Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Blodgivare ??

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11

    Blodgivare ??

    Hejsan,vore intressant att kolla hur många här är blodgivare.Har själv tidigare lämnat blod i över 10 år men de senaste åren har det varit
    ett uppehåll på blodgivningen.

    Man har den senaste tiden fått sett den stora betydelsen av blodgivning och hur många blodpåsar en människa kan behöva och detta gör
    att man känner en stor tacksamhet mot de som lämnat.Det är ju egentligen en väldigt liten uppoffring att lämna blod och man kan ju själv behöva
    blod nån gång också.

    Personligen kommer jag definitivt att anmäla mej för blodgivning igen ( om mitt blod fortfarande duger vill säga )

  2. #2
    Jag tillhör ju dom som får eller fått, inte gett blod..
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Nä de finns ju flera skäl till varför man inte kan lämna blod.Har iallafall anmält mej nu men eftersom det var över 5 år sen jag
    lämnade sist vill de kolla blodet så vi får se vad de tycker,man får ju samtidigt en liten koll på sej själv.

  4. #4
    Ger blod så ofta jag kan och får....blir ju en del uppehåll vid gaddningarna.

  5. #5
    V.I.B Bergies avatar
    Reg.datum
    Jun 2014
    Ort
    Munksund
    Inlägg
    22
    Tackad: 0
    Jag ger. Tillhör den blodgrupp som kan ges till hela befolkningen, så det känns självklart för min del.

  6. #6
    Jag ger. Och så får de ta de reservdelar de behöver när jag kolar.

  7. #7
    Ger mellan gaddningar, är även som föregående talare med i reservdelsregistret.

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Ger också.

  9. #9
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Har dom något system på de lokala sjukhusen så att om man behöver blod så får man sitt eget i första hand? Skulle nog öka mängden blodgivare!
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  10. #10
    V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Ödesböle Jämtland
    Inlägg
    570
    Tackad: 1
    Den här mannen har ju inte helt fel; http://tv.nrk.no/serie/fleksnes/FUHA01009072/29-11-1972
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

  11. #11
    Självklart så är jag blodgivare.

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av indy 500 Visa inlägg
    Har dom något system på de lokala sjukhusen så att om man behöver blod så får man sitt eget i första hand? Skulle nog öka mängden blodgivare!
    Har inte hört talas om att det skulle finnas nåt sånt system och har svårt att tro att det skulle skulle kunna finnas också.Det skulle isåfall kunna betyda att personer som pga olika orsaker inte kan lämna skulle bli utan blod.

  13. #13

    Blodgivare ??

    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Har inte hört talas om att det skulle finnas nåt sånt system och har svårt att tro att det skulle skulle kunna finnas också.Det skulle isåfall kunna betyda att personer som pga olika orsaker inte kan lämna skulle bli utan blod.
    Jobbigt ifall man skadar sig i annan stad där man inte har sitt blod

  14. #14
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Sedition Visa inlägg
    Jobbigt ifall man skadar sig i annan stad där man inte har sitt blod
    Precis,är man blodgivare är det nog för att hjälpa sina medmänniskor.

  15. #15
    V.I.B 883rs avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Söder om söder
    Inlägg
    204
    Tackad: 0

    Jag har för mig att blodet inte håller så värst länge heller, och visst är även jag blodgivare.

  16. #16
    Misstänker att knappast medlemmarna på harleyforum.se (eller i vart fall de som svarat i denna tråd) är representativa för svenska folket därför skulle man dra en slutsats av detta skulle 70% av befolkningen vara blodgivare.

    Nej, tyvärr jag ger inte blod. Har å andra sidan aldrig "fått" blod heller för den delen. Däremot fick min gamla mamma blod en gång strax innan hon avled.

    Inte för att det ska ha med saken att göra men jag tycker faktiskt att blodgivarana ska få några fler kronor än vad de får idag vid varje blodgivning. Utan blodgivarna står sig sjukhusen ganska så slätt.

  17. #17
    Källa geblod.nu "3 procent av befolkningen mellan 18-75 år donerar blod minst en gång per år" så lite mindre än 70% kan man säga. Har också för mig att jag har läst att det är ca 6 veckors hållbarhet men är absolut inte säker på det.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av indy 500 Visa inlägg
    Har dom något system på de lokala sjukhusen så att om man behöver blod så får man sitt eget i första hand? Skulle nog öka mängden blodgivare!
    Vad skulle det spela för roll om man får sitt eget blod eller inte, förstår inte vad det skulle spela för roll.

  19. #19
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av 883r Visa inlägg
    Jag har för mig att blodet inte håller så värst länge heller, och visst är även jag blodgivare.
    Hmmm,fryser de inte blodet för att det ska hålla längre ??

  20. #20
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4



    Tillhör de få, som vården inte vill ha som blodgivare...
    Mestadels för att de redan kämpar med att få ut det blod de behöver till
    diverse prover.
    Jag är liksom inte idealisk i det läget.
    Men hade det fungerat, varför inte?
    Nu bestämmer jag dock inte över mina ådror.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •