Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 115

Ämne: Hammer Performance 1250cc bygg tråd

  1. #81
    hm det var ju en jävla skillnad...

    Men jag har ju som sagt originaltoppar som är fixade för kolvarna bara. :/

    Jag får nog ta och höra med Hammer och höra vad dom tror.

  2. #82
    Citat Ursprungligen postat av Simon13 Visa inlägg
    hm det var ju en jävla skillnad...

    Men jag har ju som sagt originaltoppar som är fixade för kolvarna bara. :/

    Jag får nog ta och höra med Hammer och höra vad dom tror.


    Du har alltså bara köpt toppar av dom som har 30 graders vinkeln för kolven och sedan har dom bara sätesfräst ventilsätet och rymt upp lite rakt ner i kanalen men inte gjort CNC fräsningen i insug och avgaskanalen som dom gör på 90+ arbetet. Ventilstorleken är också standard 883 så då förstår jag att den inte orkar till mer än 5000 rpm.
    Såg att du kör med short cuts avgas system som är väldigt effektdödande kan ju vara dessa som bromsar också.
    Senast redigerat av Pulare den 2016-08-28 klockan 17:07.

  3. #83
    Som Pulare säger så tror jag också att avgassystemet är en stor bov i dramat här, kan nog vara läge att kika på ett mer prestandainriktat system.

  4. #84
    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Du har alltså bara köpt toppar av dom som har 30 graders vinkeln för kolven och sedan har dom bara sätesfräst ventilsätet och rymt upp lite rakt ner i kanalen men inte gjort CNC fräsningen i insug och avgaskanalen som dom gör på 90+ arbetet. Ventilstorleken är också standard 883 så då förstår jag att den inte orkar till mer än 5000 rpm.
    Såg att du kör med short cuts avgas system som är väldigt effektdödande kan ju vara dessa som bromsar också.
    Det stämmer. Jag hade inte riktigt insett det när jag köpte kittet. Trodde att jag skulle få större ventiler.
    Men topparna var inte dyra så det förklarar en del.

    Jag fick svar av Hammer och dom sa också att avgassystemet troligtvis är boven.
    Om jag hade insatserna i dvs. Och jag kör med quiet baffles...

    Dom trodde också att det kunde vara feljusterade gaswires. Att man inte får full gas.
    Får kolla det i garaget men jag tycker att det verkar skumt.

    Snabba svar från Hammer iaf!

  5. #85
    Ut med Quite bafflarna och bänka igen men bäst blir det säkert med ett Patriot defender 2-1 system som Hammer rekommenderar starkt.

    Konstigt att inte Evensson reagerade på detta och bara fortsatte att mappa. Var hos Båging med svärsonens 48:a med ett V&H competition 2-1 system som betedde sig likadant så Båging föreslog att ut med insatsen och se vad det gör och hej 16 hästar till direkt.
    Senast redigerat av Pulare den 2016-08-28 klockan 18:20.

  6. #86
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Simon: Slå en signal till Kent Willman ( Girlie Bike User) så får du bra tips och råd hur du får ut effekt/vrid ur maskin. Finns inte många som slår honom när det gäller Sporster trim. Sen finns Tassen oxå.

  7. #87
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Sportster motorn är väl Harlys mest trimmade motor genom tiderna, finns mängder av tips att hämta lite var stans på forum och firmor osv.
    lyckas man inte nå sitt effekt mål har man troligen inte gått hela vägen mot referensen motorn eller hittat på egna lösningar som inte va så lyckade.
    Allt hänger ihop, det går inte fuska hela kedjan måste vara rätt, större ventiler kräver hårdare fjädrar som kräver bättre hydraler osv.
    men bästa trim tipset är ändå om man vill ha topp effekt....varva ur... det är där uppe effekten finns
    Senast redigerat av Lasse.S den 2016-08-29 klockan 16:09.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. Följande användare tackar Lasse.S för detta inlägg:

    Simon13 (2016-08-31)

  9. #88
    Jag tror du har två problem. Fixar du avgassystemet så begränsar flödet i topparna effekten. Fixar du flödet så begränsar avgassystemet. Fixa båda så blir det fart på grejerna.

  10. Följande användare tackar Hellinge för detta inlägg:

    Simon13 (2016-08-31)

  11. #89
    Jag har mailat en massa med Aaron och har väl kommit fram till att det får bli nytt avgassystem och toppar i vinter.

    Kollar man på Hammers sida med tester av avgassystem så är ju patriot defender tydligen överlägset.
    Synd bara att det är så fult!

    Vad kör ni som har trimmat era sporrar med? Supertrapp?
    Man vill väl ha så jämn vridkurva som möjligt?

    När det sen kommer till toppar, vad har ni för tips?
    Köpa nya Scremin eagle? Eller ett par begagnade XB-toppar?
    Eller funkar det att lämna iväg original 883 topparna på portning och byta till större ventiler?
    Kan man få i lika stora som tex buell?

  12. #90
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Utan att byta säten får du i 1,9 in och 1,615 ut, det löser dom flesta som portar som tex Tassen, Hellinge, Carla osv, det går få i större om säterna byts men det är meningslöst, bättre i så fall ta steget till 1440 och om du går längre än så och sätter på turbo är det inga problem att plocka ur 180 hk och 200 nm på bakjulet fast då bör du helst byta till starkare vevstakar och göra lite diverse förstärkningar i drivlinan.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  13. The Following 2 Users Say Thank You to Lasse.S For This Useful Post:

    Pulare (2016-09-01), Simon13 (2016-09-01)

  14. #91
    Citat Ursprungligen postat av Simon13 Visa inlägg
    Jag har mailat en massa med Aaron och har väl kommit fram till att det får bli nytt avgassystem och toppar i vinter.

    Kollar man på Hammers sida med tester av avgassystem så är ju patriot defender tydligen överlägset.
    Synd bara att det är så fult!

    Vad kör ni som har trimmat era sporrar med? Supertrapp?
    Man vill väl ha så jämn vridkurva som möjligt?
    Hammers alla testade system är väl det mest väldokumenterade och framför allt jämförbara arkiv av system till Sportsters som finns tillgängligt. Mer läsning runt alla system finns under Hammers sida på xlforum.net. Så kika runt, googla bilder och hitta din rätta kompromiss mellan utseende och prestanda. Själv gillar jag upplagda system som Supertrapps 2-2 XR så det hade nog varit mitt första alternativ, D&D Bobcat är också ett snyggt system i mina ögon men där har det tydligen ändrats lite i konstruktionen vilket påverkar prestandan negativt, kolla på xlforum så hittar du mer om det.

    Sen finns ju alltid alternativet att bygga eget också. Burns Stainless har ett "Race Engine Spec Form" du kan fylla i och så ger dom dig förslag på hur du bör konstruera systemet. Då gäller det att hitta någon som är duktig på att svetsa rostfritt också, och att du är villig att betala för det. Vild chansning men iom att du bor i Sthlm kan du ju alltid höra med Jörgen Karlsson här på forumet om det är något han skulle vilja ta sig an.

  15. #92
    Kör på supertrapp eller thunderheader. 👌

    Skickat från min GT-I9195I via Tapatalk

  16. #93
    V.I.B burningheads avatar
    Reg.datum
    Oct 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    44
    Tackad: 13
    Snurrade runt på Twin Motorcycles och fann en intressant artikel.
    http://www.twinmotorcycles.nl/artike...cid=16&aid=249

    Det testas Torque Hammer avgassystem ihop med standard 883 & en 1250 Hammer kit.

  17. #94
    Jag kör med Patriot och det ger bra effekt och har skönt ljud. Dessutom kunde i alla fall jag besikta med det när jag stängde igen flärpen. Att det är rätt fult vänjer man sig vid.

    MEN. Det är vanligt att de skakar sönder vid fästet till ramen. Antagligen för att de har lite taskig passform och dessutom är klent.

    Mitt första höll i 500 mil innan det gick sönder. Så det fick svetsas och rullade sen i 500 till innan det pajade mitt i säsongen.. Då fick jag panikbeställa ett nytt eftersom jag inte orkade jaga någon som kunde mappa för annat rör i juli. Även det brast efter typ 500.

    Nu är mitt fäste förstärkt som fan och har hållit de 700 mil jag kört hittills i år. Så det går ju uppenbarligen att fixa. Men även om Patriot är kung i dynobänken är kvaliteten alltså sådär. Värt att ha i åtanke om du skulle vilja ha ett. Jag hade förstärkt redan innan montering om jag skulle köpa ett idag.

  18. The Following 2 Users Say Thank You to Krille K For This Useful Post:

    Pulare (2016-09-02), Simon13 (2016-09-09)

  19. #95
    Är det värt skiten för en extra ponny på en HD?
    Fan, det är väl ingen hajjabuza man sittar på?

    Skickat direkt från WCn
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

  20. #96
    Beror väl på? Om man bara kör luft och buller kanske det inte spelar så stor roll. Men om man väljer att trimma är det väl bara konstigt att inte vilja ha bra bitar.
    Då är man ju ute efter effekt och för mig verkar det logiskt att vilja ha max kusar per krona.

    Sen är det är klart att en 1250 Sportster inte är en japsrejser. Men de kan ändå gå riktigt bra. Själv skulle jag noga överväga varenda del om jag om jag fick för mig att jag skulle ha ett Hammer-kit. För att det vore kul att få den rapp som det bara är möjligt inom budget, helt enkelt.
    Senast redigerat av Krille K den 2016-09-02 klockan 21:32.

  21. #97
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nya toppar.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	84,8 KB 
Id:	18497
    Råkade köpa ett par nya toppar!

    Killen sa att det var XB-toppar från en 2007 1200 sportster.
    Jag trodde att XB var Buells toppar.
    Sen har jag kollat runt på nätet och det verkar som att dom har samma toppar på nyare buell och sporrar.

    Nån som har koll på om det är någon skillnad?

  22. #98

  23. #99
    Inget fel på topparna du köpt men kanske lite sent påtänkt. Kör du en 30 graders squishkant för att passa dina kolvar så tappar du alldeles för mycket kompression som är viktigt för att ha ett bra vridmoment. Återstår att byta till plana kolvar som passar till 1200 topparna och rätt kompression till din 570 kamaxel. Alternativ 2: byta till 30 graders kolv med rätt domevolym för att uppnå rätt kompression om du tänkt köra en 30 grader kant i 1200 topparna. En std 883 topp rymmer c:a50cc, 1200 topp 62cc så det bli stor skillnad i kompression. Kamaxel som du har är anpassad till original kompression och vridmoment optimerad.

  24. The Following 2 Users Say Thank You to Girlie Bike User For This Useful Post:

    Pulare (2016-09-14), Simon13 (2016-10-08)

  25. #100
    Citat Ursprungligen postat av Girlie Bike User Visa inlägg
    Inget fel på topparna du köpt men kanske lite sent påtänkt. Kör du en 30 graders squishkant för att passa dina kolvar så tappar du alldeles för mycket kompression som är viktigt för att ha ett bra vridmoment. Återstår att byta till plana kolvar som passar till 1200 topparna och rätt kompression till din 570 kamaxel. Alternativ 2: byta till 30 graders kolv med rätt domevolym för att uppnå rätt kompression om du tänkt köra en 30 grader kant i 1200 topparna. En std 883 topp rymmer c:a50cc, 1200 topp 62cc så det bli stor skillnad i kompression. Kamaxel som du har är anpassad till original kompression och vridmoment optimerad.

    Du får sälja mina gamla kolvar till han så har han ett ämne att anpassa till vilket komp som ska användas

Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista

Liknande ämnen

  1. hammer performance 1250kit
    Av sid128 i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 11:36
  2. Bygg tråd - 1970 XLCH
    Av Dala i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-26, 22:34
  3. bygg projekt säljes twincam
    Av crank i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 00:26
  4. Habermann performance!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-15, 19:02

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •