Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ovala drev?

  1. #1

    Ovala drev?

    Nu när jag satt ihop allt med nytt framdrev, bakdrev och o-ringskedja så märker jag att det är en markant skillnad mellan slappasta och mest sträckta punkten när man roterar bakhjulet.
    Hur gör man för att få tag på bra drev (chopperprylar som inte är original)?

    Är det svårt att mäta upp ett drev?
    Nu vet jag inte om jag skall klaga på fram eller bakdrevstillverkaren!

  2. #2

    Ovala drev?

    På cyklar, framförallt MTB så är det std, allt pga. vridet i motorn (cyklisten) toppar vid rätt tramp position, kanske kan utvecklas på V-Twin när kolvarna är strax före nästa tändpunkt så ligger man på minst utväxling. Bara korkat spånande en söndag i soffan :-s Tråkigt med oprecisa grejor, tyvärr har jag inget tips att bidra med :-/

  3. #3
    Ibland kan man fintrimma bakdrevet genom att justera med bladmått så att det sitter helt centrerat. Men detta mohedastylebakdrev sitter med lite passning på centrumet av baknavet så det går inte att justera något vad jag kan begripa.

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Kan väll inte vara omöjligt mäta fram från ram typ och snurra på hjulet. Så du ser om det fram eller bakdrevet.
    Annars kanske kedjan ojämnt insmord (från fabrik) innanför oringar eller nåt. Smörj, kör och mät igen bara för att testa.
    ps/mardröms senariot skulle vara sned utgående axel från lådan. Lite mer jobb att fixa då
    Senast redigerat av racechopper den 2016-04-24 klockan 22:40.

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Vågar man fråga hur det gick sen.

  6. #6
    Om min/max sträckning händer en gång per varv på bakhjulet så är det väl bakdrevet, händer det oftare borde det ju vara framdrevet?

  7. #7
    Jag är nog petig! Men det är inte helt bra, jag tror det är bakdrevet men om jag sätter upp en pianotråd roterar och tittar ser jag inget men det måste ju vara flera tiondelar! Egentligen skulle man sätta upp det i svarven centrerat på centrum och mäta med indikator.

  8. #8
    Jag tror på kedjan. Som jag förstått så är det väll mer regel än undantag att kedjan är olika spänd när man snurrar hjulet.
    Så har det i alla fall varit för mig på dom hojar jag haft med kedja. Men jag kanske oxå har ovala drev. 🤔

  9. Följande användare tackar Hocke för detta inlägg:

    Banditen01 (2016-04-26)

Liknande ämnen

  1. Byta drev Shovelhead 1970
    Av madfred i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-12-31, 14:18
  2. KÃ¥pa frambelt, drev
    Av mattinkba i forum Köpes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 12:55
  3. Artikel: Drev, Sportster för riktiga Racers!
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-07, 11:18
  4. Drev 4-växlad ricckracklåda
    Av stroker49 i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 22:22
  5. Gnissel drev
    Av Bratpakk i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 13:26

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •