Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lämplig koppling till S&S v124

  1. #1

    Lämplig koppling till S&S v124

    Jag har införskaffat en ny motor S&S v124 till min gamle Heritage och har förstått att kopplingen är det första jag bör uppgradera .
    Har tittat på bl.a S&S performance clutch men såg att BDL hade prisvärda kit med komplett lockup koppling och belt för användning med sluten trans . Är detta helt förkastligt p.g.a värmeutvecklingen ? Någon som har erfarenhet av detta ?
    Ställer S&S motorn andra krav på olja och filter ? Helsyntet eller mineral , vilket bör man köra i en ny motor ?
    Skall även köpa pysar då de saknades på motorn ( stått som reservmotor i några år ) då förra ägaren behövde de till sin motor.
    Skall man köpa likadana elektriska som satt på orginal eller finns det några fördelar att välja de mekaniska som S&S har med wire ?
    Alla tips från forumets mekgurus mottages tacksamt !

  2. #2
    Om du skall ha kvar vanlig sluten trans så skulle jag behålla kedjan i oljebad, rent tekniskt är detta kanonbra. RB-racing rekommenderar Screaming Eagle, Rivera Pro Clutches eller Bandit clutches så kan du få dit något av det och behålla resten original så kan det bli bra. Ta kontakt med någon som vet vad hen pratar om och beställ där.

  3. Följande användare tackar stroker49 för detta inlägg:

    Viglo (2016-04-27)

  4. #3
    Citat Ursprungligen postat av Viglo Visa inlägg
    Jag har införskaffat en ny motor S&S v124 till min gamle Heritage och har förstått att kopplingen är det första jag bör uppgradera .
    Har tittat på bl.a S&S performance clutch men såg att BDL hade prisvärda kit med komplett lockup koppling och belt för användning med sluten trans . Är detta helt förkastligt p.g.a värmeutvecklingen ? Någon som har erfarenhet av detta ?
    Ställer S&S motorn andra krav på olja och filter ? Helsyntet eller mineral , vilket bör man köra i en ny motor ?
    Skall även köpa pysar då de saknades på motorn ( stått som reservmotor i några år ) då förra ägaren behövde de till sin motor.
    Skall man köpa likadana elektriska som satt på orginal eller finns det några fördelar att välja de mekaniska som S&S har med wire ?
    Alla tips från forumets mekgurus mottages tacksamt !
    De elektriska pysarna måste väl styras av ecm på nyare modeller? Kanske går att utröna från din årsmodell?

  5. #4
    Jaha, det visste jag inte! Får kolla i kopplingsschemat . Trodde att de fick ström från startmotorn eller nåt ! 😊

  6. #5
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Elpysarnas ena kabel kopplas på den styrda plusen som går till solenoiden och den andra kopplas till jord.

  7. The Following 2 Users Say Thank You to Jonasbaggen For This Useful Post:

    Henrik Forslund (2016-04-26), Viglo (2016-04-27)

  8. #6
    Kan rekommendera de elektriska pysarna..har det själv o funkar bra. Kopplas till solenoiden från startmotorn som beskrivs ovan.
    Kör på mineral tills den är inkörd..följ S&S instruktioner för inkörning.
    Koppling duger original bra..du behöver lite styvare solfjäder. Om det ändå skulle slira har Barnett ett lamell kit med en extra lamell. De andra kopplingarna kostar en del.
    Lock-up är bra men risken är att du ändå får problem med slir för det krävs 3000-3500 innan den börjar trycka på ordentligt.

  9. Följande användare tackar belsebub36 för detta inlägg:

    Viglo (2016-04-27)

  10. #7
    Tack alla som har skrivit för de tips och synpunkter jag fått !
    Jag har nu beställt : S&S performance clutch där man får en komplett koppling med korg och allt, den skall palla för upp till 150 hk och det finns hårdare fjädrar ifall det skulle behövas mer nyp . Dessutom blev det S&S manuella pysar då det inte skiljde så mycket i pris i USA , här hemma var prisskillnaden dock ca 2500:- .

  11. #8
    Uppdatering !
    Efter att ha varit i kontakt med S&S tech support så visade det sig att motorn var lev. från S&S som en v113 och först blev man ju lite besviken men efter en stund så tyckte jag att det bara är bra då jag egentligen hade planerat att köpa en v111.
    Manuella pysar gick inte att beställa så det blev elpysar istället.
    Jag har även köpt en beg. växellåda som suttit på en Titan -01 med v96, en femväxlad Jim's med Delcronhus. Vågar inte chansa att den gamla lådan skall palla trycket . 😊Ny primärkedja och en S&S singlefire spole blir det med .

  12. #9
    hej passa dig för screaming eagle koppling jag har satt i en se 120r motor i min dyna fatbob bytt till se kopplingskorg och lameller .otroligt tungjobbad man tror nästan att kopplingswiren ska gå av på hojen .så slungkoppling verkar vara ett bra alternativ eller vad tror ni .

Liknande ämnen

  1. S&S v124
    Av Viglo i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-25, 14:40
  2. Justering av koppling och olja med barnett extra plate koppling
    Av mrzigzag i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-02, 21:34
  3. Lämplig hoj för övningskörning för kvinnor
    Av Holmström i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-16, 23:20
  4. Vilken typ av vätska till koppling
    Av Ringh i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 16:18
  5. koppling till ett 16" aphang
    Av JimmyChopper i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 21:43

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •