Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bobber projekt - Sportster

  1. #1

    Bobber projekt - Sportster

    Tjenare,

    Ny på forumet...
    Efter en tur på farsans glidare insåg jag att det var dags att byta till en harley efter att själv kör suzuki bandit senasten åren.
    Har länge haft ögonen på bobbers, och blivit sugen på att bygga en själv (med hjälp av verkstad - ingen vana på detta).
    Skulle gärna ta emot feedback på nedan ide och modifikationer jag tänkt, samt vad ni tror kalaset/respektive delmoment skulle gå på.


    — 883 eller 1200? planen är att köpa med årsmodell från 2004 och framåt (förstått att det gjorde en hel del större förbättringar jämfört med 2003:an). Jag föredrar faktiskt looken på 883:an framför 1200:a modellen - jag vet inte om jag inbillar mig, men tror mkt har att göra med tanken, och lutningen på den? Går det lätt att fixa på en 1200?

    — sänka bakhjul. vill få till en "low" feeling på hojen
    — bredare backhjul. Kanske inte standard på bobbers, men vill slänga på ett fetare bakhjul (säg 200mm?). förmodligen utanför mitt skillset - vad tror ni detta skulle gå på?
    — lacka om (mattsvart)
    — lindade pipes
    — ta borta stänkskydd (alternativt en kort/tight bak)
    — rakt styre (ingen jättefan av aphäng)
    — single seat
    — sidmonterad regskylt

    Bifogar lite inspirational pictures som jag går efter

    tack!!!Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	001.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	85,9 KB 
Id:	16984Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	002.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	64,4 KB 
Id:	16985Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	003.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	16986

  2. #2
    Det är ju köparens marknad just nu samtidigt som det gått lite inflation i bobber stuket så håll koll på Blocket o köp en färdig, tror jag blir billigast & bäst

  3. #3
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av dastro Visa inlägg
    Tjenare,

    Ny på forumet...
    Efter en tur på farsans glidare insåg jag att det var dags att byta till en harley efter att själv kör suzuki bandit senasten åren.
    Har länge haft ögonen på bobbers, och blivit sugen på att bygga en själv (med hjälp av verkstad - ingen vana på detta).
    Skulle gärna ta emot feedback på nedan ide och modifikationer jag tänkt, samt vad ni tror kalaset/respektive delmoment skulle gå på.


    — 883 eller 1200? planen är att köpa med årsmodell från 2004 och framåt (förstått att det gjorde en hel del större förbättringar jämfört med 2003:an). Jag föredrar faktiskt looken på 883:an framför 1200:a modellen - jag vet inte om jag inbillar mig, men tror mkt har att göra med tanken, och lutningen på den? Går det lätt att fixa på en 1200?

    — sänka bakhjul. vill få till en "low" feeling på hojen
    — bredare backhjul. Kanske inte standard på bobbers, men vill slänga på ett fetare bakhjul (säg 200mm?). förmodligen utanför mitt skillset - vad tror ni detta skulle gå på?
    — lacka om (mattsvart)
    — lindade pipes
    — ta borta stänkskydd (alternativt en kort/tight bak)
    — rakt styre (ingen jättefan av aphäng)
    — single seat
    — sidmonterad regskylt

    Bifogar lite inspirational pictures som jag går efter

    tack!!!Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	001.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	85,9 KB 
Id:	16984Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	002.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	64,4 KB 
Id:	16985Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	003.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	16986
    Mina tankar:
    Köp 1200, finns ingen anledning att välja en 883. De är enormt trötta jämfört med en 1200, och du kommer inte att ångra dig. Dock så finns det massa skillnader på nya och gamla sporrar. Jag har en nyare variant med insprut och gummiupphängd motor = Fett nice om man vill köra sin båge utan att efterspänna allt. Har en polare som kör stelbent utan upphängning = Jag kör efter och plockar allt han tappar.
    Du kan hitta 90-tals modeller för runt 40-50 just nu? Kolla blocket, alla säljer ingen köper. Tror du kan göra en bra deal. Dock så håller jag med, kan du hitta en färdig och modifiera lite så gör det. Du sparar mycket pengar. Gillar du dock att pyssla och vill lära dig, köp en original och börja pilla! Det är skitkul och tar typ upp all ledig tid. Sen kan man ställa massa dumma frågor här om det man undrar, så får du massa hjälp! =D

    -Vad det gäller lutning på tanken så kan du ordna det lätt med tank-risers, i princip plattjärn med hål i. Du kan köpa för ca 400 kr, alternativt tillverka egna med en vinkelslip och borrmaskin i trädgården =)

    — sänka bakhjul. vill få till en "low" feeling på hojen - Menar du att låga dämpare? Finns en uppsjö av olika progressiva varianter, och "drop-in" fjädrar. Jag tror du kan komma undan med ett par nya för runt 2000 kr?

    — bredare backhjul. Kanske inte standard på bobbers, men vill slänga på ett fetare bakhjul (säg 200mm?). förmodligen utanför mitt skillset - vad tror ni detta skulle gå på? - Då behöver du en bredare sving, såg nån på blocket för 5000 kr tror jag. Bredare bakhjul är en dyr ombyggnad. Tänk Däck+Fälg+Swing.

    — lindade pipes - jag gjorde ett test. Körde Biltemas avgasbandage för 299 kr kittet, de lämnar 6 månaders garanti på att det ska hålla. Gör det inte det får du nytt, jag har kört 700 + mil hitintills i år och det håller kanon. Jag ser det som ren retardation att gå och betala 700 kr+ för glasfiberväv =)

    — ta borta stänkskydd (alternativt en kort/tight bak) - Beror på vilken modell du väljer, men det kan du kapa till själv med vinkelslip!

    — rakt styre (ingen jättefan av aphäng) - Kolla in https://www.biltwellinc.com/ har riktigt feta styren, kostar en slant men du får en sjuk kvalité.

    — single seat - Köpte ett monteringskitt på ebay, kostade mig ca 500 kr och tar 2 veckor att få hem. Ingår fäste, fjädrar och lite annat skit. Går att göra själv, men där var jag lat. Därefter så kollar du in bikeline eller harleybutiken.com, har solosadlar som du kan dra på för inga pengar (500-700). I Sverige så tar våra kära harleybutiker 2000-3000 för hela kittet. (Köp så mycket du kan på ebay, du sparar massor!)

    — sidmonterad regskylt, detta är klurigt. Jag har fortfarande inte hittat någon som funkar bra till rimliga pengar, finns varianter för 1500 kr+ och det betalar inte jag för bockat stål, dooock så är jag inne på min 3:e regskylt just nu Så jag får försöka hitta en lösning efter säsongen.

    Hoppas något hjälper dig, undrar du så är det bara till att skriva! Massor av supergoa människor på detta forumet som gärna tycker- och tänker till kring allt som du kan tänkas undra!

  4. #4
    Håller med tidigare talare, gå på 1200 direkt, och gärna de nyare med insprutning och gummiupphäng.
    De bilder du bifogade i inspirationssyfte är ju en 48:a på första bilden, finns en video på youtube hur han bygger om den som är värd att se, den i mitten är en nightster om jag inte misstar mig och sen en till 48.

    Jag köpte en nightster -08 ifjol med luft och buller, som jag sedan plöjt in ca ~12' blad i för att få min "färdig", och det skulle väl vara mina 2 cent i din fråga, hitta en sporre med luft och buller, det är det som är dyrt att införskaffa. Gärna framflytt oxå om du får jackpot, tror dom går på runda 5 tusen i Sverige och runt 3 på e bay beroende på kvalité osv.

    Sen är youtube en god inspirationskanal så här i regniga sommartider, finns en uppsjö med bobber videos som kan vara både roligt och lärande att se på.

    Lycka till med byggandet!

Liknande ämnen

  1. Bobber projekt säljes
    Av Bergman i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-10-14, 23:18
  2. Rullande projekt, Sportster för bus.
    Av Phobban i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-06-20, 14:50
  3. Rullande projekt, Sportster för bus
    Av Phobban i forum Custom & Byggen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-19, 22:49
  4. Sportster bobber
    Av Sporty-bobber i forum Custom & Byggen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-26, 18:07
  5. Sportster Bobber
    Av Snidarn82 i forum Säljes
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 22:12

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •