Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Spänna en belt rätt

  1. #1

    Spänna en belt rätt

    Jag har en custom med ett bakre HD-Dyna-drev med 64 kuggar och en 1" original-HD-rem med 130 kuggar. I våras köpte jag ett mätverktyg för beltspänning:

    http://www.bikeline.se/cgi-bin/ibuti...sn=Sokresultat

    Nu ber jag om råd hur hårt jag ska spänna belten? En del säger att man ska spänna den så hårt att den precis går at vrida 90 grader, på Youtube finns mängder av videos som talar om en spänning mhja detta verktyg till mellan 5/16 - 3/8 (då går det inte att vrida den 90 grader).

    Polarens Dyna -11 hade dock 3/16 på den 1 1/8"-rem som var fabriksinställd. Stenhård - långt ifrån vridbar till 90 grader.

    Alla råd/tips tas tacksamt emot.

  2. #2
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Jag kör nästan som med en kedjespänning, 4,5 cm upp o ned. Har sett folk som kör ännu slakare. Hårt spänd, hård belastning på lager i låda o trans. kuggar aldrig över i vart fall. 5200 mil på samma rem. Inga synliga skador på remmen.
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  3. #3
    Spänn efter original rekommendationen med 10 lb pounds tryck ska den röra sig 5/16-3/8". Viktigare att se till att den inte går snett i sidled. Har kört 7000 mil med originalremmen utan problem
    Senast redigerat av Pulare den 2015-05-27 klockan 15:00.

  4. #4
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Spänn efter original rekommendationen med 10 lb pounds tryck ska den röra sig 9/19-3/8". Viktigare att se till att den inte går snett i sidled. Har kört 7000 mil med originalremmen utan problem
    Har använt mig av den metoden men upplever att det blir för hårt spänt med ett lätt "gnissel" som följd som i o f s bara hörs när man rullar till stopp.
    Kan vara så att jag är ett klantarsel till mek men i såna fall är jag i gott sällskap då det uppstod samma fenomen efter service hos auktoriserad. Och, ja belt och hjul linjerar.
    Numer släpper jag efter på beltspänningen lite så att inget irriterande ljud uppstår. Orginalremmen har hållt i ca 6000 mil och visar inga tecken på att den skulle behöva bytas.

  5. #5
    På min förra hoj, en Springer körde jag nästan 13.000 mil... Kollade enbart genom "vridning". Sedan, efter endast ca 1000 mil så fick jag en sten rakt igenom och ganska nära mitten av bredden. Markerade hålet runtomkring med färg för att se om något skulle hända... INGET (under de följande 12.000 milen)... Sedan böt jag hoj och har ingen aning längre hur det gått. Men: 13.000 mil var inga problem. Borstade dock med en tandborste ett par gånger per säsong. Sprayade däremot aldrig några "skrikmedel" eller dylikt på remmen...

  6. #6

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Pulare Visa inlägg
    Spänn efter original rekommendationen med 10 lb pounds tryck ska den röra sig 9/19-3/8". Viktigare att se till att den inte går snett i sidled. Har kört 7000 mil med originalremmen utan problem
    En liten rättelse, den ska röra sig mellan 5/16" till 3/8". Trycket motsvarar vad du orkar pressa med handen.
    Det där med att vrida remmen 90 grader, får nog ses som en skröna eftersom det finns remmar i fler olika bredder, är det inte applicerbart.

    -Vad ska man med verktyget (Belt tension gauge) till? Det går väl lika bra med en tumstock

    Gnissel kan uppstå när man backar hojen pga att bakre remhjulet är koniskt. Har inget med rätt spänning av remmen att göra, men möjligen med hur pass hjulet är linjerat. Så länge det inte gnisslar "framåt", är det väl ingen fara?
    Senast redigerat av aa11bb den 2015-05-27 klockan 14:33.

  7. #7
    Tack för alla svar - det var till stor hjälp.

Liknande ämnen

  1. byta belt från 20mm till 1 1/8 belt på en fxstb 2007
    Av mrzigzag i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 10:13
  2. byte belt Fxr
    Av zeb.lovehell i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 14:08
  3. Open belt
    Av xbones i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-14, 19:23
  4. Carbon belt
    Av Norwegianviking i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 23:23
  5. Belt med låda
    Av Terminator i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 18:57

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •