Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Voltpack

  1. #1

    Voltpack

    Står stilla i knoppen !
    Voltpack Shovelhead & Evolution 80'' 81-88, Cycle Electric Från bike line ska kabeln till batteriet eller tändningen ?
    Bör man sätta säkring på den direkt ??

  2. #2
    Till batteriet. Sedan kan man ju sätta den någon annanstans där man har direktkontakt med batteriet där man vill ha det. I original går den ofta direkt på pluspolen men jag har på choppern satt den på startmotorpolen där fetkabeln från batteriet ansluts. I original tror jag man har säkring på nyare, på gamla inte. Men sätt dit en om du vill, en fet på minst 40A blir nog bra, kortsluter den där kabeln så brinner den av som ett tomtebloss så du kan nog säkra med en klen spik!

  3. #3
    Jag har lite knas med att batteriet inte tar emot laddning när jag kör, men det går att ladda batteriet med en laddare.
    För att anknyta till ovanstående...
    -På min går kabeln från voltpack via tändningslåset, sedan till batteriets pluspol.
    Innan batteriet finns en 20A säkring på kabeln. En undring jag har är om tändningslåset egentligen inte klarar en 32A ström som statorn kan ge vid fullt pådrag (dvs om voltpack släpper igenom det).

    Hur fungerar voltpack egentligen? Hur känner den av batteriets behov och reglerar laddström därefter?
    Jag kan inte se att voltpack har någon avkännarledning. Ovanämda strömkabel till tändningslåset är ju likström, så den vägen går det inte?
    (mc'n har el-tändning med kick, ej startmotor). Alternatorn fungerar.
    -Är det dags att byta batteri i alla fall?
    /aa
    Senast redigerat av aa11bb den 2015-09-18 klockan 15:44.

  4. #4
    Har du en originalhoj och det är kopplat så? Det är klart att man kan ansluta strömkabel var som helst där man har kontakt med batteriets pluspol. Men det bör ju inte vara så att man kör det genom en kontakt som man kan bryta. Men om det bara är en terminal där man alltid har spänning spelar det nog ingen roll.

    Voltpaken tar in växelström med hög spänning från alternatorn och likriktar den samt sänker spänningen till ca 13.8-14.1 Volt likström. Strömkabeln som ju är kopplad till pluspolen (voltpaken är ju jordad till chassiet i andra änden) känner av batteriets spänning och när spänningen faller en bit under 13.8 Volt (jag gissar här lite på spänningen men ni förstår principen) så matar den på laddspänning igen.

    Om det verkligen kommer ur hela 32A ur voltpaken så går det bara in i batteriet så mycket om det är typ tomt och bara under en liten stund, sedan sjunker strömen som funktion av hur mycket batteriet är laddat. Och normalt är det små strömmar som går genom sladden.

    Kolla också att du har alla anslutningar och jorningar i ordning, det är ofta problemet. Hur gammalt är ditt batteri?

    Starta hojen och mät spänningen över batteriets pluspol och minus eller jord. Visar spänningen typ ca 13,8 volt så är nog allt frid och fröjd med laddningen. Men ett dåligt batteri kan lura en. Du kan ta loss batteriet och mäta med en belastningsmätare (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...-V-2000017819/), en sådan finns att låna på många mackar eller hos kompisar. Finns på Biltema men är en ganska onödig investering.
    Senast redigerat av stroker49 den 2015-09-18 klockan 20:32.

  5. #5
    Tack för svar, hojen är mer orginell än orginal . Jag tror som du säger att batteriet har gjort sitt efter några djupa urladdningar, utan snabb återställning genom laddare. Nu lurar batteriet voltpack och får ej tillräckligt med laddning. Förmodligen är blyplattorna slut. Eftersom jag inte har en strömslukande startmotor, tänkte jag att Biltemas batteri kunde duga, men så tycks det inte vara. Nu får det i stället bli ett kvalitetsbatteri.
    /aa


    Skickas från min iPad via Tapatalk

  6. #6
    Nja, så dåliga är inte Biltemas batterier. Funkar det inte med ett Biltemabatteri så är ju risken att det är något annat som är fel. Vad har du för spänning över batteriet när hojen stått stilla ett dygn? Var har du för spänning över batteriet när hojen är igång och på ca 2000 rpm?

  7. #7
    Biltema har batterier avsedda för HD nu http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...HD-2000036432/

  8. #8
    Började kolla lite på hojen efter lunch idag...
    Vilospänningen var då 12,6 V. Drog igång motorn och mätte över polerna, vilket gav 9,8 V vid ca 2000 Rpm (har ingen varvmätare). Varvade lite mer till ca 2500 rpm, vilket gav 9,9 V på batteriet.
    Kollade sedan statorn, fick där 28 V och mer när jag varvade upp lite. Mätte sedan på tändningslåset, dit laddkabeln från volpack går. Fick där 8 V. Efter detta var batteriet nere på 10 V. Kopplade då in garageladdaren. Att mäta självspänningsfall över dygnet var inte aktuellt. Vet ej vilka slutsatser jag man kan dra, när batteriet är så osäkert och voltpack är nytt, (kollade även jord mellan voltpack och motorblock vilen var OK). Batteriet ger ju ett motstånd som voltpack känner av och medför att strömmen regleras ned. Sedan är det ett stort spänningsfall i batteriet, som kanske beror på att det egentligen är slut?
    På tändningslåset är batteriets pluskabel kopplad på samma pol, dit laddkabeln från voltpack går. På pluskabeln sitter innanbatteriet en säkringshållare med flatstift. Möjligen ett spänningsfall där (men i så fall borde volpack kompensera med högre laddström?)
    /aa


    Skickas från min iPad via Tapatalk

  9. #9
    Låter lite konstigt tycker jag. Vilospänningen var 12,6 V (12,7 V är fullt batteri vilospäning. Vilospänning mäter man då batteriet stått ca ett dygn) så ditt batteri verkar bra laddat när du startade. Sedan har du 9,9 V när du startar?


    Bra info här:
    http://www.batteriexpressen.se/Skotselanvisningar.html

  10. #10
    OK, då har jag misstagit mig på förutsättningen för att mäta vilospänningen. -ska ladda fullt och vänta ett dygn innan jag mäter.


    Skickas från min iPad via Tapatalk

  11. #11
    Kom på problemet...
    Kabeln från voltpack var bränd, så laddströmmen begränsades. Dessutom dränerades batteriet snabbt pga fel tändspolar (Dyna 3 Ohm) är installerade, vilka inte funkar med Dyna S tändningen. Har nu istället beställt 5 Ohm spolar till singlefiretändningen (inkl nytt batteri).


    Skickas från min iPad via Tapatalk

  12. #12
    Då får vi hoppas att inte voltpaken är bränd också

Liknande ämnen

  1. Voltpack
    Av hasse diesel i forum Köpes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-07-29, 18:47
  2. voltpack problem
    Av berndt i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 07:15
  3. voltpack problem
    Av berndt i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 21:15
  4. voltpack
    Av Cali_t i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 18:03
  5. Voltpack
    Av Zed i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 11:45

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •