Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Bara litet om min Forty eight till nästa nybörjare..

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Tackad: 6

    Bara litet om min Forty eight till nästa nybörjare..

    Hej,

    Vill bara skicka vidare vad jag som färsk HD-ägare har upplevt till näste nybörjare. Äger en 2015 års Forty Eight, Efter 180 mil servades den. Luft Buller Styre och Flytt av Regskylt var beställt. Original hackar den och går dåligt på låga varv, att krypköra i 20km på ettan gick knappt utan att man måste frikoppla/slira. 80km på femte växeln var i princip det långsammaste som gick att köra innan nedväxling behövdes. Vid drygt 4000rpm slog varvtalsregulatorn till och motorn "slocknade" Annars tycker jag att den är rolig, välbalanserad och rätt fartig ändå..

    ProBike Syd där jag köpt den lånade ut en Breakout till mig medan min hoj fixades till, det var skoj att bilda sig en uppfattning om dess större motor och ganska bängliga styrgeometri. Jag kan lugnt säga att jag gjort det rätta valet iom köpet av Sportster.

    Idag har jag tagit en tur efter att bågen blivit Mappad, fått 2-1 avgas samt öppnare luftburk. Ljudet är påtagligt högre, rätt dovt typ gammalt bombplan med avgassmällar vid släpp av gasen, varvar upp till 6500rpm ca. går jämnare/mer flyt i körningen.. Gillar nu att varvas mer och ger något som påminner om liten kick runt 4000rpm. Axar går fortare o låter mer helt enkelt. Tyvärr är den bara mappad efter en sorts standardmall så några papper på siffror har jag inte.. Men som många innan mig uttalat sig om luft o buller så visst ger det en märkbar prestationshöjning. Faktum är att med mitt 32" Drag Bar styre blev det knepigt att hålla sig kvar vid 160km så tills vidare räcker det nog..

    Jag personligen är rätt nöjd med utseendet på hojen och har bara gjort det vanligaste nödvändiga kosmetiskt. Jag vill mer köra än titta s a s och valet av avgassystem (Cobra) är utifrån önskan om mest tryck för pengarna. Dessutom har ju alla sina preferenser ang. vad som är snyggt själv tyckte jag att originalstyret var det värsta..Försöker lägga in sedvanliga "före" och "efter" bilder../Micke S.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0433.jpg 
Visningar:	290 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	17219Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0431.jpg 
Visningar:	288 
Storlek:	70,1 KB 
Id:	17218Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0421.jpg 
Visningar:	276 
Storlek:	48,6 KB 
Id:	17217Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0407.jpg 
Visningar:	275 
Storlek:	86,8 KB 
Id:	17216 OBS! Fotona är givetvis i fel ordning,de två första är "efter" såklart.

  2. The Following 2 Users Say Thank You to Soderlund For This Useful Post:

    kapsylen (2015-10-09), sir.tooby (2015-11-11)

  3. #2
    Snygg hoj o läcker färg , cool pipa!
    Avgassmällarna är pga standardmappen, den går kanske lite för snålt, kolla om stiften e mot d vita. Bruna är att föredra.
    En thundermax ecu gör susen för gången, eller en mappning hos evensson i tillberga. Bänkning ca 4000, thundermax 7-8000kr.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  4. #3
    Provkörde forty eight 16 års mod. Smidig och fin att köra men kändes lite tam, original blås och hörde knappt motorn, dom rekommenderade mappning och slip ons med nedladdad programvara, tycker det pratas hit och dit om olika alternativ för att optimera, svårt att veta vad man ska välja, tassen rekommenderar Screaming Eagles Race Tuner och han har ju stor erfarenhet, självklart vill man ju också ha ett bra blås, jag gillar 2:1 systemen då jag tycker hojen får en lite annan karaktär, det jag funderar på är att det kanske lönar sig att investera i dom mest optimala grejerna redan från början, för att slippa merkostnader och kanske känna mig missnöjd.

  5. #4
    Citat Ursprungligen postat av kapsylen Visa inlägg
    Provkörde forty eight 16 års mod. Smidig och fin att köra men kändes lite tam, original blås och hörde knappt motorn, dom rekommenderade mappning och slip ons med nedladdad programvara, tycker det pratas hit och dit om olika alternativ för att optimera, svårt att veta vad man ska välja, tassen rekommenderar Screaming Eagles Race Tuner och han har ju stor erfarenhet, självklart vill man ju också ha ett bra blås, jag gillar 2:1 systemen då jag tycker hojen får en lite annan karaktär, det jag funderar på är att det kanske lönar sig att investera i dom mest optimala grejerna redan från början, för att slippa merkostnader och kanske känna mig missnöjd.
    Screamin eagle är bra om du ska bänkköra och då den optimerad till max. Kostar för tunern plus bänkkörning 6-10.000kr.

    Thundermax kostar 7-8000 och måste inte bänkköras även om det går att göra det.

    Köper du rätt från början och inte tänker byta är bänkningen att föredra.

    Med thundermax kan du byta o fixa mest du vill, den justerar sig allt eftersom du kör.

  6. Följande användare tackar Henrik Forslund för detta inlägg:

    kapsylen (2015-10-09)

  7. #5
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Screamin eagle är bra om du ska bänkköra och då den optimerad till max. Kostar för tunern plus bänkkörning 6-10.000kr.

    Thundermax kostar 7-8000 och måste inte bänkköras även om det går att göra det.

    Köper du rätt från början och inte tänker byta är bänkningen att föredra.

    Med thundermax kan du byta o fixa mest du vill, den justerar sig allt eftersom du kör.
    Då verkar thundermax vara ett bra alternativ, i alla fall om man får för sig att byta kammar fixa toppar eller vad man vill fixa själv.

  8. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Tackad: 6
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Snygg hoj o läcker färg , cool pipa!
    Avgassmällarna är pga standardmappen, den går kanske lite för snålt, kolla om stiften e mot d vita. Bruna är att föredra.
    En thundermax ecu gör susen för gången, eller en mappning hos evensson i tillberga. Bänkning ca 4000, thundermax 7-8000kr.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style
    Snålt? ok. Har bara kört 30 mil ca sedan mappningen inte kan väl tändstiften se ut på nåt särskilt sätt på så kort tid? eller? Jag har ju redan betalat för super tunern o tänker inte lägga en spänn till nu! inköp av ny hoj + montering och köp av delarna + 160mila service +garageplats..får snart sälja istället .. skämtar bara.. bänkköra i STOCKHOLM... Var? vem?/Micke

  9. #7
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Screamin eagle är bra om du ska bänkköra och då den optimerad till max. Kostar för tunern plus bänkkörning 6-10.000kr.

    Thundermax kostar 7-8000 och måste inte bänkköras även om det går att göra det.

    Köper du rätt från början och inte tänker byta är bänkningen att föredra.

    Med thundermax kan du byta o fixa mest du vill, den justerar sig allt eftersom du kör.
    7-8000 lät billigt, var hittar jag den?

  10. #8

    Bara litet om min Forty eight till nästa nybörjare..

    Citat Ursprungligen postat av Soderlund Visa inlägg
    Snålt? ok. Har bara kört 30 mil ca sedan mappningen inte kan väl tändstiften se ut på nåt särskilt sätt på så kort tid? eller? Jag har ju redan betalat för super tunern o tänker inte lägga en spänn till nu! inköp av ny hoj + montering och köp av delarna + 160mila service +garageplats..får snart sälja istället .. skämtar bara.. bänkköra i STOCKHOLM... Var? vem?/Micke
    Knark e dyrt men d ger skönt rus.
    I sthlm finns.... Åk till evensson i tillberga, västerås.

    Kör och Gasa fullt o stäng av tändningen när den är uppe på högt varv. kolla stiften direkt efter för färgen.

    Avgassmälla vid gasavslag tyder ofta på snål blandning.

  11. #9

    Bara litet om min Forty eight till nästa nybörjare..

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    7-8000 lät billigt, var hittar jag den?
    Cyclesolutionsonline
    Man beställer via mail som utlänning his dom. Be dom skriva ner värdet.
    Senast redigerat av Henrik Forslund den 2015-10-09 klockan 18:52.

  12. #10
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg

    Kör och Gasa fullt o stäng av tändningen när den är uppe på högt varv. .
    Är det normalt vid avslag på gasen?

  13. #11
    Citat Ursprungligen postat av tricku Visa inlägg
    Är det normalt vid avslag på gasen?
    Går den alldeless för snålt så blir motorn väldigt varm o vid otur kan den värmenypa men d är nog ingen fara så pass. Du har ju fått mappen av probike så helt illa är d nog inte.

    Normalt vet jag inte, en smäll hit eller dit, ingen fara. Kolla stiften, helst lite bruna o hellre svart än vit.

  14. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Tackad: 6
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Forslund Visa inlägg
    Knark e dyrt men d ger skönt rus.
    I sthlm finns.... Åk till evensson i tillberga, västerås.

    Kör och Gasa fullt o stäng av tändningen när den är uppe på högt varv. kolla stiften direkt efter för färgen.

    Avgassmälla vid gasavslag tyder ofta på snål blandning.
    Jag håller med och skall göra som du föreslår, Insåg att det inte är så långt som jag trodde till Västerås. Förmodligen till våren dock..

  15. #13
    Citat Ursprungligen postat av Soderlund Visa inlägg
    Jag håller med och skall göra som du föreslår, Insåg att det inte är så långt som jag trodde till Västerås. Förmodligen till våren dock..
    Vad fan be cool. Ingen stress. Som johan falk hade sagt. Kör på som det är. Sen om du blir sugen o fixa mer så har du grejs o pula med.
    Grejja med hd tar aldrig slut, bara pengarna som sinar



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  16. Följande användare tackar Henrik Forslund för detta inlägg:

    Banditen01 (2015-10-13)

  17. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Tackad: 6
    Ha ha, tack. Nä jag inser så smått att här finns att pyssla med.../Micke

  18. #15
    Kör själv en 48 (-14) sedan i mars. Den har nu snurrat 750 mil och jag kör fortfarande (lite kallt dock)
    Har Race tuner med Hammer performance kit och Acrapovic slipon. Efter dyna körning blev det stor skillnad mot standard SE map. Låg varv blev riktigt bra. Vid gasning håller den jämna steg med polarens M1800R

    Snygg färg på din , själv gillar jag originalstyret (skönt med olika)

    Kollade lite på Thundermax, på -14 och senare måste man byta 02 sensor oxå.

  19. Följande användare tackar sir.tooby för detta inlägg:

    Soderlund (2015-11-11)

  20. #16
    Citat Ursprungligen postat av sir.tooby Visa inlägg

    Kollade lite på Thundermax, på -14 och senare måste man byta 02 sensor oxå.
    ingår nya bredbandslambdor när du köper thundermax.
    Däremot kan avgasröret ha fel strl för bredbandslambdorna som kör med 18mm. Det finns adaptrar att köpa på bikeline eller om svets finns så byter man bungarna till rätt strl, eller byter avgassystem.

  21. Följande användare tackar Henrik Forslund för detta inlägg:

    sir.tooby (2015-10-12)

  22. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2015
    Ort
    Älvsjö
    Inlägg
    24
    Tackad: 1
    Snygg hoj! Är också hyfsat nybliven ägare till en 48 - och vill byta styre asap!

    Har köpt ett dragbar - som du väl? - men har problem med att få plats med högra "handtagspaketet".

    Hur brett styre har du skruvat dit? Mitt är 72 cm.

  23. #18
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Tackad: 6
    Hej, Jag tog 32" styret dvs runt 82 cm. tajt på millimetern mellan gaffelkrona muttern men bra sikt i backspeglarna....

  24. #19
    V.I.B salami_harleys avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    108
    Tackad: 12
    Schysst 2-1 system

  25. Följande användare tackar salami_harley för detta inlägg:

    Soderlund (2015-11-13)

  26. #20
    Tips till er med 48 som vill köra dragbar utan risers är att släppa ner gaffelbenen några mm. Gör det så är kusten klar!

    Ridning is my business and business is good!

    http://harleyforum.se/showthread.php...er-Forty-Eight

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Litet godkänt lås till night rod -08
    Av jimper i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-17, 23:38
  2. Sportster 1200 startar klockrent med dör när den blir varm! (nybörjare)
    Av kimedvinsson i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 21:20
  3. Köpråd till en nybörjare
    Av Kajen i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2012-07-31, 15:00
  4. Moget.... Saknar bara min hoj.....;)
    Av Bratpakk i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 12:16
  5. Nybörjare på Harley, gammal på hoj.
    Av stephand i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 11:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •