Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ställa belten på en DNA axel (trike)

  1. #1

    Ställa belten på en DNA axel (trike)

    Hejsan alla HD-bikers! är grön på detta trevliga forum. Jag har en gammal sportster 883 som jag har bestämt mig för att bygga trike på, köpte ett Trike kit på calles i moheda med färdig sving och allt. Nu till frågan hur ställer man belten lättast på bakaxlen så den linjera upp perfekt innan svetsning? Det enda jag har kommit på är om man lägger ett plattjärn på främre drevet och helt enkelt linjera det med backaxlen så att säga. Lite tips godtages gärna! Sen om ni har lite andra tips runt omkring vad man ska tänka på vid ett trikebygge? Ursäkta om det är lite särskrivning och stavfel sov mesta dels av svenska lektionerna haha

    Tack på för hand David

  2. #2
    Dela gärna med dig av byggbilder. Har du facebook så gå in i gruppen trike-drivers, där bygger och kör vi trike, allt från ve-trike, harley trike och v8 trike :-)

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av [MullE] Visa inlägg
    Dela gärna med dig av byggbilder. Har du facebook så gå in i gruppen trike-drivers, där bygger och kör vi trike, allt från ve-trike, harley trike och v8 trike :-)
    Har tyvärr inte Facebook men dom finns inte på någon hemsida eller något? bilder får jag börja ta! Man glömmer ju alltid bort att knäppa några bilder när man ligger och skruvar

  4. #4

  5. #5
    Har brottats med samma problem på min softail trike också (med samma axel) och har inte kommit på någon bra lösning. Jag har även 20mm rem på min och belthjulet är 1 1/8 så styrningen är inte det bästa kan man säga.
    Jag har också tänkt tanken med ett plattjärn men kommer inte åt främre belthjulet pga primärdrivningen. Bara jag får lite tid över ska jag plocka ner hela primären och dela bakaxeln för att verkligen veta att allt ligger i linje.
    På samma gång ska jag även skapa referenspunkter så jag enklare måtta in bakaxeln. Eventuellt provar jag byta belthjul till ett 20mm eller belt till ett 1 1/8

    Har testat alla möjliga metoder men inte lyckats till 100%

  6. #6
    Ja det är krångligt! Har inte börjat kolla på min än men tror att plattjärn är ändå ett bra alternativ, så får man fräsa på båda ändarna så att det passar perfekt på belthjulet. Har du haft några funderingar på själva svetsningen sen?

  7. #7
    Svetsningen är nog inga konstigheter. Bara att slipa rent så man får rena ytor och bränna på.
    Ordentligt tjockt material i alla delar som ska ihop.

  8. #8
    Nu har jag börjat och måtta in axeln men har inte lyckats att få det bra. Har provat med plattjärn men det styr inte upp att så bra som jag tänkt mig. Det finns inga andra bra mätpunkter på själva axeln?

Liknande ämnen

  1. Ställa tändning (Crane cam hi-4N)
    Av Pan i forum Custom & Byggen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-19, 06:56
  2. ställa om ECU:n?
    Av 53/74 i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-28, 15:49
  3. Ställa in tändningen
    Av LaDaille i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 20:46
  4. Ställa av och på sin hoj?
    Av Pontus i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 17:36
  5. Ställa flottörnivån i en CV-förgasare?
    Av admin i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-19, 22:12

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •