Hej,

I morgon ska jag besöka Bike här i Trollhättan och köpa mig min första Harley-Davidson, en ny 2015 Iron 883. Var i fredags kontakt med butiken via telefon och pratade med en säljare om detta med luft och buller, mappning och bänkning. Han sa att om jag väljer att göra detta så sätter man på bullret jag vill ha (Vance & Hines Big Radius 2-2), ett öppet filter från Screamin' Eagle samt en Super Tuner som man mappar med en standardmapp. Efter att jag har kört 160 mil och det är dags för den första servicen så kommer man behöva ha hojen i 5 timmar för att mappa och bänka den så det blir perfekt.

För hojen får jag betala 105,800 kr samt en fraktavgift på 3,500 kr. Säljaren sa att det är Harley-Davidson som har bestämt att man nu måste specificera priset. Totalt blir det 109,300 kr för hojen.

17,200 kr vill man ha för luft och buller, mappning och bänkning, men eftersom jag köper hojen ny och utan inbyte så får jag det för 12,700 kr, totalt 122,000 kr. Är det ett bra pris?

När det gäller detta med valet av luft och buller så är jag bestämd på vilka produkter jag vill ha. Det jag undrar över är valet av mappning och bänkning. Bike i Trollhättan säger att bänkning och mappning är ett måste om man byter buller och filter medan en HD-butik i Stockholm som jag ringde till bara för att dubbelkolla sa att en standardmapp från en redan mappad och bänkad likadan hoj räcker för det det är så små procentskillnader mellan motorerna. Vem ska man lita på?

Sedan undrar jag över detta med valet av "tuner". Många rekommenderar Super Tuner men Vance & Hines har ju sin egna Fuelpak FP3 som bänkar hojen via telefonen? Bra om det verkligen fungerar och att man inte behöver bänka men nackdelen är att produkten blir låst till hojen med VIN-numret medan Super Tunern kan användas på hur många hojar som helst.

Hittar inte Super Tuner på Harleys hemsida utan bara Screamin' Eagle Street Performance Tuner Kit, eller är det samma produkt?

Tack på förhand.

Loeskow