Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Värt att tänka på första shovel/chopper köp

  1. #1

    Värt att tänka på första shovel/chopper köp

    Hallå!

    Har möjlighet att förvärva min första shovel. Dock är jag novis och tänkte fråga här först så att det ens funkar för mig. Följande specs har hojen:

    - 72:a
    - Shovelhead
    - Elektronisk tändning
    - Portade toppar
    - Stela lyftare
    - Rick-rack -låda.

    I ärlighetens namn har jag begränsat utrymme för meck. Kan göra lättare meck som jag bor nu, sen möjlighet för tyngre meck 18 mil bort.

    Hur funkar denna årsmodellen? Vad bör jag kolla extra/tänka på?

    /Fredrik

  2. #2
    Är det den på blocket utan papper för 68'? En shovel måste man ge kärlek annars får man skit tillbaka... En välskött maskin håller för evigt jag har haft några stycken i varierande skick, en som ser bra ut på utsidan kan va spräckt på insidan och tvärtom. Jag har haft nöjet att stöta på bägge.

    Har du meckat nåt med gamla maskiner?
    Chops Of The Dead

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Beemusup Visa inlägg
    Är det den på blocket utan papper för 68'? En shovel måste man ge kärlek annars får man skit tillbaka... En välskött maskin håller för evigt jag har haft några stycken i varierande skick, en som ser bra ut på utsidan kan va spräckt på insidan och tvärtom. Jag har haft nöjet att stöta på bägge.

    Har du meckat nåt med gamla maskiner?
    Stämmer, det är den.

    Inte med så gamla maskiner, nej. Därför jag är lite tveksam och har lite huvudbry

  4. #4
    Ok nånstans måste man börja, det är roligt med gamla grejer Men alltså det där är ett jätteöverpris, absolut inte värd dom pengarna på långa vägar. Dessutom är det svårt att hitta papper i efterhand, iaf vettiga papper. Som referens så de sista tre shovlarna jag har köpt har jag gett som mest 52' för med papper, en av dom med stelram. En kompis köpte en -76:a precis för 35'. Så sondera terrängen lite
    Chops Of The Dead

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Beemusup Visa inlägg
    Ok nånstans måste man börja, det är roligt med gamla grejer Men alltså det där är ett jätteöverpris, absolut inte värd dom pengarna på långa vägar. Dessutom är det svårt att hitta papper i efterhand, iaf vettiga papper. Som referens så de sista tre shovlarna jag har köpt har jag gett som mest 52' för med papper, en av dom med stelram. En kompis köpte en -76:a precis för 35'. Så sondera terrängen lite
    Tack för svar!

    Ovärderligt för mig som inte har jättekoll. Låter dyrt då, som du säger. Dock verkar det vara papper med denna enligt säljare, trots vad som står i annonsen. Han skrev att den för närvarande har chassinr samt är registrerad och besiktigad.

    Vart letar du hojar? Jag försöker kolla blocket samt även mobile.de. Men köper väl helst i Sverige, men kommer ut få Shovels med stuk i närheten av vad man vill ha så man slipper bygga jätte mkt.

    /Fredrik

  6. #6
    För närvarande har chassinr, vad betyder det? Är den reggad som -72 och du får papper så är det ju bra men pruta. Dessutom har en -72 fjädringsram original, är det en ombyggd originalram eller eftermarknadsram? Det KAN bli problem med besiktningen angående detta.

    Jag letar lite överallt Blocket, genom kompisar. Ibland får man insidertips haha
    Chops Of The Dead

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Beemusup Visa inlägg
    För närvarande har chassinr, vad betyder det? Är den reggad som -72 och du får papper så är det ju bra men pruta. Dessutom har en -72 fjädringsram original, är det en ombyggd originalram eller eftermarknadsram? Det KAN bli problem med besiktningen angående detta.

    Jag letar lite överallt Blocket, genom kompisar. Ibland får man insidertips haha
    Nää varför d? Den va ju besad en gång

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Ampe Visa inlägg
    Nää varför d? Den va ju besad en gång
    Ja fast är det inskrivet? Bara för att den gått igenom en gång betyder det inte att den går genom nästa gång. Dock går det att stela en originalram och få den regbes och inskrivet utan SFRO men är det en eftermarknadsram kan det bli problem, eller så blir det inte det. Men det är ingen garanti att den går igenom besiktningen en gång till bara för det.
    Chops Of The Dead

  9. #9
    Har hört att stela en ram går utan att SBP kräver sfro. Men när man börjar mecka i axelavstånd dom börjar känna sig kränkt, eller ändrande i effekt och motorbyte.
    Trägen vinner!

  10. #10
    Får väl byta allt på ramen utom motorfästen å sadelstolpe uppfattar ja det som kan d stämma

  11. #11
    Fast 35tusen är väl inte precis något riktpris heller! Jag har då hållt koll på blocket under ett par år och har då aldrig sett en fungerande shovel för 35..närmare 55-60 känns väl mer realistiskt.

    Skickat från min F5121 via Tapatalk

  12. Följande användare tackar alex.johansson för detta inlägg:

    Mr.J (2016-10-19)

  13. #12
    Är man inte SÄKER på att motorn är bra så bör man lägga undan MINST 25 loppor för att få den i ordning, och så en handfull tusenlappar till växellådan. Har du lite erfarenhet och begränsat med möjligheter att meka, köp en bra evo, kan vara nog så problematisk!

    När jag köpte min första, och enda, shovel för snart 30 år sedan så stog de längst ner. Ingen ville ha en strut, äldre hojjar eller EVO, ja. Bra läge att köpa en blivande klassiker. Jag fick i många år utstå spott och spe, nu är man kung!

    Nu är det rätt tid att gå på EVO, alla vill ha shovel eller äldre eller nya bra TC. En riktigt svensk 80-talschopper med bilbakdäck, lång gaffel, lite stretch o mycket rejk o en EVO. Classic!

  14. The Following 2 Users Say Thank You to stroker49 For This Useful Post:

    Banditen01 (2016-10-18), hasse diesel (2016-10-18)

  15. #13
    Ääh fan köp dig en shovel om det är d du vill ha! Rasar den så lär du dig skruva på den och tar renoveringen under en säsong så behöver du inte ha nån säck pengar under madrassen heller utan ta det del för del.
    Eller måste det va så jävligt att ha fordon, jag har aldrig haft nån sån där buffert på några av mina fordon och det har då gått alldeles utmärkt! Porsche folk vill oxå gärna påstå att jag måste ha minst 50k undansparade ifall nått händer.. Men skiter det sig, ja då får fordonet i fråga stå tills jag har jobbat ihop pengarna att laga den för.

    Skickat från min F5121 via Tapatalk

  16. #14

Liknande ämnen

  1. Harley Shovel chopper
    Av FeJ i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-06-02, 13:16
  2. Forty-Eight, att bänka eller inte bänka?
    Av Mad Max i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 20:46
  3. Kopplingsbyte Shovel -82...vad bör man tänka på?
    Av Petter i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 07:07
  4. Nytt sätt för att sänka hastigheten
    Av Nightrod i forum Off Topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 16:55
  5. Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 10:06

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •