Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Krav på frambroms 1973 eller tidigare??

  1. #1
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Post Krav på frambroms 1973 eller tidigare??

    Hej Jag har läst igenom Vägverkets föreskrifter om motorcyklar. Men jag är ingen jurist så jag har lite svårt att begripa vad som gäller i 11 kap. Bromssystem
    Jag har förstått det som mc 1973 eller tidigare ska ha bromsutrustning som kan ge en retardation av mins 3,5 m/s2. Kan inte hitta något annat som säger att den ska ha två bromssystem eller frambroms.
    Nu jävlar blir det åka av!

  2. #2
    14 § Samtliga hjul på motorcykel skall ha broms.

    - - - Uppdaterad - - -

    http://resmark.se/temp/Vagverkets-Fo...fter-om-MC.pdf

  3. #3
    Lite intressant att man rent tekniskt enbart skulle kunna ha broms på bakhjulet: (eller fattar jag det fel?)

    15 § Har motorcykel endast ett bromssystem skall detta ha
    minst två bromskretsar. Kretsarna skall vara så anordnade att
    om fel uppstår på en av dem skall övriga kretsar ändå fungera.
    Chops Of The Dead

  4. #4
    14 § är ju rejält tydlig, och 15 § handlar ju inte om antal bromsar, utan antal bromssystem, så baserat på de två paragraferna så måste man ju helt klart ha broms på framhjulet.

    Men jag tycker däremot att 2 § var lite klurig.
    Efter 2 § kommer rubriken "Krav enligt 2 § första stycket 3"
    vilket ju jag tycker kan tolkas som att efterföljande paragrafer bara gäller -74 och uppåt? (eftersom 2 § första stycket 3 gäller för -74 och uppåt)

    Och i punkt 3 i första stycket i 2 § så hänvisar man ju tydligt till 3 §-24 §
    så varför skulle man behöva ha en separat rubrik som anger att de kraven gäller när man redan tydligt angett det?
    Om inte den rubriken betyder att följande bara gäller det som omfattas av den punkten?