Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Hojen avgaspoffar, är svårstartad utan choke och stiften är vita...

  1. #1

    Hojen avgaspoffar, är svårstartad utan choke och stiften är vita...

    ... Så det känns ju ganska uppenbart att hojen går snålt. Men lågfartsmunstycket är bytt till ett storlek 48 och nålen är shimsad, vilket enligt min mek borde vara fullt tillräckligt för att kompensera för att luftburken och avgaseriet är bytt (sitter en kuryakyn skull burk och ett par V&H big radius 2-2 på hojen). Någon som har några idéer om vad mer jag kan göra? Är det bara att testa större och större munstycken tills det lirar ordentligt, och finns det isåfall några riktlinjer om ungefär hur stort som behövs med tanke på vad som är gjort i övrigt? Som sagt, min mek trodde ju att ett munstycke ner 48 och ett shims skulle räcka men det upptäckte jag ju när jag tog isär allting att det redan satt där så nu har jag slut på idéer... Alla tips och råd mottages tacksamt

    Visst ja, det är alltså en Softail 03:a med twincam 88 det rör sig om.

    Mvh Anton.

  2. #2
    Hur har du luftskruven justerad, finns kanske lite att göra där? Räkna varven när du försiktigt skruvar den så du känner att det tar stopp. Hur många varv? Sedan skruvar du ut den lika långt igen. Lägg på ett kvarts varv och känn efter där.

    Vi förutsätter att du inte har något tjuvläckage eller att någon slang till VOES-ventil eller annat står öppen!

    Gick den bra förut, vad har hänt däremellan?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Hur har du luftskruven justerad, finns kanske lite att göra där? Räkna varven när du försiktigt skruvar den så du känner att det tar stopp. Hur många varv? Sedan skruvar du ut den lika långt igen. Lägg på ett kvarts varv och känn efter där.

    Vi förutsätter att du inte har något tjuvläckage eller att någon slang till VOES-ventil eller annat står öppen!

    Gick den bra förut, vad har hänt däremellan?
    Tack för tipset, ska kolla där!

    Förlåt en dum fråga, men vad är voes-ventil för något?

    Jag har inte ägt hojen så länge, bara några veckor. Allt som är gjort vid den är gjort av föregående ägare. Den går bra generellt sett tycker jag, men någon gång ibland så smäller det till (känns som att hojen får plötslig hicka, hela bågen hoppar till) och använder man inte choken när man startar så händer det ibland att den bara står och tuggar och poffar... Har inte märkt att den plötsligt blivit sämre från att tidiugare ha varit helt bra, utan det händer som sagt bara någon gång ibland. Och när jag titade på stiften så var de helt vita.

  4. #4
    Vem har du köpt hojen av? Är det av en firma så är det bara att åka och låta de fixa den. Är det privat så är du själv.
    När hojen är helt kall så är det ju helt naturligt att den behöver choke. Att läsa stift är nästan omöjligt med dagens bensin, ljusa är stiften normalt och den skall gå rejält fett för att få någon färg.

    Voes-ventilen är en manick som justerar tändningen som en funktion på insugsvacuumet. Den är kopplad till insuget bakom förgasaren med en liten slang och har den hoppat loss så suger det tjuvluft där. Men jag tror inte att du har det problemeet.

    Lågfartsmunstycke 48 borde räcka och högfartsmunstycket kan/bör också vara bytt till ett något större.
    Prova att skruva ut skruven ett kvarts varv, kanske ett halvt om det inte räcker. Det kan göra underverk.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Vem har du köpt hojen av? Är det av en firma så är det bara att åka och låta de fixa den. Är det privat så är du själv.
    När hojen är helt kall så är det ju helt naturligt att den behöver choke. Att läsa stift är nästan omöjligt med dagens bensin, ljusa är stiften normalt och den skall gå rejält fett för att få någon färg.

    Voes-ventilen är en manick som justerar tändningen som en funktion på insugsvacuumet. Den är kopplad till insuget bakom förgasaren med en liten slang och har den hoppat loss så suger det tjuvluft där. Men jag tror inte att du har det problemeet.

    Lågfartsmunstycke 48 borde räcka och högfartsmunstycket kan/bör också vara bytt till ett något större.
    Prova att skruva ut skruven ett kvarts varv, kanske ett halvt om det inte räcker. Det kan göra underverk.
    Det är privat, så jag är tyvärr själv i detta ja...
    Kall kan jag absolut förstå att choke behövs, men min båge kan bete sig märkligt när man ska starta även när den är varm. Stannar jag för att tanka så kan det behövas choke när jag ska ha igång den igen, annars står den bara och ploppar och smäller till ibland...

    Förstår... Men kanske värt att ha i åtanke ifall jag inte får rätt på problemet med andra medel.

    Du råkar inte veta på rak arm vilken storlek där sitter original på högfarten? Det står 061 på mitt.

    Och nu dumförklarar jag mig kanske rejält men jag kan inte hitta någon luftskruv...?? På andra förgasare jag sett innan har det suttit en liten fjäderbelastad skruv på utsidan för tomgång och en lite mindre mer nersänkt för luftblandningen men jag hittar inga yttre skruvar alls på min förgasare, varken tomgång eller luft?

  6. #6
    Mod 2 nr och 9 på skissen. Den sitter alltså på undersidan och på förgasarens "insida". Du behöver troligen inte göra mod 2 den lilla plomberingen är säkert borta, det är det första man måste göra om en sådan finns.

    De andra modifieringarna skall INTE göras.

    Högfart brukar heta typ 185 eller så.

    http://www.nightrider.com/biketech/hd_cv_mods.htm

  7. Följande användare tackar stroker49 för detta inlägg:

    Bushido (2016-03-20)

  8. #7
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Mod 2 nr och 9 på skissen. Den sitter alltså på undersidan och på förgasarens "insida". Du behöver troligen inte göra mod 2 den lilla plomberingen är säkert borta, det är det första man måste göra om en sådan finns.

    De andra modifieringarna skall INTE göras.

    Högfart brukar heta typ 185 eller så.

    http://www.nightrider.com/biketech/hd_cv_mods.htm
    Tack så mycket, ska ta en titt på det där så får vi se hur det går!

  9. #8
    Skruven är en liten spårskruv så det enklaste är att komma åt med en bits. Jag har en bits i en bitshållare och så har jag lindat ett varv maskeringsteip på hållaren med ett streck på så jag ser hur jag vrider. Skruva försiktigt och dra den INTE i botten med kraft.

  10. #9
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Skruven är en liten spårskruv så det enklaste är att komma åt med en bits. Jag har en bits i en bitshållare och så har jag lindat ett varv maskeringsteip på hållaren med ett streck på så jag ser hur jag vrider. Skruva försiktigt och dra den INTE i botten med kraft.
    Tack för tipset! Och jag ska vara försiktig, tack för varningen

  11. #10
    Finns ingen VOES ventil på TC däremot en MAP sensor.

  12. #11
    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    Finns ingen VOES ventil på TC däremot en MAP sensor.
    Okidoki, bra info. Men någon MAP-sensor finns kanske inte i vilket fall när man har förgasare?

  13. #12
    Map sensor finns på alla TC även förgasarmodeller.

  14. Följande användare tackar Girlie Bike User för detta inlägg:

    Båging (2016-03-21)

  15. #13
    Tack för infon hörni Har precis varit inne och snackat med min mentor, han tyckte jag skulle prova att gå upp ytterligare en eller två storlekar i lågfartsmunstycke då han trodde att huvudmunstycket skulle vara fullt tillräckligt, och sen laborera med luftskruven. Så jag ska montera ett strl 50 munstycke så får vi se om det gör någon skillnad

  16. Följande användare tackar Bushido för detta inlägg:

    Poe (2024-01-16)

  17. #14
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Bushido: Hur långt har din hoj gått? Spontant så hade jag rivit isär förgasaren och rengjort allt noggrant. Speciellt lågfartskretsen. Kolla även gummipackningarna på insuget mot topparna. Ett storlek 50 på lågfart är stort. Orginalmaskin eller annat gjort?

  18. #15
    Nej, jag håller inte med. Räkna varven så ger det en indikation på om lågfarten är för liten eller inte. Prova också att justera skruven för att se om det blir bättre.

    Riv inte och gör bara en sak i taget=analytisk felsökning.

  19. Följande användare tackar stroker49 för detta inlägg:

    Båging (2016-03-21)

  20. #16
    Stroker49 har helt rätt! Blandskruven skall vara ungefär där det är sagt i boken, annars kompenserar du för fel munstycke....
    Alltså...för litet lågfart (vilket det definitivt låter som) gör att du måste ställa upp blandskruven mer än föreskrivet för att just kompensera för litet lågfart (blandskruven tar bränsle från lågfarten)....
    Glöm inte att kolla flottörnivå, är den fel, blir allt fel...

    Sen vill nog jag också tycka att ett #50 känns som för stort för dom flesta.....48 är inte ovanligt, men över det är som sagt mindre vanligt. Kolla efter tjuvluft runt insuget när du ändå håller på.

  21. #17
    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    Map sensor finns på alla TC även förgasarmodeller.
    Aha, men jag är typ säker på att jag inte har någon på min TC88B från 2003? Jag har bara en fögasare en tändbox (Altmann) och en givare på vevpartiet som matar tändboxen.

  22. #18
    Kolla på insuget om det inte sitter en mapsensor på det. Du har inte ett tändsystem som är original därför kanske det inte använder en mapsensor för att styra tändkurvan baserat på motorns belastning.

  23. #19
    Jag har en igensvetsad anslutning, det kan nog vara där en sådan skulle sitta om jag hade en.
    Så VOES och MAP-sensor gör typ samma sak men en MAP gör det utan fjädrar och membran?

  24. #20
    I princip, men VOES har 2 lägen av och på medan Map sensorn jobbar steglöst i mellan nedre till övre läget

  25. Följande användare tackar Girlie Bike User för detta inlägg:

    Båging (2016-03-22)

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Svårstartad med CV.
    Av BIGHAL i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-10, 08:16
  2. Svårstartad Sportster 883
    Av Vespan i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 10:38
  3. Svårstartad när den är varm
    Av bloppa i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 22:56
  4. Kan man byta slipon-dämpare utan att mappa om hojen?
    Av Niko i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 01:53
  5. Varningsblinker slår utan anledining på vid start av hojen
    Av andycar i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 12:43

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •