

  4. #4
    Jag hade det problemet att splinesen va helt slut på "armen" som går till axeln ut från växellådan. Var tvungen och ta bort yttertrans och innertrans för att komma åt. :/

  5. #5
    Hm..massa jobb alltså. Aldrig skruvat isär lådan,men man får väl se å lära sig nåt nytt då.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Fxstc1989 Visa inlägg
    Jag hade det problemet att splinesen va helt slut på "armen" som går till axeln ut från växellådan. Var tvungen och ta bort yttertrans och innertrans för att komma åt. :/
    Låter som ett troligt fel. Nåt speciellt man ska tänka på innan man tar isär allt?
    Finns splinesen att köpa separat nånstans eller byter man hela armen?

  7. #7
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av NisseJ Visa inlägg
    Behövs nog fyllas olja, men det var så stort spel på staget så tänkte nåt kanske pajat i lådan.
    Se intruders tips, kolla att allt löper lätt. Hade problem med växlarna när min var ny, var tvungen att smörja upp axeln till växelspaken med jämna mellanrum. Numer är det lagom inslitet och löper lätt och fint. Om du med spel menar slaget, så ja det är rätt stort.

  8. #8
    Aaa du köper hela armen, kostade 180 kr. Sen köpte jag och radialtätningar för drivaxel och startmotor, och en oring för motorsidan. Finns ett rullager man också kan byta om man vill.
    Här finns en ganska bra guide på youtube https://youtu.be/Ge6csD905VM
    Men för min hoj fick jag använda Avdragare för kopplingen.

    Men kolla först som alla andra säger att lederna är ordentligt insmorda och så.

  9. #9
    Vad har du för hoj? Tidiga tc har justeringar på lådan tex.
    Trägen vinner!

Liknande ämnen

  1. Kopplings och växelproblem
    Av mellqvist i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 20:49

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •