Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Svetsa vev ??

  1. #1

    Svetsa vev ??

    Tenkte svetsa veven på min Turbo Street Glide. Pratade med Mectec og dom henviste til den her videon ( tre stk video) Rett intresangt
    https://www.youtube.com/watch?v=o0M9yd4i70M

  2. Följande användare tackar E.Falla för detta inlägg:

    xrab00 (2015-11-08)

  3. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    357
    Tackad: 32

    Som s&s säger "Proven Performance"

  4. #3
    Mycket bra!!!!! Jag har själv undrat om de där små TIG-svetsarna de gör på vevpartier skulle göra någon nytta, och det gjorde ingen nytta alls. Skall man svetsa så måste man nog slipa ur så att man kan lägga en riktig fog och inte några punkter.

  5. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Mycket bra!!!!! Jag har själv undrat om de där små TIG-svetsarna de gör på vevpartier skulle göra någon nytta, och det gjorde ingen nytta alls. Skall man svetsa så måste man nog slipa ur så att man kan lägga en riktig fog och inte några punkter.
    Han testade väl aldrig någon svetsad eller missuppfattade jag helt ? En svetsad vev borde i princip vara helt oförstörbar och kosta en bråkdel vad vad en s&s vev går på
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  6. #5
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Okej va lite snabb där, såg inte att det var fler filmer fast jag är ändå väldigt skeptiskt till testerna, har verkligen s&s rent mjöl i påsen
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #6
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Okej va lite snabb där, såg inte att det var fler filmer fast jag är ändå väldigt skeptiskt till testerna, har verkligen s&s rent mjöl i påsen
    Er vel grunn til og vara lite skeptisk, men nå er det ikke bare S&S som sier dette, har hørt det fra flere som er dyktige på motorer

  8. #7

  9. #8
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av E.Falla Visa inlägg
    Den stora skillnaden är rör vs solid vevtapp som s&s använder sig av enligt filmen.
    Rätt skönt då att mitt Buell vevparti som är lättat och hopsatt med smidda Carillo stakar har solid vevtapp som dessutom är svetsad av Dark horse crankwork. Kolla med dom också, är ju en firma som bara jobbar med vevpartier.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  10. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Inte massiv. S&S liksom Karling mfl, driver in en massiv stålplugg som expanderar ut tappen till en ytterligare hårdare presspassning.
    Sen är det ju dimensioner och stålkvalite på tapp och skivor som ytterligare bestämmer styvheten mellan skivor och vevtapp.

    En hel vetenskap som jag kan mycket lite om.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2015-11-10 klockan 15:25.

  11. #10
    Varför har man inte en massiv tapp med bara borrade kanaler för oljan?

  12. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Varför har man inte en massiv tapp med bara borrade kanaler för oljan?
    Materialet i centrum "arbetar" inte. Dvs det blir bara onödig roterande massa i förhållande till hur lite det ökar böjmotståndet.
    Dessutom möjliggörs som sagt ett ännu starkare grepp, om man utöver presspassningen driver in stålpluggar.

  13. #12
    Ja, det var inte böjmotståndet jag avsåg utan presskraften. Med solida stålpluggar i stället för "frostpluggar" så blir ju massan densamma. Ger inpressade stålpluggar verkligen bättre presspassning än solida? ("materialet i centrum arbetar" och påverkar därmed tröghetsmomentet, men inte så mycket)

  14. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Ja, det var inte böjmotståndet jag avsåg utan presskraften. Med solida stålpluggar i stället för "frostpluggar" så blir ju massan densamma. Ger inpressade stålpluggar verkligen bättre presspassning än solida? ("materialet i centrum arbetar" och påverkar därmed tröghetsmomentet, men inte så mycket)
    Jag förstår inte vad du menar. Presspassningen är en sak, stålpluggarna adderar sen ytterligare grepp genom expansion av tappen. En pluggad rörtapp är ju lättare än en massiv tapp. Pluggarna är ju kortare än halva tappens längd.

  15. #14
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Jag förstår inte vad du menar. Presspassningen är en sak, stålpluggarna adderar sen ytterligare grepp genom expansion av tappen. En pluggad rörtapp är ju lättare än en massiv tapp. Pluggarna är ju kortare än halva tappens längd.
    AHa, de är så korta. Jag då tjänar man en del vikt!

  16. #15
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    AHa, de är så korta. Jag då tjänar man en del vikt!
    Den stora vinsten är ju dock det ökade greppet man får genom expanderverkan. Stålpluggarna drivs ju in efter att tappen drivits in.

  17. #16
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Ny opererad o lite groggy och med ipad som jag inte är riktigt kompis med ännu lyckas jag inte lägga in bild på min vev här men det ser ut som darkhorse crankworks satt plugg i min vevtapp, den ser solid ut i första anblicken men ser man närmare ser det ut som det satt en plugg i den, flera som gör så då verkar det som.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Liknande ämnen

  1. Svetsa växelhus runt Västerås!
    Av engmannen i forum Lack, Plåt, Metall och Läder
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-06-19, 16:38
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-10-05, 21:39
  3. svetsa en tank
    Av whiskeythrottle i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-27, 07:56
  4. svetsa avgassystem i rostfritt till v-rod?
    Av whiskeythrottle i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-29, 12:46
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 00:54

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •