Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Solglasögon och linser

  1. #1

    Solglasögon och linser

    Hej!

    Brukar på kortare sträcker glida med öppen hjälm och solglasögon. Jag har linser, vilket för mig medför att i 90 km/h+ så blir det - av fartvinden - som att tårvätska lägger sig mellan linsen och ögat. Delvis är det irriterande/farligt/spännande att ha samma synförmåga som när man tittar under vattnet när man badar. Som tur är brukar detta inte bli på båda ögonen samtidigt. Någon annan som upplever detta?

    Har än så länge testat två olika glasögon Raybans och några lite större. Även beställt ett par klassiska KDs då jag läst att de ska få bort vinddrag mot ögonen okej, återstår att se om de funkar bättre.

    Vill inte ha allt för "snabba" briller, därför undrar jag om någon har ett par schysta brillor att rekommendera som medför mindre vind i ögonen samt om någon upplevt samma fenomen och lyckats lösa det?

    Må gott! /F

  2. #2
    V.I.B & Contributor Dragoss avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    345
    Tackad: 0

    tjena
    Själv använder jag Biltwell Moto Goggles både med glasögon och linser å dom funkar skitbra och är sköna
    Provade jag också med vanliga solbrillor och linser men det funkade inte för mej, ögonen började rinna och samma fenomen som för dej.

    http://www.harleybutiken.com/produkt...l-Moto-Goggles

  3. #3
    Kört med linser i många år, finns bättre o sämre brillor men riktigt bra blir det aldrig, röda ögon o tårar får man mer eller mindre leva med, Velodrom upplevde jag positivt. Numera kör jag med slipade solglasögon och aldrig några problem, Rayban svarta i biker stuk som funkar kanon, värt vartenda öre. Tyvärr har gubbsynen gjort sig påmind så jag ser inte på nära håll med dem (hastighetsmätaren är grumlig) :-)

  4. #4
    Har provat linser men det funkar bäst för mig med ett par mindre solglasögon med min styrka och polariodfilter istället för linser och förstås ett visir... aldrig några problem...

  5. #5
    V.I.B Billy Bollockss avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Tackad: 0
    Kör med progressivt slipade Velodrom Blues sen 4 år, öppen hjälm. Funkar kanon!

  6. #6
    Kört med linser i många år, integraljälm och linser så blir jag tårögd men inte värre än att det funkar, samma sak med Gatorz solbrillor och öppen hjälm, är nog bara att acceptera fakta att linser och hojkörning inte är bästa kombot.
    Lite Off Topic men samma gäller MTB downhill, när det går fort och studsar och hoppar så är det skitsvårt att fokusera med linser, det mesta blir lite suddigt
    Senast redigerat av CC10 den 2015-06-27 klockan 21:03.

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Har liksom Banditen01 kört med slipade Rayban och öppen hjälm i en hel del år och det har funkat bra men sista åren med färgat visir och vanliga brillor under.

    Faktiskt gött att slippa insekter i nyllet .
    Fuck cancer

  8. #8
    Kör med linser och Peltor metalic skyddsglasögon vilket funkar kanon för mig. Men ja tror att slipade solglasögon är nog förmodligen det bästa.
    Trägen vinner!

  9. #9
    Tack för svar! Ska testa KDs'n när de kommer. Annars blir det nog ett par slipade solisar

Liknande ämnen

  1. Chopper solglasögon helt nya!
    Av imp4ct i forum Säljes
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 20:55

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •