Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Kompressor

  1. #1

    Kompressor

    Finns det nån mer här inne som kör kompressor på hojen till vardags?
    Kör med en magnacharger på min fxdl ballhetsfaktorn är iaf gigantisk

    Planerar att hänga på större cylindrar porta topparna och nya kammar nu under vintern. Nån med erfarenhet i ämnet?

  2. #2
    Jupp,har en wideglide 2010 med en S&S 124" med procharger. Lämnar cirka 230Hk/300Nm på bakhjulet vid cirka 12 PSI överladd. fantastikt kul att köra..helt vild över 4000 rpm. Kör en del på strippen. kört på 6.4..med en medelmåtting förare..dvs mig . Största problemet jag har är att få kopplingen att hålla samt att det lätt blir sprickor i vevhuset. Framtida uppgraderingar är det nya vevhuset från S&S. Kpmpet är på 9.5. inga tendenser till spikningar. Har intercooler också. Hur mycket laddar du och posta gärna en dynokörning om du har.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2015-06-01 15.53.27.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	32,9 KB 
Id:	17079

  3. #3
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	86,0 KB 
Id:	17082Har inte gjort mer än bytt tändning å hänkat på kompressorn på standardmotorn så har i jämförelse blyga 100 pollar på slangen men lutar åt ett 97" kit porta toppar och kammar som ska vara anpassade för kompressorn. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	42,9 KB 
Id:	17081

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Prova vatten/metanol insprutning i stället för laddluftkylare, är betydligt effektivare och inte så klumpigt, kör det på min turbo sportster med stor framgång, snålare blandning, högre laddtryck, mer effekt osv http://www.snowperformance.net/
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #5
    Jo,en laddkylare blir lite bökigt med din uppsättning. Men generellt så blir det mycket värme i en rotkompressor så någon typ av kylning vore ju önskvärd. Så vore intressant att veta hur mycket du laddar och om det går att andra utväxling på kompressorn. Insprutning hade ju också gjort det hela lite enklare. Ett 97" kit får du troligtvis för hög komp och du inte specialbeställer kolvar. Så det blir snabbt dyrt. Och när effekten närmar sig 120-130 hästar måste man göra något åt veven + diverse andra saker. Mitt tråkiga tips är att var nöjd med den du har. Även om du får 50 hästar till så blir du ändå snart sugen på fler..

  6. #6
    Intercooler blir väldigt tight att få in
    Om jag inte mins fel laddar den med den drevningen som sitter på runt kilot. Vet det ska finnas så man kan ändra utväxlingen det är ju med ett alternativ bara få tag på nån som säljer kit för detta i sånna fall. Att följa ditt tips tror jag nog vore det bästa men hmm ja du vet lite till går allt
    Trodde det fans så man kunde få lägre kompat 97" kit men det verkar svårt så kan bli att borra istället för just en dialog med ett företag om båda portning och borra samt kam kit

    Insprutning har klart många fördelar och många möjligheter men förknasare känns mer rätt

  7. #7
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Har du inte sänkt kompet finns det inte en chans att du laddar ett kg, högst 0,5 med sänk tändning och förlorad effekt, och har du ca 100 hk tippar jag på högst 0,2-03
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. #8
    Nån klåfingrig jävel som va å edditerade det han skrivit

    "Om jag inte mins fel laddar den med den drevningen som sitter på 6psi (0,4kg) hade vart Nice å kunna ladda runt kilot. Vet det ska finnas så man kan ändra utväxlingen det är ju med ett alternativ"


    Va ute i garaget för att se om jag kunde hitta papprens från bänk och spec på kompressorn med förlagt det. Får väl köpa mig en

  9. #9
    Ja,börja med att se om det går att ladda mer. Om du skall ladda 1bar så följ Lasses tips om vatten/metanol insprutning. Så du kan avancera tändningen och får säkert en hel del fler hästar då. En bra tuner som kan justera in din förgasare/tändning gör mycket. Gärna med erfarenhet av överladdning. Kammarna blir troligtvis sen nästa begränsning. Topparna är inte superviktigt vid överladdning..du trycker ju in luft. Om du inte kör touring med hojen så ändra utväxling på drivningen...billigt och enkelt.

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Att inte det är så viktigt med topparna är bara en halv sanning, självklart är det så att ju bättre motorn går utan överladdning ju bättre går den med laddtryck också, du kan få en motor till att lämna mer effekt med lägre laddtryck, skrönan att bara höja trycket fungerar inte alltid då det tar med sig så mycket andra problem.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #11
    jovisst är det så men allt är ju en kostnadsfråga..hur mycket man får ut med att porta topparna jämnfört med vad det kostar i tid och pengar? Då skall man ju öka diametern på spjälhuset också. listan kan göras lång men det som ger mest effekt direkt är att öka laddtrycket. när det inte ger mer så sätta i lite vassare kammar. sen allt det andra är bara grädde på moset...

  12. #12
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det handlar inte enbart om tryck, flödet är precis lika viktig på en trycksatt motor som på en sugmotor, kammarna är dock lite annat tänk då man inte vill ha lika mycket duration som annars, alltså tiden där in och utblås är öppet samtidigt.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  13. #13
    ja du kan ha ett högre tryck med en liten turbo än en stor men har ändå mer effekt med en stor pga flödet.
    Men i detta fallet så är det enklast att först prova om han får mer effekt genom att öka trycket.

    och kammar för överladdning är inte lätt att hitta..jag har provat lite olika och kör nu med S&S 640 kammar..de har 56 graders överlapp som är i mesta laget. lite överlapp anser jag är en fördel då avgaser trycks ut plus att det kyler en smula kronan på kolven.

  14. #14
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Kör SE cammar med 35 grader överlapp, enligt turbo expertisen i USA är det dom bästa kammarna till sportster, din ide att det kyler med mer överlapp kanske stämmer men jag öser på med vatten metanol i stället Kan ju med egen erfarenhet påstå att portningen jag gjorde gav väldigt mycket effekt, teoretiskt dubblar du effekten vid ett bar, har du 80 hk sug effekt får du 160 med ladd och då vidare 100 sug hästar ger då 200 med ladd, stämmer väl inte helt i verkligheten men var så säker en portning ger mycket
    Screaming Eagle E Y 25 44 59 10 249 249 35 100 115 107.0 0.551 0.551 0.192 0.122
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  15. #15
    Mectec i Kalix ska ha kammar med profil framtagna för just kompressor till twincam.

    Hur viktigt är avgassystemet när man överladdar? Är det verkligen värt pengarna att köpa nån form av 2-1 system

    Lasse kör du med sportstern med sprutet till vardags? Hur funkar det i sånna fall med tankning osv?

  16. #16
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Varg Visa inlägg
    Mectec i Kalix ska ha kammar med profil framtagna för just kompressor till twincam.

    Hur viktigt är avgassystemet när man överladdar? Är det verkligen värt pengarna att köpa nån form av 2-1 system

    Lasse kör du med sportstern med sprutet till vardags? Hur funkar det i sånna fall med tankning osv?
    Avgassystem är alltid viktigt och till turbo är det exremt viktigt fast till kompressorn är det inte lika känsligt. Jag kör jämt med min hoj, till o från jobbet osv, har snart gått 6000 mil med turbon på 3 år, Tanka kan väl kännas lite marigt när man legat hårt på motorvägen och svänger av för att tanka, då är det varmt, har tänkt prova lite kontrolerat att hälla bensin på den för att se om det börjar brinna men jag tror inte det är någon fara.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  17. #17
    här är lite bra läsning
    https://www.rbracing-rsr.com/

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Avgassystem är alltid viktigt och till turbo är det exremt viktigt fast till kompressorn är det inte lika känsligt. Jag kör jämt med min hoj, till o från jobbet osv, har snart gått 6000 mil med turbon på 3 år, Tanka kan väl kännas lite marigt när man legat hårt på motorvägen och svänger av för att tanka, då är det varmt, har tänkt prova lite kontrolerat att hälla bensin på den för att se om det börjar brinna men jag tror inte det är någon fara.
    Det va fan en bra bit du kört ändå har inte ens kommit halvvägs på samma tid
    Hajar inte riktigt hur ditt sprut funkar men verkar ju öka möjligheterna en hel del
    Har du reggad hojen med snurra?
    Jo att det spelar roll är jag helt införstådd med men frågan är om det är värt pengarna för en 2-1 dämpare trivs med ljudet ur mina rensade SE pipor

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av belsebub36 Visa inlägg
    här är lite bra läsning
    https://www.rbracing-rsr.com/
    Nåt speciellt du tänkte på i länken? Tanten dödar mig om jag ska läsa igenom allt ska tydligen kollas film här

  19. #19
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Varg Visa inlägg
    Det va fan en bra bit du kört ändå har inte ens kommit halvvägs på samma tid
    Hajar inte riktigt hur ditt sprut funkar men verkar ju öka möjligheterna en hel del
    Har du reggad hojen med snurra?
    Jo att det spelar roll är jag helt införstådd med men frågan är om det är värt pengarna för en 2-1 dämpare trivs med ljudet ur mina rensade SE pipor

    - - - Uppdaterad - - -



    Nåt speciellt du tänkte på i länken? Tanten dödar mig om jag ska läsa igenom allt ska tydligen kollas film här
    Tror nog du kan behålla dina dämpare då du får botten så det räcker ändå av kompressor, mitt sprut är samma som Belsebub36 har, det som skiljer sig mot orgenal är att det justerar sig självt genom att den sniffar på avgaserna med lambdasonder och justerar bränslet därav samt att det finns en map som ger motorn extra bränsle när trycket går över atmotsvärstrycket. Totalt sedan 2012 när jag köpte hojen har jag kört 7400 mil så den används
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Liknande ämnen

  1. Kompressor.
    Av Frisco i forum Säljes
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-16, 18:55
  2. Turbo, kompressor, aerocharger!
    Av Hasten84 i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-07-26, 15:01
  3. Supercharger kompressor till twincam
    Av hayabusa6606 i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-19, 16:36
  4. Överladdade Harleys (Kompressor / Turbo) Flera filmer.
    Av Wallis i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 15:26

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •