Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Voltpack

  1. #1

    Angry Voltpack

    Gillar verkligen att det andra voltpacket gått för i år. Så klart att det händer när man ska stämpla ut efter ett 12H nattpass, kommer ut ska starta fatboy:en (90:a) och batteriet är tvärdött. Okej jag fick en förvarning innan jag åkte till jobbet.. Verkar denna gång som det har kommit in fukt vid hon-kontakten som går till statorn. Japp Batteriet är nytt för denna säsong och har inte bråkat tidigare.


    För att återgå till ämnet. Är det fler än jag som har samma problem att voltpacket "brinner" ofta? Nån som har hoppat över han/hon kontakt och lödit ihop kablarna mellan voltpack & stator?
    Senast redigerat av Zed den 2011-07-14 klockan 15:44.

  2. #2
    Glapp eller jordfel kan vara en orsak utöver ditt eventuella fuktproblem?

    Sedan - hade du ett dåligt/svagt batteri i fjol som du körde med ett tag... detta kan i sin tur (ganska så vanligt) göra att både statorn (lukta om det luktar skunk/bränt av oljan därinne) och voltpacken tar stryk så att du får byta "båda" enheterna för att det skall fungera klanderfritt igen. Har du otur så är detta fallet nu och att det nya batteriet ej laddas upp som det skall...

    1. Kolla och mät upp hur statorn laddar enligt procedurerna för just din modell. Om ej tillräcklig laddning - byt!

    Har du tur... endast glapp i någon koppling eller att jorden glappar/lös på något ställe eller kanske att någon ledning/kabel fått sig en smäll...

    Ja, ja... du kanske redan har kollat detta och då kanske någon annan har några bättre ide'er...

  3. #3
    Innan det förra voltpacket monterades så mätte jag på statorn och den krämade ur sig det den skulle göra. En grej som är lite smått anmärkningsvärd är att den varit lättstartad hela maj-juni, nu i juli har den börja låta lite trött under vissa starter men när man kört ett tag och startar den efter har den hoppat igång prickfritt igen. Tanken på att det är något annat som ligger och suger ur batteriet har slagit mig men då borde det ha märkts tidigare.

    Nu blir det en helg med multimetern och kasta på apehangers, men om nån har fler idéer så är det guld.

  4. #4
    Det du beskriver låter för mig fortfarande som att det är statorn som är boven i dramat... men man vet ju aldrig. Som sagt, man brukar få byta bägge enheterna vid ett sådant fel som du just nu beskriver...

  5. #5
    Ja ska ta och mäta statorn på lördag och se om jag får nått rimligt värde därifrån, smart nog så beställde jag bara ett voltpack imorse, skulle ha tagit en stator också, att sånt här alltid inträffar innan helg... Ska också ta tillfället i akt att lukta vid statorns kontakt, hoppas att den lever.

  6. #6
    Ok, så här ligger det till nu: Statorn är har jag mätt upp, funkar klockrent, voltpacken bytt igen (kablen dragen direkt till + pol, problem med det?)
    Men det nya och fulladdade batteriet klarar typ 2-3 körningar innan det laddat ur igen. Nån som har kolla på vart problemet kan ligga? Om det nu är tjuvström, brukar det finnas något som är standard som ligger drar?

    --------------------------------------------------------------

    Ok har nu kollat lite grann med multimetern och hittade en kabel som var skadad och inte allt för vacker, mätte också upp 12,5 v på denna med tändningen avstängd.. så förhoppningsvis är den, den enda som har sugit ur batteriet... bifogar bild..
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer IMG_0167.jpg  
    Senast redigerat av Zed den 2011-08-01 klockan 19:15.

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •