Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Hojen avgaspoffar, är svårstartad utan choke och stiften är vita...

  1. #21
    Jag vet inte om något mer är gjort, jag är som sagt hyfsat ny ägare till denna hoj och om något är gjort så är det gjort av föregående ägare.

    Vill inte åtgärda en massa saker på en gång och därigenom missa vad den egentliga felkällan är, så jag tänker att om jag börjar med ett större lågfartsmunstycke så kan jag iallafall uteskluta det som felkälla om det inte blir bättre. Och skulle det bli bättre kan ju det faktum att jag har ett ovanligt stort munstycke bli en indikation på att den tar tjuvluft någonstans, så då får jag felsöka det istället. Men hellre feta på med ett större munstycke tänker jag så att hojen åtminstone inte fortsätter gå snålt medan jag felsöker, eller?

    Hur kollar alternativt justerar jag flottörnivån?

    Mvh Anton.

  2. #22

  3. Följande användare tackar Båging för detta inlägg:

    Bushido (2016-03-22)

  4. #23
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Så här:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	float.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	100,2 KB 
Id:	17918
    Tack så mycket!

  5. #24
    Flottörnivån är naturligtvis viktig, är den fel så blir allt galet och man kan inte få ordning på någonting. MEN jag tycker man skall göra så lite som möjligt och ta steg för steg och försöka hitta grundorsaken. Det är ju väldigt enkelt att vrida skruven ut ett kvarts och sedan ett halvt varv till om det behövs för att se.

    Om ingen har varit på flottören, och det är väl inte så troligt, så är ju sannolikheten inte så stor att det är just det problemet.

    Tänk om allt blir bra efter ett halvt varv? Tänk om du råkar ställa till något annat litet problem när du gör något annat och till slut vet du inte vad du håller på med?

  6. #25
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Flottörnivån är naturligtvis viktig, är den fel så blir allt galet och man kan inte få ordning på någonting. MEN jag tycker man skall göra så lite som möjligt och ta steg för steg och försöka hitta grundorsaken. Det är ju väldigt enkelt att vrida skruven ut ett kvarts och sedan ett halvt varv till om det behövs för att se.

    Om ingen har varit på flottören, och det är väl inte så troligt, så är ju sannolikheten inte så stor att det är just det problemet.

    Tänk om allt blir bra efter ett halvt varv? Tänk om du råkar ställa till något annat litet problem när du gör något annat och till slut vet du inte vad du håller på med?
    Jo, det håller jag med om. Just därför gör jag en sak i taget, utvärderar och går sen vidare därifrån. Anledningen till att jag väljer att börja med ett större lågfartsmunstycke är just att hojen verkar gå så otroligt snålt med vina vita stift och avgasknallar att meken tvivlade på att luftskruven skulle ge tillräckligt, så han rekommenderade en något lite större storlek där och sen finjustera med luftskruven. Går hojen bättre nu kanske jag kan få till det allra lilla sista med luftskruven

  7. #26
    Om du nu inte vill prova med att justera skruven så skruva den i botten och räkna varven, då kan man få en indikation på om munstycket är lagom eller inte.

    Ett tilll tips, om du inte har insexskruvar på flottörhuset. Byt till sådana (vanlig millimeterdimension) det förenklar mycket när man bestyckar och provar med olika munstycken.

  8. #27
    Då skruven är pluggad på min hoj så antar jag att den sitter enligt original, och att göra ingrepp på förgasaren och borra bort pluggen känns som ett ganska bryskt steg så jag provar hellre med munstycket först och ser vad som händer. Blir det bättre men inte bra ska jag se till skruven efter det

    Tack för tipset, det ska jag se till att jaga fatt i ett par då! Låter ju onekligen smidigt som du säger och man riskerar ju inte att dra sönder spåren lika lätt heller.

  9. #28
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Bushido Visa inlägg
    Då skruven är pluggad på min hoj så antar jag att den sitter enligt original, och att göra ingrepp på förgasaren och borra bort pluggen känns som ett ganska bryskt steg så jag provar hellre med munstycket först och ser vad som händer. Blir det bättre men inte bra ska jag se till skruven efter det

    Tack för tipset, det ska jag se till att jaga fatt i ett par då! Låter ju onekligen smidigt som du säger och man riskerar ju inte att dra sönder spåren lika lätt heller.
    Börja med skruven, du kommer ändå behöva justera luftskruven oavsett vilket munstycke som skall vara.

  10. #29
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Bushido: För många inlägg sedan skrev jag: Riv av förgasaren och gör ren allting noggrant. Bra tillfälle då du ändå måste demontera den för att ta bort pluggen som täcker luftskruven på ett säkert sätt. Du kan aldrig få en riktig inställning med att laborera i storlek med lågfartsmunstycket. Bränsleblandningsskruven behöver öppnas upp då det är snikställt orginal. Detta förvärras ytterligare av ditt nuvarande luftfilter och ditt avgassystem. Lätta på tanken och lägg en träklots under i tunnel så går det lätt att demontera förgasaren.
    Senast redigerat av Jonasbaggen den 2016-03-23 klockan 16:11.

  11. #30
    Du måste absolut ta bort aluminiumbrickan och du MÅSTE kunna justera skruven. Men nu vet vi ju nästan säkert att det är det som är problemet!

    Den mekaniker du rådfrågat kan du ta och sparka i arschelet hårt om han inte identifierat detta. När jag nämnde denna möjlighet trodde jag inte ens att detta var en möjlighet.

    Men det är absolut inget stort ingrepp, följ instruktionen som jag länkade till. Borra ett litet hål försiktigt så att du bara precis kommer igenom den tunna alumiiumpluggen och sedan petar du med något spetsigt och lyfter bort den. Klart!

    Jag kan nästan garantera att om du skruvar ut skruven 1/4 till 1/2 varv kommer det att bli världens skillnad.

  12. #31
    Tackar alla för input, Nu har jag hunnit pyssla lite med hojen och här kommer en liten uppdatering på läget:

    Jag tog av och öppnade upp förgasaren och jag passade då på att se över allt och kolla om det satt smuts eller avlagringar någonstans, men allt såg rent och fint ut. Passade trots detta på att demontera munstyckena och gjorde rent invändigt innan jag slutligen satte ihop allt.

    Jag monterade strl50 munstycket, och hojen går mycket mycket bättre. Betydligt mer lättstartad, och inga avgasknallar än så länge. Dock har jag inte kört så långt så för att få till en ordentlig utvärdering vill jag få in lite fler mil så jag kan kolla stiftens färg och se om där är någon skillnad.

    Jag passade även på att ta bort pluggen över justeringsskruven för att se var den satt (ca 2.5 varv ut från innersta läget, så jag skruvade tillbaka den dit och lät den sitta där tills jag kom till meken) och för att i samråd med min mek försöka finjustera saker och ting, men till hans och min förvåning så märkte vi att hojen knappt reagerar alls på blandskruvens inställning. Ingen märkbar skillnad i gång oavsett om skruven var i utgångsläget på 2.5 varv ut, inskruvat i botten eller utskruvat till yttre ändläget. Lite märkligt tyckte vi, så jag ska ta ner hojen till en motorguru min mek rekommenderade och be honom ta en titt på saker och ting. Men som sagt, hojen går mycket bättre nu än tidigare så nånting positivt tror jag ändå att det där strl50 munstycket gjorde. Med tanke på att hojen inte reagerade alls på blandskruven tror jag inte att det är i justeringen av detta felet ligger, isåfall är det nog snarare den underliggande anledningen till varför hojen inte reagerar på blandskruven så är boven i dramat. Men vi får se vad mr motorguru säger när jag väl tar dit hojen, tills dess ska jag köra lite och se om hojen verkligen går utan att poffa (den lilla sträckan jag körde är ju ingen garanti för att felet är helt borta, behöver testa mer innan jag kan dra några slutsatser) och vilken färg de nya stiften får.
    Senast redigerat av Bushido den 2016-03-23 klockan 19:08.

  13. #32
    Tänk även på att det fortfarande är en aning kallt, vilket gör att du är tvungen att överkompensera lite för vädret....dvs feta på den mer än vad som kommer behövas när värmen stiger...
    Såg i dag i bänken att luftfuktigheten var 37% ( i Västra Götaland) vilket är ganska lågt. Dvs mycket syre i luften som tvingar dej till en fetare blandning just nu...

  14. #33
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Tänk även på att det fortfarande är en aning kallt, vilket gör att du är tvungen att överkompensera lite för vädret....dvs feta på den mer än vad som kommer behövas när värmen stiger...
    Såg i dag i bänken att luftfuktigheten var 37% ( i Västra Götaland) vilket är ganska lågt. Dvs mycket syre i luften som tvingar dej till en fetare blandning just nu...
    Det är absolut sant som du säger, men det känns som att hojen går bra snålt även med tanke på väderomständigheterna om den får såna här symptom så fort det blir lite kallt... Då fetar jag hellre till blandningen i överkant så att den åtminstone är körbar även kallare dagar, vore ju trist om den tog skada av tidiga eller sena turer

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Svårstartad med CV.
    Av BIGHAL i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-10, 08:16
  2. Svårstartad Sportster 883
    Av Vespan i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 10:38
  3. Svårstartad när den är varm
    Av bloppa i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 22:56
  4. Kan man byta slipon-dämpare utan att mappa om hojen?
    Av Niko i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 01:53
  5. Varningsblinker slår utan anledining på vid start av hojen
    Av andycar i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 12:43

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •