Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Krav på frambroms 1973 eller tidigare??

  1. #1
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Post Krav på frambroms 1973 eller tidigare??

    Hej Jag har läst igenom Vägverkets föreskrifter om motorcyklar. Men jag är ingen jurist så jag har lite svårt att begripa vad som gäller i 11 kap. Bromssystem
    Jag har förstått det som mc 1973 eller tidigare ska ha bromsutrustning som kan ge en retardation av mins 3,5 m/s2. Kan inte hitta något annat som säger att den ska ha två bromssystem eller frambroms.
    Nu jävlar blir det åka av!

  2. #2
    14 § Samtliga hjul på motorcykel skall ha broms.

    - - - Uppdaterad - - -

    http://resmark.se/temp/Vagverkets-Fo...fter-om-MC.pdf

  3. #3
    Lite intressant att man rent tekniskt enbart skulle kunna ha broms på bakhjulet: (eller fattar jag det fel?)

    15 § Har motorcykel endast ett bromssystem skall detta ha
    minst två bromskretsar. Kretsarna skall vara så anordnade att
    om fel uppstår på en av dem skall övriga kretsar ändå fungera.
    Chops Of The Dead

  4. #4
    14 § är ju rejält tydlig, och 15 § handlar ju inte om antal bromsar, utan antal bromssystem, så baserat på de två paragraferna så måste man ju helt klart ha broms på framhjulet.

    Men jag tycker däremot att 2 § var lite klurig.
    Efter 2 § kommer rubriken "Krav enligt 2 § första stycket 3"
    vilket ju jag tycker kan tolkas som att efterföljande paragrafer bara gäller -74 och uppåt? (eftersom 2 § första stycket 3 gäller för -74 och uppåt)

    Och i punkt 3 i första stycket i 2 § så hänvisar man ju tydligt till 3 §-24 §
    så varför skulle man behöva ha en separat rubrik som anger att de kraven gäller när man redan tydligt angett det?
    Om inte den rubriken betyder att följande bara gäller det som omfattas av den punkten?

    Vilket då skulle innebära att -73 och äldre bara ska uppfylla 3,5 m/s2. (?)

    Vet inte vad den korrekta tolkningen av detta är, men jag ser en möjlighet att tolka det som Gustav2K, sen om det är rätt eller fel vet jag inte

  5. #5
    Vill jag ha bromslöst fr hjul tar jag bort den bes glöm d

  6. #6
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Citat Ursprungligen postat av Lindblom Visa inlägg

    Och i punkt 3 i första stycket i 2 § så hänvisar man ju tydligt till 3 §-24 §
    så varför skulle man behöva ha en separat rubrik som anger att de kraven gäller när man redan tydligt angett det?
    Om inte den rubriken betyder att följande bara gäller det som omfattas av den punkten?

    Vilket då skulle innebära att -73 och äldre bara ska uppfylla 3,5 m/s2. (?)

    Vet inte vad den korrekta tolkningen av detta är, men jag ser en möjlighet att tolka det som Gustav2K, sen om det är rätt eller fel vet jag inte
    Exakt så tolkar jag det, 3 §-24 § gäller bara senare motorcyklar. Alltså inte 1973 eller äldre.
    Nu jävlar blir det åka av!

  7. Följande användare tackar Gustav2K för detta inlägg:

    micke04 (2015-11-18)

  8. #7
    Har ett par kompisar som haft besiktade hojar med "två av varandra oberoende bromssystem" på bakhjulet, alltså obromsat fram. Bägge rån före 1973 alltså.

  9. #8
    Citat Ursprungligen postat av Believerstefan Visa inlägg
    Har ett par kompisar som haft besiktade hojar med "två av varandra oberoende bromssystem" på bakhjulet, alltså obromsat fram. Bägge rån före 1973 alltså.
    Så tolkar jag det också... Så länge det uppfyller bromskraften som anges... Det hade varit roligt och köra in obromsat fram och se vad dom säger... Jag håller på med en -73 och spolnav fram, borde fan testa. Värsta är en ombesiktning
    Chops Of The Dead

  10. #9
    V.I.B Contributor Gustav2Ks avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Ort
    Gärdet, Stockholm
    Inlägg
    212
    Tackad: 10

    Citat Ursprungligen postat av Believerstefan Visa inlägg
    Har ett par kompisar som haft besiktade hojar med "två av varandra oberoende bromssystem" på bakhjulet, alltså obromsat fram. Bägge rån före 1973 alltså.
    Vet du var i reglerna det kravet finns? Eller är det något som du hört?
    Nu jävlar blir det åka av!

  11. #10
    Den enda tolkningen jag ser som skulle tillåta att man inte har broms fram är ju att 3-24 inte gäller -73 och äldre,
    och då finns ju heller inget krav på dubbla kretsar, "två av varandra oberoende bromssystem", eller liknande.
    (för den formuleringen kommer ju från 2§, och den paragrafen gäller ju definitivt inte -73, annars är det ju 15§ som talar om sånt, och gäller 15§ så gäller 14§, och då är det ju ändå kört)

    Därmed inte sagt att det inte är en bra ide
    Det är ju inget självändamål att inte ha mer säkerhet än minimikravet...

  12. #11
    Som en liten referens. Jag körde in min gamla panna -56 med springertrumma. Det rasslade bara lite i den. Jag sa till besiktningsmannen att den tog lite dåligt men att jag justerade den vid behov (?!). Då ryckte han bara på axlarna och sa att så brukar det vara med dom gamla hojarna. Blankt papper. Undrar vad han sagt om det inte suttit en broms fram?
    Chops Of The Dead

  13. #12
    Citat Ursprungligen postat av Beemusup Visa inlägg
    Som en liten referens. Jag körde in min gamla panna -56 med springertrumma. Det rasslade bara lite i den. Jag sa till besiktningsmannen att den tog lite dåligt men att jag justerade den vid behov (?!). Då ryckte han bara på axlarna och sa att så brukar det vara med dom gamla hojarna. Blankt papper. Undrar vad han sagt om det inte suttit en broms fram?
    Känner igen detta! Min -71 electra glide har i princip noll bromsverkan på framtrumman! Har inte varit något bekymmer vid besiktning


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #13
    Så här då... om man har två bromsok bak och en lösning för bägge? Då har man två oberoende av varandra bromskretsar = ingen frambroms
    Chops Of The Dead

  15. #14
    Jag skulle säga nää.... det ena har egentligen inte med det andra att göra.

    Omfattas man av 14 § så måste man ha frambroms.
    Omfattas man inte av 14 § så omfattas man inte heller av 15 § (eller punkt 1-3 i 2 §), och då är det bara 3,5m/s2 som gäller.

    (med reservation för att jag inte har en aning om vad reglerna som 1 § refererar till innebär... men jag har svårt att tro att de tillåter att man kör utan frambroms...)

  16. #15
    Frambroms kom 1928. Innan dess satt det två bromsar på bakhjulet.

  17. #16
    När och var kör man utan frambroms 2015 .En tidig söndag kl: 03.00 på morgonen? Utan trafik eller djur på vägen .Jag vet det var häftigt på 60-70 talet men idag??

  18. #17
    Citat Ursprungligen postat av xrab00 Visa inlägg
    När och var kör man utan frambroms 2015 .En tidig söndag kl: 03.00 på morgonen? Utan trafik eller djur på vägen .Jag vet det var häftigt på 60-70 talet men idag??
    Jajaja detta forum är uppfriskande fritt från pekpinnar och moraliserande! Låt det fortsätta vara det och så fortsätter vi att utforska och stretcha hojbyggande och vilda ideer i stället


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  19. The Following 2 Users Say Thank You to edvinl For This Useful Post:

    Banditen01 (2015-12-02), Gustav2K (2016-04-03)

  20. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 127
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av edvinl Visa inlägg
    Känner igen detta! Min -71 electra glide har i princip noll bromsverkan på framtrumman! Har inte varit något bekymmer vid besiktning


    Skickat från min Honda med Tapatalk
    Känner igen detta,min -70,a chopper hade originaltrumman och i princip helt värdelös bromsverkan.Men aldrig några besproblem
    pga detta.Men det är bra att utvecklingen har gått framåt.
    Fuck cancer

  21. #19
    Innovation och utveckling är bra! Så länge det ökar valmöjligheterna trivs bäst i öppna landskap


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  22. #20
    Citat Ursprungligen postat av edvinl Visa inlägg
    Jajaja detta forum är uppfriskande fritt från pekpinnar och moraliserande! Låt det fortsätta vara det och så fortsätter vi att utforska och stretcha hojbyggande och vilda ideer i stället


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Förlåt jag fick ett anfall av gammal gubbmoral, om det finns ett sådant ord.. No harm.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Gnisslande frambroms
    Av Mojje i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-06-16, 18:16
  2. Importera hoj från EU som tidigare importerats från USA?
    Av Pelleman i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-06, 21:06
  3. Framflytt sportster 2003 och tidigare.
    Av mmangge i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 23:18
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 23:44
  5. Krav på bild vid upplägg av hoj i garaget.
    Av Tommy Andersson i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-10, 09:16

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •