Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ny tank - problem vid preparering

  1. #1

    Ny tank - problem vid preparering

    Köpte en ny tank förra året som jag tänkte slänga på min sportster. Läste att det rekommenderades att täta tanken så jag inhandlade Kreems tankprepareringskit. Rätt småbökigt med att lyckas få tätt på bränslepumpshålet, men efter lite idogt arbete så lyckas tanken bli rengjord, etsad och preppad. Därefter hälldes epoxyn i och efter nån timmes roterande så hade den härdat någorlunda och var jämt utspridd över hela insidan av tanken.

    Tanken fick sen ligga och torka i någon vecka men när jag väl inspekterar resultatet så ser jag tyvärr att epoxyn har spruckit runt bränslehålet... Antagligen har etsningen inte riktigt kommit i kontakt med denna yta alternativt har det inte blivit så bra rengjort... Frågan är om någon har något tips på hur detta går att åtgärda eller är det som jag tror att den bör "rengöras" från all epoxy och börja om? Har lite epoxy kvar som skulle kunna användas för att täta över det som har spruckit men risken är nog att det bara spricker igen.

    Ett alternativ skulle vara att lämna in tanken och låta någon fixa det åt mig, isf är det någon som har tips på verkstad som skulle kunna fixa det?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2015-04-21 17.48.26.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	20,0 KB 
Id:	17597
    Harley Davidson: The most efficient way to convert gasoline into noise, without the side effects of horsepower

  2. #2
    Kruxet med det där (förbannade) kreemen är att bensinen nu troligtvis kommer krypa in vid sprickorna och få allt att släppa sakta men säkert. Har själv kreemat två tankar.. Den ena är ej i min ägo längre, så vet ej hur det ser ut i den.. Den jag har har skiten släppt överallt. (Ny sporretank.. Följde anvisningarna slaviskt) ☹️ Håller förvisso tätt ändå, så inget att bry sig om i nuläget. Googla runt lite efter andra "tanktätare" är mitt tips.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Krona Visa inlägg
    Kruxet med det där (förbannade) kreemen är att bensinen nu troligtvis kommer krypa in vid sprickorna och få allt att släppa sakta men säkert. Har själv kreemat två tankar.. Den ena är ej i min ägo längre, så vet ej hur det ser ut i den.. Den jag har har skiten släppt överallt. (Ny sporretank.. Följde anvisningarna slaviskt) ☹️ Håller förvisso tätt ändå, så inget att bry sig om i nuläget. Googla runt lite efter andra "tanktätare" är mitt tips.
    Jag tyckte att jag hade läst på om det där men tydligen inte för nu när jag googlar runt hittar jag många som har haft problem med produkten. Som det är nu så vågar jag inte lacka tanken med risk för att jag måste ta ta bort Kreemen och ev applicera en ny vilket innebär nya kemikalier... Frågan är om man ska köra med tanken som den är en säsong och sen tömma och utvärdera hur det ser ut när säsongen är över.
    Harley Davidson: The most efficient way to convert gasoline into noise, without the side effects of horsepower

  4. #4
    Det är inte epoxy mig veterligen. Vill du ta bort skiten är det dock inte så lätt, försök i så fall att lösa upp det med MEK (Ev skulle man kunna prova med aceton men jag vet inte om det biter). Jag har preppat två tankar, en Trajjatank i mitten på 80-talet. Det blev kanon. Och så min gamla electratank där det hänger stora lösa sjok sedan många många år, men det gör i alla fall ingen skada. Jag rekommenderar inte Kreem, bättre att trycktesta så att man har en tät tank till att börja med och att tex silverlöda eventuella små defekter.

  5. Följande användare tackar stroker49 för detta inlägg:

    Lasse.S (2016-02-03)

  6. #5
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Det är inte epoxy mig veterligen. Vill du ta bort skiten är det dock inte så lätt, försök i så fall att lösa upp det med MEK (Ev skulle man kunna prova med aceton men jag vet inte om det biter). Jag har preppat två tankar, en Trajjatank i mitten på 80-talet. Det blev kanon. Och så min gamla electratank där det hänger stora lösa sjok sedan många många år, men det gör i alla fall ingen skada. Jag rekommenderar inte Kreem, bättre att trycktesta så att man har en tät tank till att börja med och att tex silverlöda eventuella små defekter.
    Hmm ok, det var den information som jag också hittade. Såhär i efterhand så känner jag att trycktestning hade varit en enklare väg att gå... Blir kanske till att köra en enkel svart lack på den och köra med tanken som den är den här säsongen och sen tömma och se vad som har hänt med Kreem-skiten...
    Harley Davidson: The most efficient way to convert gasoline into noise, without the side effects of horsepower

  7. #6
    Var och tittade till min tank som inte har fått någon tillsyn på snart 8 månader. Hade en plan att hälla på den sista Kreemen över det lilla som hade spruckit men som man ser av bilderna så struntade jag i det...
    Jag var grymt noggrann när jag utförde själva jobbet, det tog 2 dagar att få till allt med rengöring och etsningen. Kan ju säga att jag är jävligt glad att tanken inte lackades utan blev liggandes till följd av de initiella sprickorna! Så nu verkar denna skitprodukt ha gjort största delen av jobbet åt mig I princip all "färg/medel" har flagnat loss. Blir att skrapa loss det och sen ta aceton på det som inte lossnar.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160204_174501.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	24,0 KB 
Id:	17607
    Harley Davidson: The most efficient way to convert gasoline into noise, without the side effects of horsepower

  8. #7
    Min originaltank är plåtren på insidan och den är inte rostig. Kreem är bajs. Läcker tanken så svetsar man

  9. Följande användare tackar KingCobra_HD för detta inlägg:

    [MullE] (2016-06-01)

  10. #8
    Finns det någon typ av loctite som klarar bensin? Jag måste täta gängorna vid bensinkranen på en ny tank. Vågar inte ge mig på den här kreem tätningen nu direkt .....

  11. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Finns det någon typ av loctite som klarar bensin? Jag måste täta gängorna vid bensinkranen på en ny tank. Vågar inte ge mig på den här kreem tätningen nu direkt .....
    Gängtejp

  12. #10
    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Finns det någon typ av loctite som klarar bensin? Jag måste täta gängorna vid bensinkranen på en ny tank. Vågar inte ge mig på den här kreem tätningen nu direkt .....
    Låter konstigt, du borde inte behöva täta gängorna. Har du packningen mellan kran och tank?

  13. #11
    Finns ingen packning. Är utvändiga gängor på kranen. Antar att den är konisk men vill vara på den säkra sidan. Gärna något som låser den med så den klarar vibrationer.

  14. #12
    Gängtejp funkar

  15. #13
    Kanon. Tackar!!

Liknande ämnen

  1. Tank lock och mätare problem
    Av Mirre i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-01-25, 10:13
  2. Problem vid byte av hastighetsmätare, vajer -> sensor
    Av Johangastorp i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-08-18, 22:09
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-16, 18:51
  4. Hjälp med två problem vid däckbyte....
    Av Canario i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-25, 08:26
  5. Problem vid reg besiktning av RG-04
    Av karlmikael i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 21:19

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •